Proč zákazníci odcházejí? Řešit churn klientů, až když k němu dojde, je pozdě, ukázaly Productboard, Shoptet i Keboola
Jsou to velké firmy a zákazníků mají spoustu, a to malých i velkých. A přesto, pokud někdo z nich odejde, to do hloubky řeší. Takzvaný churn se dá předpovídat i vysledovat a především mu lze poměrně úspěšně také předcházet. Z pohledu customer success to berou velmi vážně v Shoptetu, Keboole i Productboardu – a ukázali nám svoje triky, pomocí nichž churn řeší.
Přitom vše začíná v momentě, kdy se lidé nebo firmy stanou klienty: „Základní otázka, kterou si každá firma potřebuje zodpovědět, je to, proč se zákazníci stali zákazníky. Co byl jejich cíl, co byly ty problémy, které potřebovali vyřešit. A jestli je pomáháte řešit efektivně,“ říká Daniela Zatloukalová, customer success manager v Productboardu.
Zatloukalová působí zhruba osm let ve Spojených státech, v aktuální pozici v Productboardu je necelé dva roky. Ve firmě, která má za misi pomoci produktovým manažerům porozumět tomu, co klienti potřebují, má na starosti mimo jiné strategické zákazníky. Firma pracuje například pro Zoom, Microsoft či Disney. Její software využívají víc než čtyři tisíce společností.
„Je pro nás důležité zjistit, jaká jsou jejich očekávání a strategické cíle, a to nejen pro naše partnerství, ale i pro jejich byznys. Musíme vědět, jakou roli v tomto směru hrajeme. Mojí rolí je budovat success plán, který toto reflektuje,“ vysvětluje. Rady i vlastní zkušenosti ohledně toho, jak se poučit od zákazníků, kterým se u vás nelíbí, zazněly na události All About SaaS pod taktovkou vzdělávací platformy CzechCrunch Shine. Vystupující řešili, jak na velké zákazníky, ale i jak na masu těch malých.
Není to zákazník, je to partner
Podpora růstu vlastních zákazníků v oblasti SaaS je důležitá, zdůrazňuje i Milan Veverka, partner v Keboole. Tam je zodpovědný za obchodní procesy a rozvoj podnikání a vysvětluje, že ve firmě je vztah se zákazníkem propojený s produktovým vývojem. „Potřeba zákazníka na této úrovni je partnerství s námi. Nejde o to, že si od vás něco kupuje,“ říká.
Podle Veverky je třeba vytvořit oboustrannou konverzaci. „Navíc je neuvěřitelné, co se člověk dozví, když si povídá se svými zákazníky,“ doplňuje s lehkou nadsázkou. A dodává, že v Keboole se osvědčilo spojování lidí z vyšších pozic s manažery ve stejné pozici z druhé strany: „Začali jsme dělat například hovory našeho CFO se zákaznickým CFO. Aby si rozuměli i z tohoto pohledu,“ vysvětluje.
Jenže jedna věc je řešit společný vztah s velkými klienty a bavit se s nimi o tom, co potřebují, a druhá mít tisíce nebo ještě víc malých zákazníků. V této pozici je Shoptet. Každý měsíc se snaží přeměnit tisíce nových uživatelů v platící zákazníky. Za poslední rok a půl je zájem vidět víc než kdy dřív. Jak říká Tomáš Mitana, který má ve firmě na starosti produkt, na vlnu e-commerce teď nastoupilo obrovské množství firem.