Prodejce čoček a brýlí Lentiamo loni utržil tři čtvrtě miliardy. Letos představí vlastní modely a otevře další kamenné prodejny

Peter BrejčákPeter Brejčák

lentiamo_jiri_urban-min

Foto: Lentiamo

Jiří Urban, šéf e-shopu Lentiamo

0Zobrazit komentáře

E-shop se zaměřením na oblast péče o oči Lentiamo i v loňském roce pokračoval v mírném růstu, když svoje tržby navýšil o sedm procent na přibližně 750 milionů korun. Jeho zákazníci v sedmnácti evropských zemích udělali přes půl milionu objednávek a letos firma vyhlíží nakopnutí prodejů o více než deset procent. Chystá se otevírat další optiky a uvést na trh privátní značku brýlí.

Tuzemský e-shop vstupoval na trh pod názvem VašeČočky.cz a zaměřoval se právě na prodej kontaktních čoček, s rozrůstajícím se sortimentem o příslušenství a sluneční i dioptrické brýle pak před necelými dvěma lety došlo i na změnu názvu. Loni Lentiamo do portfolia zařadilo dalších 30 značek brýlí, představilo novou sekci brýlí na čtení a v Česku se stalo výhradním dodavatelem brýlí pro barvoslepé.

„Navzdory turbulentní době se nám už několik let za sebou daří držet stabilní tempo růstu a to je pro nás zásadní,“ popisuje ředitel Lentiama Jiří Urban. Během pandemie koronaviru v roce 2020 lidé ve výrazně větší míře seděli doma a kontaktní čočky moc nenakupovali, e-shop se v růstu udržel díky kategorii brýlí. Tehdy podle předběžných informací utržil 692 milionů korun, konsolidovaná závěrka pak ukázala rovných 700 milionů korun.

Samotné Lentiamo přitom roky mediálně komunikuje o trochu jiná čísla, kdy k tržbám ze závěrečných zpráv připočítává i daň z přidané hodnoty, jež se však do oficiálních statistik nepodepisuje. V takovém vyjádření firma loni podle zatím předběžných výsledků utržila 845 milionů korun, toto číslo však nemusí být například při srovnání s konkurencí relevantní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnost od července 2019 provozuje kamennou optiku v Praze, od května loňského roku v Brně a letos by měly prodejny přibývat – kromě Bratislavy v dubnu také další ve větších českých městech, kde nyní Lentiamo hledá vhodné prostory. „Odlišujeme se tím od tradičních online prodejců, nabízí to dodatečný komfort pro zákazníka a také vnímáme zvýšení důvěry v naši značku,“ vysvětluje motivaci Urban.

Za měsíc se Lentiamo navíc chystá začít prodávat i privátní značku brýlí, nabídne deset modelů slunečních a osm modelů počítačových brýlí. Další novinkou pro letošek je pak LentiamoLab, prostřednictvím kterého chce podporovat rozvoj segmentu péče o oči. „Vyhledáváme nové projekty, které se zabývají zlepšováním péče o oči či prodejem optiky online,“ říká Urban s tím, že firma je připravena takové projekty i finančně podpořit.

Z malého štěněte mrštnou šelmou. E-shop s chovatelskými potřebami Spokojený pes loni utržil téměř 600 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

sona-fialkova-spokojenypes-min

Foto: SpokojenyPes.cz

Soňa Fialková, zakladatelka e-shopu SpokojenyPes.cz

0Zobrazit komentáře

E-shop Spokojený pes, jeden z lídrů tuzemského trhu s chovatelskými potřebami pro psy, kočky a další domácí mazlíčky, loni pokračoval v růstu a rok uzavřel s obratem ve výši 575 milionů korun. Firma působí v Česku a na Slovensku a letos díky novému logistickému centru rozšíří své služby rychlého doručování do Brna. Dosud mohli tuto možnost využívat jen zákazníci v Praze.

Spokojeného psa zakládala v roce 2005 Soňa Fialková, která svůj byznys buduje jako lovebrand a ve firmě už zaměstnává 60 lidí. Společnosti se daří růst dlouhodobě, v roce 2019 dosáhla obratu 393 milionů, o rok později 493 milionů a loni už 575 milionů korun. Desetinu z nich tvořily zakázky ze Slovenska a firma se dlouhodobě udržuje v zisku.

„Spokojený pes dokázal, že i po více než patnácti letech existence je možné být mrštnou šelmou trhu. Kromě obratu, který nám vyšplhal na 575 milionů, mi dělá radost, že jsme skončili s kladným čistým ziskem,“ hodnotí Fialková s tím, že díky černým číslům dokáže firma z vlastních zdrojů zásadně investovat.

Jedenačtyřicetiletá podnikatelka ale svůj byznys buduje i za pomoci investorů. V roce 2015 se mezi vlastníky Spokojeného psa přidal Jan Svoboda, jeden z partnerů investiční skupiny se zaměřením na e-shopy eRockets. Jeho aktuální podíl je 11 procent. Před dvěma lety přibyl i Jozef Janov působící v Hartenberg Holdingu bývalého premiéra Andreje Babiše, který získal podíl 65 procent. Dalších 11 procent drží Tomáš Fialka a zbylých 13 procent patří Soně Fialkové.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po expanzi na Slovensko se nyní e-shop chystá zaměřit na posílení pozice na domácím trhu. Nově otevřel logistické centrum v Brně a v polovině roku v jihomoravské metropoli plánuje spustit svou doručovací službu Rychlý pes. Ta je zatím dostupná jen v Praze. Na podzim chce v Brně otevřít také prodejnu.

„Rok 2022 je u Spokojeného psa zatím ve znamení velkých projektů a konečně můžu dodržet můj dávný slib – expandujeme do Brna. Služba Rychlý pes a prodejna zlepší komfort zákazníků v našem obratově druhém největším městě,“ komentuje Tomáš Haškovec, ředitel marketingu a komunikace.

Hlavním důvodem expanze do Brna je pro Spokojeného psa stále rostoucí počet objednávek, pokrýt poptávky po celé republice mu pomůžou i nové sklady. V Říčanech u Prahy e-shop otevírá nový showroom, který se stane jeho největší prodejnou.

Růstové aktivity podpoří i novou televizní kampaní. Příští rok firma oslaví 18 let od založení a chce upozornit na transformaci ze „spokojeného štěněte“ ve zmíněnou šelmu trhu. S hlavním mottem „I já mam sen. Až vyrostu, budu Spokojený pes“.