Platforma na sdílení jízdy BlaBlaCar získala 160 milionů dolarů a připojila se do miliardového klubu
Přepravních startupů je po úspěchu Uberu nebo Lyftu nespočet, některé na to ale jdou z trochu opačného konce. Projekt od francouzského zakladatele s názvem BlaBlaCar se totiž soustředí na sdílení jízdy mezi další pasažéry, kteří tak utratí jen zlomek toho, co při cestování po vlastní ose. Českou obdobou může být pro srovnání například Jizdomat.cz nebo v USA oblíbený Sidecar, který ale funguje spíše lokálně, než na delší vzdálenosti.
BlaBlaCar se evidentně daří, protože v posledním kole raisuje 160 milionů dolarů, v přepočtu asi 3,87 miliardy korun s valuací přesahující 1,2 miliardy dolarů, tedy zhruba 29 miliard korun. Projekt se tak zařadil do klubu miliardových startupů, které momentálně suverénně vedou Uber a čínský výrobce telefonů Xiaomi.
Peníze putují především z fondu Insight Venture Partners, který investoval i do populárního Delivery Hero, Hootsuite nebo Shopify. Na platformě si pak může uživatel najít podle zvolené trasy za předem ujednanou cenu řidiče, který pro něj na daný termín rezervuje místo v autě. Cesta např. z Londýna do Prahy tak může vyjít i na 35 liber, v přepočtu 1300 Kč.
Trh a konkurence
Startup se prozatím soustředí především na střední Evropu, působí v 17 zemích, má přes 8 milionů aktivních uživatelů a nedávno zapojil také Indii nebo Mexiko, tedy trhy, kde mají ostatní přepravní služby stále své rezervy. Od řidičů si pak bere BlaBlaCar 20% podíl z výsledné ceny jízdného, informuje Techcrunch.
Navíc má BlaBlaCar úžasnou výhodu nad Uberem – nepotýká se s žádnými právními problémy, které například zmíněného giganta omezily v provozu v rámci Francie. Tam je naopak BlaBlaCar jednou z nejžádanějších služeb a v průměru 320 km cesta přijde na 600 Kč. Do USA se ale zatím startup nechystá, z mnoha evidentních důvodů.