Po stopách Švejka či Žižky. Česká aplikace Loxper originálně odkrývá střípky naší historie i zajímavá místa
Jaroslav Haltmar, zakladatel aplikace Loxper
Nahlížení do dějin se může stát neuvěřitelně vzrušujícím zážitkem. Tyto pocity lze ale jen těžko vyvolávat nad učebnicí či knihou s občasným ilustrativním obrázkem. Aby byla osoba vtažena do víru historických událostí, je zapotřebí, aby je poznala skrze svou vlastní zkušenost. Historii sice opakovat nelze, ovšem osoby a události, které ji tvoří, stále žijí v příbězích, jež se o nich vyprávějí, a na místech, která je připomínají.
Na tomto faktu staví i česká aplikace Loxper. Ta si klade za úkol přeměnit jinak všední procházku v zajímavý zážitek plný historického poznání a zábavy zabalené do poutavého příběhu přibližujícího to nejdůležitější, co se na daných místech odehrálo.
Nápad na vytvoření aplikace, která by na určité trase přibližovala osudy osobností a míst, se zrodil v hlavě Jaroslava Haltmara minulý rok, když během odpočinku na Sicílii pozoroval svého kamaráda vášnivě hrajícího hru Ingress.
V této hře musí hráči navštěvovat imaginární portály, které jsou většinou umístěny na zajímavých místech. Podobně jako další hry fungující na principu rozšířené reality dostávají hráče ven na čerstvý vzduch a ukazují jim to nejzajímavější z okolí.
Poznávání nepoznaného
Tato myšlenka se Jaroslavu Haltmarovi zalíbila natolik, že začal přemýšlet, jak ji propojit se svou zálibou v historii. Výsledkem se stal Loxper, aplikace, jež je schopna novým návštěvníkům, ale i místním starousedlíkům ukázat neotřelá místa, na kterých by je ani nenapadlo hledat něco zajímavého.
„Jde o ucelený zážitek, který spojuje zajímavá místa, příběh osobnosti či události a také herní prvek. Cílem je v první řadě účastníka pobavit, kromě protažení těla jde také o lehké procvičení mozkových buněk. Nechybí ani doporučení na místní gastronomické a další zajímavosti. Zkrátka zážitek by měl být takový, jako by vás vzal na procházku místní člověk,“ přibližuje záměr svého projektu Jaroslav Haltmar, který je sám vášnivým hráčem tzv. outdoor her.
Tým tvořený 14 lidmi začal na projektu pracovat na podzim minulého roku a první verzi se jim podařilo spustit letos 13. června. Momentálně je k dispozici 15 naučných tras po Brně a Praze, které například seznamují s událostmi operace Anthropoid, přibližují osobnost Jana Žižky nebo atmosféru momentů 17. listopadu roku 1989.
U každé trasy je vyznačeno, jak dlouhá trasa je, v průměru mají trasy okolo 5 kilometrů, a kolik času její absolvování zabere. Na tvorbě tras se podílejí osoby, které mají k zprostředkovaným událostem a osobnostem skutečně silný vztah.
„Například trasu o sportovních legendách města Brna vytvořil sportovní redaktor jistého nejmenovaného, vlivného brněnského média. Chceme, aby obsah nevznikal proto, že musí, ale aby za tím stála radost a vášeň daného člověka,“ objasňuje proces vzniku tras zakladatel Loxperu, jehož název vychází z propojení slov Local a Experience.
Na cestě
Aby bylo možné trasu absolvovat, je zapotřebí dostat se do jejího počátečního bodu a následně pokračovat na další zastávky. Na každé z nich hráč poodkryje další část příběhu, dozví se několik zajímavostí a také musí rozlousknout připravený úkol. Nejedná se však o žádné extrémně složité rébusy a hlavolamy, které hráče zdrží na dlouhé minuty. Podle Jaroslav Haltmara jsou tyto výzvy vcelku jednoduché, nabízejí i nápovědu a v případě nezájmu je lze dokonce i přeskočit.
Hráč se tím ovšem připravuje o získávání virtuální odměny, tzv. Bohemian Coins, kterou by mělo jít časem využívat i v reálném světě. „Kromě zábavy na trase a možnosti se poměřit s dalšími uživateli je naším cílem propojit virtuální svět aplikace se světem reálným. Máme naplánovány aktivity, jak uživatelům umožnit využít získané herní body – Bohemian Coins – i v reálném světě formou různých výhod na lokální produkty a služby,“ přibližuje Jaroslav Haltmar princip fungování virtuální měny Loxperu.
Za tuto lokální zkušenost je ale nutné zaplatit reálnými mincemi. Konkrétně 50 korunami za jednu trasu s tím, že první trasa je pro nového uživatele vždy zdarma. Tím mu Loxper nabízí možnost vyzkoušení některé z tras a rozhodnout se, zda chce investovat i do dalších dobrodružství či nikoliv. Časem by měla přibýt i možnost předplatného, k tomu ovšem bude zapotřebí dostatečné množství obsahu. A ten může ovlivnit v podstatě každý, kdo na to má chuť.
Spoustu míst, která mají co nabídnout
Loxper chce postavit svůj obsah hlavně na komunitě. Proto Jaroslav Haltmar vyzývá všechny, pro které je představa tvorby tras zajímavá, aby neváhali a tým Loxperu kontaktovali.
„Po základní dohodě s autorem, o čem trasa bude, dostane autor návod, jak na to, a vzor, v jaké struktuře obsah vytvořit. Za vytvoření trasy je malá odměna a autor také získá podíl na benefitu z trasy,“ přibližuje možnost participace na projektu vášnivý historik Haltmar a připomíná: „Spousta míst u nás má co nabídnout, ať už příběhy lidí nebo událostí,“
Mimo Prahu a Brno by tak již nyní měly vznikat nové trasy i pro lokality, jako jsou Karlovy Vary, Děčín, Kroměříž či České Budějovice. Pokud se časem budou nabalovat i další místa, Jaroslav Haltmar nevylučuje možné hledání investorů. „Zatím jsme v MVP fázi a budeme sledovat zájem uživatelů a tvořit komunitu. Jakmile to bude fungovat, budeme mít potenciálním investorům co předložit. Na druhou stranu díky komunitnímu fungování nepotřebujeme zásadní kapitál na rozjezd a provoz.“
Investoři ale nejsou to jediné, co by mohl Loxper díky zájmu domácích uživatelů získat. Pokud bude odezva od místních pozitivní, nic nebude bránit překladům do dalších jazyků, které umožní používání Loxperu i zahraničním turistům. Spolu s nimi by mohla být tato aplikace vyvezena mimo hranice naší země a trasy by tak mohly začít vznikat i na jiných místech světa.
Jaroslav Haltmar však poukazuje na to, že ani tím potenciál Loxperu zdaleka nekončí. „Chceme intenzivně využít technologie pro ‚oživení‘ historických událostí a osobností. Nabízí se například rozšířená realita a také umělá inteligence pro rozhýbání a rozmluvení obrazů a fotografií. Také bychom rádi pomocí herních prvků propojovali lidi z jednotlivých zemí a kultur a umožnili jim sdílet své zajímavosti, historické události a osobnosti,“ popisuje autor projektu.
„A v neposlední řadě bychom se také chtěli vrátit do reálného světa a podporovat projekty oživení veřejného prostoru, které budou souviset s trasami, které vám Loxper přináší,“ dodává Haltmar. Nejdříve ovšem musí Loxper najít zalíbení u českých turistů, případně u školních výprav, pro které by se mohlo jednat o další zajímavý způsob, jak žákům přiblížit momenty české historie, a to přímo na místech, kde se tyto události odehrávaly.