Kariéra spisovatele Andyho Weira měla poměrně nezvyklou trajektorii. Začínal u zábavných webových komiksů, jeho první větší úspěch je asi stránku dlouhá povídka, co se dočkala adaptací od tvůrců na YouTube, první román vydal po kouskách na svém blogu. Marťana si ale všimli až v Hollywoodu a Ridley Scott ho adaptoval do filmu oceněného Zlatým glóbem. Vysokorozpočtové zpracování s Ryanem Goslingem teď dostal i další Weirův román – Project Hail Mary.
Stejnojmenný film sleduje osudy učitele ze základky Rylanda, který se najednou probudí sám ve vesmírné lodi světelné roky daleko od Země. Netuší, co se stalo. Když se mu postupně vrací paměť, uvědomí si, že byl coby vystudovaný mikrobiolog vyslán prozkoumat neznámou látku, která infikuje hvězdy a způsobuje jejich vyhasínání – včetně Slunce.
Podobně jako v Marťanovi bude Ryland muset maximálně nažhavit svůj mozek a chytrými nápady zachránit život na Zemi. Jak už ale vidíme v prvním traileru, při svém úsilí narazí na něco nečekaného. Project Hail Mary, který natočili režiséři 21 Jump Street nebo LEGO příběhu Phil Lord a Christopher Miller, zatím nemá oficiální českou distribuci, bude to ale jen otázka času. Americká premiéra je stanovená na 20. března příštího roku.
Když se řekne Pixar, jaké filmy si vybavíte? Jistě mezi nimi bude Toy Story, Vzhůru do oblak, VALL-I nebo třeba V hlavě. Napadne vás Duše? Luca? Nebo snad Mezi živly? Právě tyto méně známé filmy spojuje, že měly premiéru v posledních pěti letech. Je zcela na místě položit si otázku, co se vlastně s někdejším etalonem hollywoodské animace v posledních letech stalo? Zvlášť když jeho novinka Elio právě naprosto vyhořela v kinech.
Víte vůbec o tom, že do kin před týdnem dorazila novinka od Pixaru? Elio je příběh malého osiřelého chlapce, co žije se svojí tetou. Jelikož se cítí osamocený, nepochopený a musí čelit šikaně, moc si přeje, aby ho unesli mimozemšťani – a přání se mu splní. Shodou okolností se tak stane zástupcem Země před příchozími z hlubokého vesmíru.
Na první pohled není důvod, aby se animovanému filmu za 150 milionů dolarů (3,2 miliardy korun) nedařilo. Vizuální zpracování je na vysoké úrovni, námět poměrně originální, recenze jsou nadprůměrné. Finančně je ale Elio katastrofa. Za první víkend celosvětově utržil jen 35 milionů dolarů, což je nejhorší debut v historii Pixaru, dosud bylo na prvním místě Mezi živly s příjmy 44,5 milionu. Přirozeně se proto nabízí otázka – co se stalo? Tohle je pět hlavních důvodů i celkových problémů Pixaru z posledních let.
1. Je to vážně tak originální?
VALL-I je vlastně romantický příběh o dvou robotech se silným environmentálním i lidským poselstvím, Vzhůru do oblak vychází z nebývale depresivního námětu a funguje jako intenzivní emoční katarze, V hlavě se zase doslova vydává do mysli dospívající dívky. V posledních letech ale tvorba Pixaru působí mnohem bezpečněji a vystačí si i s poměrně povrchními moudry o důležitosti rodiny nebo přijetí sebe sama.
I když se pustí do poměrně neobvyklého konceptu jako Mezi živly, kde vedle sebe žijí polidštěný oheň, voda či země, ve výsledku jde o poněkud kostrbatou metaforu zkušenosti emigrantů, která se z hlediska vyprávění ani vizuálního zpracování nevydává zvlášť zajímavým směrem. Něco podobného platí také o Proměně nebo Frčíme. Ani v jednom případě nejde o špatné filmy, jen nejsou příliš výrazné.
2. Co dělají ostatní?
Ještě více ona „opatrnost“ vynikne ve srovnání s úspěšnými tituly jiných studií. Například dva animované díly Spider-Mana s podtituly Paralelní světy a Napříč paralelními světy přišly s dosud nevídaným přístupem k počítačové animaci, co evokuje rozpohybovaný komiks. Kocour v botách: Poslední přání má zase místy až punkovou estetiku a odvážnější humor, který i v roce 2022 vynikl. Nemluvě o lotyšské Kočičí odyseji, která letos Pixaru dokonce vyfoukla i Oscara.
V době bezpočtu streamovacích služeb, kdy mají filmy výrazně zkrácenou dobu exkluzivity pro kina, rostou ceny vstupenek a pandemie nás naučila více sedět doma před obrazovkou, je výrazně náročnější diváky přitáhnout do kinosálů. Když se i drahé a kvalitní pixarovky jako Duše nebo Luca vydají rovnou na Disney+, opadne motivace se na ty další vydat za stovky korun (s rodinou i za více než tisícovku) do multiplexu. Chválené pokračování takřka kultovního V hlavě se neztratilo, ucházející Elio ale ano.
4. Pixar je až moc dobrý
Některé z výše zmíněných filmů, plus další jako Ratatouille nebo Coco, by mnozí směle zařadili mezi nejlepší animované počiny, jaké kdy viděli. U některých by se možná dostaly i na seznam toho nejoblíbenějšího vůbec. Navázat na takovou reputaci a následná očekávání je těžké a zdaleka už nestačí „jen“ utrácet stovky milionů za složitou počítačovou animaci.
Styl Pixaru je přes rozrůzněné náměty poměrně uniformní a diváci se už dávno naučili lépe identifikovat stereotypy, žánrová pravidla a vyprávěcí vzorce. Dokonce i velice dobré snímky jako Luca tak v porovnání s průkopnickými díly z minulosti působí jen trochu nadprůměrně, a třebaže se na ně rádi podíváme, do kina bychom na ně nevyrazili.
5. Kdo za to může?
Jelikož úplně nevidíme do interního fungování studií, je těžké ukázat prstem na konkrétní lidi, faktorů je navíc více. V roce 2018 například z vedení Pixaru odešel jeho spoluzakladatel a kreativní šéf John Lasseter kvůli obviněním z nepřijatelného chování. Otěže po něm převzal Pete Docter, což s sebou přineslo změny v prioritách a kreativním směřování studia.
V průběhu let se v Pixaru také výrazně zvýšil vliv jeho mateřské firmy Disney, která je známá svou rigidnější strukturou, uvažováním více zaměřeným na byznys a minimalizaci risku. Paradoxně to má v mnoha případech opačný než zamýšlený efekt.
Pro následujících několik let Pixar oznámil pět projektů: novinku Hoppers o technologii pro komunikaci se zvířaty, Toy Story 5, Gatto o černém kocourovi v italském kriminálním podsvětí, Úžasňákovy 3 a Coco 2.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.