Přišla zima a všude je Nuptse. Jak se z bundy od The North Face stala šatníková nutnost

Už dlouhé roky se tato péřovka drží na předních místech popularity (nejen) mezi mladými. Proč? Důvodů je několik.

Filip HouskaFilip Houska

tnf-nuptseStory

Foto: The North Face

Ikonická zimní bunda Nuptse od The North Face

0Zobrazit komentáře

Big Ben je obdivován lidmi z celého světa pro svou majestátnost, kterou doplňuje už tak pozoruhodný Westminsterský palác. S přicházejícím zimním počasím ale i ikoně Londýna začalo být zjevně chladno, a tak se oblékla do péřové bundy od The North Face. Působivá – a virální – kampaň ale opět vznesla otázku, proč je zpravidla dvoubarevná bunda s výrazným logem v levém rohu i po třiceti letech, co byla poprvé představena, pořád tak populární. Odpovědí je hned několik.

The North Face vzniklo už v roce 1966 s cílem vyrábět to nejlepší oblečení pro dobrodruhy. Začátkem devadesátých let ale původem sanfranciská značka dala vzniknout produktu, který se později stal jedním ze základních kousků streetwearových šatníků. Návrháři pod dohledem Douglase Tompkinse, který firmu se svou někdejší ženou založil, měli za úkol vymyslet nový typ bundy, jež by splňovala požadavky náročných horolezců.

Navrhli proto strukturu, kterou vyplnili prachovým peřím ve vodorovných pásech, aby byla bunda co nejlehčí, pokud možno co nejteplejší a snadno sbalitelná do batohu. Zároveň se snažili vyvarovat přílišné délce, aby se horolezci dostali k úvazkům. V roce 1992 tak The North Face představilo nový model, který nazvalo Nuptse coby odkaz na stejnojmennou horu v Himálaji, nacházející se poblíž Mount Everestu.

Vše nasvědčovalo tomu, že ji ocení především horolezci, pro které ostatně byla určena, ale firma svou novou péřovku začala testovat i mezi elitními sportovci a také na tělech amerických mariňáků. Šlo o velký hit a netrvalo dlouho, než se Nuptse stalo synonymem pro The North Face. Čtyři roky po vydání první generace firma představila aktualizovanou verzi s většími přepážkami.

I když nešlo o jedinou bundu určenou do extrémních podmínek na trhu, její obliba mezi špičkovými horolezci rostla a začal si jí všímat celý svět. Především pak New York a vcelku netradičně tamní hiphopová komunita. Nízké teploty totiž netrápí jen polárníky, ale všechny. A protože The North Face nabízelo tyto bundy v křiklavých barvách, začali je nosit rappeři, aby se odlišili.

„Kvůli ledovému chladu řeky Hudson, která protéká třídami New Yorku, může být v lednu a únoru ve městě nesnesitelná zima, a tak se Nuptse díky jednoduchému stylu a izolaci z husího peří rychle stala newyorským základem, stejně jako šestipalcové boty Timberland, džíny Karl Kani a oversized mikiny Polo Sport,“ vysvětluje důvod nového módního trendu expert na streetwear Ross Wilson.

Vzhledem k tomu, že New York byl v devadesátých letech na rapové mapě jedním z nejviditelnějších míst, povědomí o Nuptse se s rozvojem hip hopu rozšiřovalo za hranice USA. Náctiletí chtěli vypadat jako jejich modly z videoklipů, typicky jako The Notorious B.I.G. nebo členové formace Wu-Tang Clan, a proto je začali nakupovat. Na přelomu tisíciletí už šlo o doplněk, který měl blíže ke streetwearu než lezení.

tnf_1

Foto: The North Face

Barevné kombinace Nuptse

Péřovka od The North Face začala zajímat i módní návrháře, kteří ji postupem let kreativně vylepšovali – zaujala i nyní zesnulého Virgila Abloha, bývalého kreativního šéfa pánské divize značky Louis Vuitton, rappera Kanyeho Westa a také streetový brand Supreme. Tím se vliv Nuptse posiloval a byl viditelnější na více frontách. Do toho přišly sociální sítě, kde fotky s bundou sdílely i světové celebrity.

Dopadu si začali všímat také v The North Face, a proto začali streetwearovou mánii okolo Nuptse sami podporovat tím, že ji vyobrazovali právě v ulicích měst, ne nutně v nehostinných podmínkách nejvyšších hor. Hráli to na pouliční subkulturu, spojovali ji s aktivitami mladých městských lidí. Dávali důraz na barvy, které v myslích mladých vzbuzují dojem, že se odliší. Jenže… Opravdu se odlišují?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V posledních letech je Nuptse natolik rozšířená, že s nadsázkou patří do takzvaného starter packu náctiletých, jak se správně vybavit na zimu. Liší se možná jen v barvách, potažmo provedení (od Nuptse se odvíjí pár dalších modelů). Skoro by se dalo říct, že se výrazná péřovka stala tím, čím jsou tenisky Air Force 1 od Nike.

Ke konci roku 2018, kdy se její streetwearová popularita mezi mladými naplno rozjela, se dokonce umístila na druhém místě v kategorii nejatraktivnějšího oblečení pro muže podle údajů vyhledávače módy Lyst. Přestože jde o produkt, který stojí necelých deset tisíc korun. Takže když teď půjdete městem, schválně se zastavte a porozhlédněte se kolem sebe. Šance, že alespoň jednu uvidíte, je velká.

Ne ovšem tak velká jako v Londýně, kde několik dní její obří, digitálně provedená verze obepínala Big Ben v rámci vánoční kampaně od sportovního obchodu JD Sports. Právě tato kampaň, která je k nahlédnutí výše, potvrzuje, jak velké jméno Nuptse má i v roce 2023, více než třicet let po vydání původního modelu.

Radikální změna pro Ulož.to. Populární české úložiště musí skončit se sdílením souborů

K novému nastavení vedlo Ulož.to evropské nařízení o jednotném trhu digitálních služeb a digitálních službách Digital Services Act.

Filip HouskaFilip Houska

ulozto

Foto: Ulož.to / CzechCrunch

Domovská strana služby Ulož.to

1Zobrazit komentáře

Ulož.to z podstaty své služby řešilo už několik sporů týkající se obsahu, který se na jeho serverech objevuje. Teď provoz populárního českého úložiště, které zřejmě někdy využil každý nás, projde velkou změnou, kterou mu nařizuje evropská legislativa. Už za několik dní skončí Ulož.to se sdílením souborů, což znamená, že si lidé z něj nebudou moci stahovat cizí obsah, ale pouze ten, který na něj sami nahráli.

„Vždy jsme pečlivě dbali na to, aby byl provoz Ulož.to v souladu s platnou českou i evropskou legislativou. To bylo opakovaně potvrzeno i výroky soudů v rámci sporů, které proti nám byly často účelově vedeny,“ uvádí v tiskové zprávě Jan Karabina, jednatel společnosti Cloud Platforms, která Ulož.to provozuje, a popisuje změny, které od 1. prosince vejdou v platnost – a dotknou se takřka všech.

Od příštího pátku budou uživatelé moci nakládat pouze se soubory, které na úložiště sami nahráli, tudíž je nebudou moci sdílet s ostatními ani adresně prostřednictvím odkazu. Ve výsledku tak nebudou moci s obsahem nakládat jinak než pro vlastní účely. Od téhož dne bude cloudové úložiště Ulož.to dostupné pouze pro registrované uživatele, provozovatelé ale ujišťují, že lidé o vlastní soubory nepřijdou.

„Pokud za nových podmínek nebudou mít platící uživatelé zájem službu nadále využívat, mohou své účty ukončit nebo převést na bezplatnou verzi. V takovém případě jim budou vráceny zbylé předplatné či kredity,“ upřesňuje zástupce Ulož.to a dodává, že změny se týkají pouze cloudového úložiště Ulož.to Disk, ne služby Ulož.to Live pro streamování, která je regulována jinou legislativou. Ta poběží beze změn.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

good-game-42

Přečtěte si takéGood Game: Díky simulátoru bezdomovce vzniká český ConanSimulátor bezdomovce z Ostravy dosáhl na víc než sto milionů. Díky nim teď vzniká český barbar Conan

K novému nastavení donutilo Ulož.to nařízení o jednotném trhu digitálních služeb a digitálních službách Digital Services Act (DSA). To komplexně upravuje sektor digitálních služeb v rámci Evropské unie s cílem zajistit správné fungování jednotného trhu, udržovat bezpečné online prostředí a chránit základní práva uživatelů. Pro provozovatele tak jde o další problém v jeho více než patnáctileté historii.

Ulož.to má totiž za sebou několik soudních sporů se společnostmi, které požadovaly stažení obsahu. Letos v červenci ústavní soud odmítl dvě stížnosti televize Nova, ve prospěch cloudového úložiště pak rozhodl ve sporu s agenturou Dilia Nejvyšší soud. Zatím nepravomocný je rozsudek ve při s filmovým distributorem CinemArt, podle kterého má Ulož.to zaplatit zhruba 800 tisíc korun za šíření filmu Šarlatán.