Parta studentů Karlovky a ČVUT vytvořila chytrý systém na přijímaní pacientů. Nemocnicím zrychlí příjem o třetinu
Když přijede pacient do nemocnice, většinou se dostane na takzvané triážní místo, kde čeká ve frontě, dokud s ním pracovník nesepíše dotazník a nezměří teplotu. Alespoň tak to funguje teď, v době pandemie koronaviru a zpřísněných opatření. Během této doby může nicméně docházet k šíření infekce mezi zdravotníkem a pacientem, ale i pacienty samotnými.
Zároveň musí zdravotník po každém pacientovi dezinfikovat desky a propisku, dochází tak k prodloužení doby, kterou mohl věnovat dalšímu pacientovi. Nešlo by to udělat efektivněji? Nad tím se zamyslela parta studentů medicíny a IT, která dospěla k jednoduché a vlastně i logické odpovědi – ano, šlo.
Následně se čtveřice studentů – Tom Kuna a Ľuboš Repka z 2. lékařské fakulty UK, Vasil Kostin z 3. lékařské fakulty UK a Tomáš Trejdl z FIT ČVUT – pustila do vývoje webové aplikace s názvem Chytrá triáž, která umožňuje vyplnit vstupní dotazník do nemocnice předem, například z pohodlí domova, a plně digitálně.
Pacient pak při příchodu do nemocnice ukáže jen QR kód obsahující osobní údaje, symptomy či epidemiologickou anamnézu a po potvrzení zdravotníkem má rovnou v telefonu zapsané údaje o tom, kdo a kdy provedl třídění i hodnotu naměřené teploty.
Chytrá triáž (triáž je obecně proces určování priority ošetření pacientů na základě závažnosti jejich stavu) funguje bez zbytečného kontaktu a bez odesílání osobních údajů přes internet s příslibem kompletního zabezpečení. Hypotetické zlepšení efektivity přijímacího procesu do nemocnice se už navíc osvědčilo i v praxi.