Ryan Reynolds ve fotbalu uspěl, zkusí to i Ed Sheeran. Koupil část klubu, kterému odmala fandil

Ipswich Town je jeho srdcový tým, kterému fandí odmala – a teď postoupil do Premier League. I proto do něj investoval a získal jeho malou část.

Filip HouskaFilip Houska

reynolds-sheeran-1

Foto: Depositphotos / ITFC / CzechCrunch

Ryan Reynolds a Ed Sheeran

0Zobrazit komentáře

Zatímco Ryan Reynolds teprve čeká, než se jeho fotbalový Wrexham, který je fenoménem posledních let, dostane mezi evropskou špičku, Ed Sheeran měl o poznání jednodušší cestu. I on – po vzoru jiných celebrit – investoval do svého srdcového sportovního týmu. Populární anglický zpěvák si vybral Ipswich Town, jenž letos po více než dvaceti letech postoupil do Premier League, jedné z nejlepších lig světa. Oproti filmovému Deadpoolovi má ale ve fotbalovém mančaftu mnohem menší roli, byť mu může pomoci se značně zviditelnit.

Když byl Ed Sheeran ještě malý kluk, dojížděl do zhruba třicet kilometrů vzdáleného Ipswiche, kde si oblíbil tamní fotbalový klub – a stal se jeho velkým fanouškem. Dnes už má jeden z nejposlouchanějších hudebních interpretů současnosti jiné kariérní priority, spočívající v produkování nové hudby a vyprodávání koncertů (včetně toho v Hradci Králové), i tak si ale najde čas, aby Tractor Boys, jak si Ipswich Town říkají, podpořil. A ne nutně jen z pozice fanouška.

Před třemi lety se s týmem spojil s cílem umístit na jejich dresy tematické symboly jeho dosud vydaných desek. Teď se třiatřicetiletý rodák z anglického Halifaxu a autor megahitů jako Thinking Out Loud, Perfect nebo Shape of You rozhodl, že do novopečeného přírůstku v prestižní Premier League investuje. A byť koupil jen minoritní podíl, konkrétně 1,4 procenta, může se stát, že o klubu teď bude více slyšet.

Stačí si vzpomenout, jaké haló způsobil známý hollywoodský herec Ryan Reynolds se svým kolegou z branže Robem McElhenneym. Herecké hvězdy si před pár lety pořídili malý velšský tým Wrexham AFC, z něhož udělali paradoxně jeden z nejznámějších fotbalových celků. Marketingově v něm excelují, dostali ho i do seriálu na Disney+ a loni se s ním dokonce probojovali do třetí nejvyšší anglické ligy, což je pro jinak nepříliš úspěšný klub velký úspěch. V ní hraje dodnes.

Oproti Reynoldsovi a McElhenneymu má ale Sheeran ve fotbalovém klubu mnohem menší roli. Zatímco první dva zmínění svůj Wrexham vedou z pozice majitelů, populární britský hudebník v Ipswichi nemá žádné rozhodovací pravomoce. Není akcionářem s hlasovacím právem ani členem představenstva. „Jen vkládám nějaké peníze do klubu, který mám rád. Takže se mě neptejte na podepisování nových hráčů nebo na taktiku,“ napsal Sheeran na svém Instagramu.

Dosud se ani neví, kolik peněz Sheeran do klubu vložil. Půjde ale rozhodně pouze o zlomek jeho celkového jmění, které podle odhadů činí asi 350 milionů eur (8,8 miliardy korun). Zajímavější tento vstup může být z marketingového pohledu. Tím, že v Ipswichi nabyl podílu, se stal jeho součástí, což se může odrazit na propagaci týmu navenek.

Z posledních deseti fotek na jeho Instagramu, který čítá skoro 50 milionů sledujících, byly čtyři v dresu Ipswich Town. A to stačí k tomu, aby se o klubu dozvídali noví fanoušci, kteří možná budou chtít fandit týmu, který je přímo podporován jejich nejoblíbenějším zpěvákem. Ostatně něco podobného udělala Taylor Swift s Kansas City Chiefs, kteří hrají v americké NFL. Když docházela na jejich zápasy – primárně kvůli svému příteli, hráči Travisi Kelcemu –, popularita fotbalového týmu rychle rostla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho vstup dává i nový impuls pro samotné hráče. Když Ipswich Town senzačně po dvaadvaceti letech postoupil do Premier League, jedné z nejlepších soutěží světa, Sheeran pro ně měl uspořádat soukromý koncert a mejdan na počest tohoto velkého úspěchu. Mimo jiné se podílel i na navrhování jejich alternativních dresů, které jsou výrazně růžové a stejně jako domácí i venkovní mají na sobě matematické prvky, které symbolizují názvy jeho studiových desek.

Když má navíc Sheeran čas a není zaneprázdněn koncerty, snaží si dělat prostor, aby domácí zápasy Tractor Boys navštěvoval. Na stadionu Portman Road se objevil i před pár dny, kdy hrál Ipswich Town úvodní zápas Premier League proti papírově mnohonásobně silnějšímu Liverpoolu. Po poločase držel remízové skóre 0:0, nakonec ale utkání prohrál 0:2. A britská média spekulují, jestli na výsledné prohře neměl „vliv“ právě Sheeran, který ze své privátní lóže po prvních pětačtyřiceti minutách odešel.

Ne že by se na výkon hráčů nemohl dívat – Ipswich Town totiž nehrál vůbec špatně. Musel ale spíš rychle zamířit k letadlu, které ho dopravovalo na koncert v srbském Bělehradu, kde vystupoval vůbec poprvé.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Ed Sheeran (@teddysphotos)

„Eko/bio drogerie“ Econea po jedenácti letech mění majitele. Kupuje ji miliardář Pavel Bouška

Z projektu exitují zakladatelé, ale i investor Martin Rozhoň. E-shop má být hlavním distribučním kanálem pro produkty skupiny Vafo.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavel-bouska

Foto: Fazole Ventures

Miliardář, zakladatel společnosti Vafo a partner ve Fazole Ventures Pavel Bouška

0Zobrazit komentáře

Svůj první byznys plán zakladatelé e-shopu Econea se zaměřením na ekologickou drogerii a kosmetiku načmárali na pověstný papírový ubrousek. Loni již firma dosáhla obratu přes sto milionů korun a nyní své síly spojuje s dalšími velkými hráči na trhu. V pondělí oznámila, že pod vlastnická křídla ji plně přebírá společnost miliardáře Pavla Boušky, jenž vybudoval jednoho z evropských lídrů v oboru krmiv pro domácí mazlíčky.

Jak popisuje spoluzakladatel a ředitel Econey Martin Mates, vlastnická struktura e-shopu se v průběhu jedenácti let měnila jen nepatrně, kdy pevné jádro v podobě spoluzakladatelů Matese a Pavla Milana Černého zůstávalo od počátku stejné. V roce 2019 do firmy vstoupil také investor Martin Rozhoň, loni pak v napjaté ekonomické situaci definitivně odešel Černý, jehož místo převzala společnost SoulAdventure podnikatele Martina Černohorského.

„Pro Econeu to byly velmi náročné a emočně vypjaté tři roky. Stálo to hodně odvahy, potu i slz. Pod velkým tlakem se ale podařilo stvořit týmový diamant, na kterém může firma stavět dál,“ komentuje Černohorský, jenž poslední roky firmu společně s Matesem profesionalizovali a dosáhli meziročního růstu o osmnáct procent.

Z pozice majitelů to ale bylo naposledy, všichni dosavadní vlastníci svůj podíl prodali. Novým majitelem se stala společnost Felicea Equity z fondu Vafo Group zakladatele Pavla Boušky. Podle vyjádření tak vzniká uskupení se stejnou myšlenkou udržitelnosti a zdravého životního stylu, ale s různým sortimentem.

econeafotky-6-min

Foto: Econea.cz

Spoluzakladatel a ředitel Econea.cz Martin Mates

„Naším cílem je stát se jedničkou v segmentu EKO/BIO na českém trhu,“ upřesňuje Mates, jenž ve vedení Econey zůstává i nadále. Zároveň z pozice lídra dohlédne na technologickou integraci celého uskupení a vznik společné B2B platformy. Ředitelem uskupení pak bude Jan Havlůj, který investici komplexně zastřešoval.

Jaká byla cenovka transakce, ani jedna ze stran nekomunikovala. Podle oficiální závěrky za rok 2023 ale Econea dosáhla obrat 101 milionů korun, její ztráta přitom činila 3,9 milionu. Rok předtím šlo o obrat 94 milionů a ztrátu 1,5 milionu. Podle odhadu CzechCrunche tak mohla být společnost ohodnocena pod úroveň sto milionů.

Bouška je podle Forbesu třicátým nejbohatším Čechem s jměním přes 15 miliard korun. Je majitelem skupiny firem Vafo, která zahrnuje devět výrobních závodů a patří k evropským lídrům v oboru krmiv pro domácí mazlíčky, exportuje do téměř 90 zemí světa. Kromě toho založil family office Fermia, která je mimo jiné prostřednictvím značek jako Country Life, Lifefood nebo Bio nebio největším českým distributorem potravin v bio kvalitě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S Pavlem Přikrylem a Lubošem Černým pak Bouška vybudoval coworking Opero v centru Prahy, v rámci kterého investuje i do mnoha nadějných českých startupů. Se skupinou přátel je spoluvlastníkem Vinohradského pivovaru. Aktivně tak dnes se svým týmem spravuje více než čtyřicítku firem.

Econea vznikla v roce 2013, své portfolio ekologické drogerie a kosmetiky postupně rozšiřovala a nyní obsahuje také potravinový sortiment. „Před jedenácti lety jsme byli tzv. early adopters, inovátoři na trhu s ekologickou drogerií a kosmetikou. Naším úkolem bylo lidem ukázat, že to jde i jinak – v souladu s přírodou a bez kompromisů. Že to nemusí být dražší a hůř to prát,“ komentuje Mates.

Jak pokračuje, tento cíl se i podařilo naplnit. „Paradoxně nás to ale málem položilo na kolena. Ekologické produkty se staly běžnou součástí trhu, často bohužel doprovázené greenwashingem, a my bychom i přes stabilní pozici dokázali konkurovat velkým hráčům jedině s pomocí dalších externích investic,“ říká Mates. Proto Econea spojila síly s dalšími eko/bio tahouny – nejen pro silnější postavení na vrtkavém ekologickém trhu, ale také pro šíření původní myšlenky udržitelného života ve větším měřítku a bez praktik greenwashingu.

Naplníme virtuální regály novým potravinovým sortimentem, aby si mohl zákazník udělat kompletní eko lifestyle nákup.

Nyní se chce Econea kromě jiného zaměřit také na doplnění sortimentu a nastartování dlouho plánované privátní značky. „Zahojíme se, co se týče cashflow, posun vidíme samozřejmě do úspor z rozsahu, zajistíme větší dostupnost u současných produktů, a hlavně naplníme virtuální regály novým potravinovým sortimentem, aby si mohl zákazník udělat kompletní eko lifestyle nákup,“ doplňuje Mates.

„Jsem rád, že se Econea posouvá do další fáze a stává se součástí větší skupiny firem, kde bude využívat vzájemných synergií a bude dále posilovat svůj vliv na trhu a přinášet zákazníkům ještě lepší služby,“ komentuje teď již bývalý společník Econey Martin Rozhoň. Změny na e-shopu mají zákazníci pocítit v průběhu následujících měsíců.