Prodejce čoček a brýlí Lentiamo loni utržil tři čtvrtě miliardy. Letos představí vlastní modely a otevře další kamenné prodejny

Peter BrejčákPeter Brejčák

lentiamo_jiri_urban-min

Foto: Lentiamo

Jiří Urban, šéf e-shopu Lentiamo

0Zobrazit komentáře

E-shop se zaměřením na oblast péče o oči Lentiamo i v loňském roce pokračoval v mírném růstu, když svoje tržby navýšil o sedm procent na přibližně 750 milionů korun. Jeho zákazníci v sedmnácti evropských zemích udělali přes půl milionu objednávek a letos firma vyhlíží nakopnutí prodejů o více než deset procent. Chystá se otevírat další optiky a uvést na trh privátní značku brýlí.

Tuzemský e-shop vstupoval na trh pod názvem VašeČočky.cz a zaměřoval se právě na prodej kontaktních čoček, s rozrůstajícím se sortimentem o příslušenství a sluneční i dioptrické brýle pak před necelými dvěma lety došlo i na změnu názvu. Loni Lentiamo do portfolia zařadilo dalších 30 značek brýlí, představilo novou sekci brýlí na čtení a v Česku se stalo výhradním dodavatelem brýlí pro barvoslepé.

„Navzdory turbulentní době se nám už několik let za sebou daří držet stabilní tempo růstu a to je pro nás zásadní,“ popisuje ředitel Lentiama Jiří Urban. Během pandemie koronaviru v roce 2020 lidé ve výrazně větší míře seděli doma a kontaktní čočky moc nenakupovali, e-shop se v růstu udržel díky kategorii brýlí. Tehdy podle předběžných informací utržil 692 milionů korun, konsolidovaná závěrka pak ukázala rovných 700 milionů korun.

Samotné Lentiamo přitom roky mediálně komunikuje o trochu jiná čísla, kdy k tržbám ze závěrečných zpráv připočítává i daň z přidané hodnoty, jež se však do oficiálních statistik nepodepisuje. V takovém vyjádření firma loni podle zatím předběžných výsledků utržila 845 milionů korun, toto číslo však nemusí být například při srovnání s konkurencí relevantní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnost od července 2019 provozuje kamennou optiku v Praze, od května loňského roku v Brně a letos by měly prodejny přibývat – kromě Bratislavy v dubnu také další ve větších českých městech, kde nyní Lentiamo hledá vhodné prostory. „Odlišujeme se tím od tradičních online prodejců, nabízí to dodatečný komfort pro zákazníka a také vnímáme zvýšení důvěry v naši značku,“ vysvětluje motivaci Urban.

Za měsíc se Lentiamo navíc chystá začít prodávat i privátní značku brýlí, nabídne deset modelů slunečních a osm modelů počítačových brýlí. Další novinkou pro letošek je pak LentiamoLab, prostřednictvím kterého chce podporovat rozvoj segmentu péče o oči. „Vyhledáváme nové projekty, které se zabývají zlepšováním péče o oči či prodejem optiky online,“ říká Urban s tím, že firma je připravena takové projekty i finančně podpořit.

Z malého štěněte mrštnou šelmou. E-shop s chovatelskými potřebami Spokojený pes loni utržil téměř 600 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

sona-fialkova-spokojenypes-min

Foto: SpokojenyPes.cz

Soňa Fialková, zakladatelka e-shopu SpokojenyPes.cz

0Zobrazit komentáře

E-shop Spokojený pes, jeden z lídrů tuzemského trhu s chovatelskými potřebami pro psy, kočky a další domácí mazlíčky, loni pokračoval v růstu a rok uzavřel s obratem ve výši 575 milionů korun. Firma působí v Česku a na Slovensku a letos díky novému logistickému centru rozšíří své služby rychlého doručování do Brna. Dosud mohli tuto možnost využívat jen zákazníci v Praze.

Spokojeného psa zakládala v roce 2005 Soňa Fialková, která svůj byznys buduje jako lovebrand a ve firmě už zaměstnává 60 lidí. Společnosti se daří růst dlouhodobě, v roce 2019 dosáhla obratu 393 milionů, o rok později 493 milionů a loni už 575 milionů korun. Desetinu z nich tvořily zakázky ze Slovenska a firma se dlouhodobě udržuje v zisku.

„Spokojený pes dokázal, že i po více než patnácti letech existence je možné být mrštnou šelmou trhu. Kromě obratu, který nám vyšplhal na 575 milionů, mi dělá radost, že jsme skončili s kladným čistým ziskem,“ hodnotí Fialková s tím, že díky černým číslům dokáže firma z vlastních zdrojů zásadně investovat.

Jedenačtyřicetiletá podnikatelka ale svůj byznys buduje i za pomoci investorů. V roce 2015 se mezi vlastníky Spokojeného psa přidal Jan Svoboda, jeden z partnerů investiční skupiny se zaměřením na e-shopy eRockets. Jeho aktuální podíl je 11 procent. Před dvěma lety přibyl i Jozef Janov působící v Hartenberg Holdingu bývalého premiéra Andreje Babiše, který získal podíl 65 procent. Dalších 11 procent drží Tomáš Fialka a zbylých 13 procent patří Soně Fialkové.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po expanzi na Slovensko se nyní e-shop chystá zaměřit na posílení pozice na domácím trhu. Nově otevřel logistické centrum v Brně a v polovině roku v jihomoravské metropoli plánuje spustit svou doručovací službu Rychlý pes. Ta je zatím dostupná jen v Praze. Na podzim chce v Brně otevřít také prodejnu.

„Rok 2022 je u Spokojeného psa zatím ve znamení velkých projektů a konečně můžu dodržet můj dávný slib – expandujeme do Brna. Služba Rychlý pes a prodejna zlepší komfort zákazníků v našem obratově druhém největším městě,“ komentuje Tomáš Haškovec, ředitel marketingu a komunikace.

macaly-founders2

Přečtěte si takéStartup prodali za stovky milionů, teď možná narazili na zlatou žíluPrvní startup prodali za stovky milionů, se druhým se rok plácali. Teď možná narazili na zlatou žílu

Hlavním důvodem expanze do Brna je pro Spokojeného psa stále rostoucí počet objednávek, pokrýt poptávky po celé republice mu pomůžou i nové sklady. V Říčanech u Prahy e-shop otevírá nový showroom, který se stane jeho největší prodejnou.

Růstové aktivity podpoří i novou televizní kampaní. Příští rok firma oslaví 18 let od založení a chce upozornit na transformaci ze „spokojeného štěněte“ ve zmíněnou šelmu trhu. S hlavním mottem „I já mam sen. Až vyrostu, budu Spokojený pes“.