Burácení elektromobilu. Slavný hudební skladatel Hans Zimmer vytváří zvuk pro elektrické motory BMW

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

bmw-vision-m-next1

Foto: BMW

Elektrický koncept BMW Vision M Next

0Zobrazit komentáře

V posledních letech je čím dál jasnější, že elektřinou poháněná auta jsou skutečně rychle nastupující budoucností, která neznečišťují ovzduší alespoň ve svém blízkém okolí. Když elektrické vozidlo projede kolem, je okamžitě rozeznatelné ne ani tak svým kolikrát futuristickým designem jako spíš zvláštní akustickou vlastností – jeho motor nevydává žádný slyšitelný zvuk.

BMW proto tuto příležitost využilo a ve spolupráci se slavným hudebním skladatelem Hansem Zimmerem, který stojí za hudbou k filmům jako Počátek, Temný rytířInterstellar nebo Muž z oceli, vytvořilo zvuk aut budoucnosti.

Hlukové znečistění patří k významným problémům nejen ve městech, a to jak kvůli hlasitosti, tak kvůli nepřetržitě trvajícím zvukům, které mohou mít negativní vliv na fyzické i duševní zdraví. Elektrická auta mohou být kromě ekologicky nezávadného provozu výrazným faktorem také právě při snižování hluku v prostředí, kde se lidé často pohybují.

Problém ovšem nastává při signalizaci – zvuk spalovacího motoru okolí na přítomnost auta přirozeně upozorňuje a neslyšitelná vozidla tak mohou stanovit určité bezpečnostní riziko. Při jízdě elektromobilu obvykle slyšíte jen to, jak se kola valí po vozovce.

renzo-vitale-hans-zimmer

Foto: BMW

Renzo Vitale a Hans Zimmer

Jak možná bude znít budoucnost automobilové dopravy BMW, představila německá automobilka spolu se svým novým koncepčním autem BMW Vision M Next na akci v Mnichově. Na rozdíl od mnoha jiných elektromobilových konceptů Vision M Next vůbec neobsahuje možnost autonomního řízení, místo toho se zaměřuje na intenzivní řidičskou zkušenost, s níž je mimo jiné spojen právě zvuk.

Držitel Oscara za hudbu ke snímku Lví král z roku 1995 Hans Zimmer, který na projektu BMW IconicSounds Electric pracoval s akustickým inženýrem a zvukovým designérem firmy Renzem Vitalem, popsal vlastní emoční zkušenost se zvukem aut: „Jako dítě jsem rozeznal, že moje matka přijíždí domů, podle zvuku jejího BMW. Jsem nadšený, že mám šanci navrhnout zvuk budoucích elektrických BMW a vytvořit emocionální zážitky spojené s elektrickou jízdou budoucnosti.“

Lightyear One

Přečtěte si takéElektromobil Lightyear One ujede na jedno nabití přes 700 kilometrů. Dobíjí se i ze slunečních paprskůElektromobil Lightyear One ujede na jedno nabití přes 700 kilometrů. Dobíjí se i ze slunečních paprsků

Pro skladatele soundtracků, jejichž cílem je posílit emoční vyznění filmových scén, je takové pojetí přirozené, blízké ale jistě bude také mnoha motoristům. Zimmer a Vitale se při tvorbě nabídky zvuků pro elektrifikovaná vozidla spíše než řevem osmiválce překvapivě inspirovali světelnými instalacemi Jamese Turrella a Ólafura Elíassona, což je patrné také z reklamy na BMW Vision M Next, na kterou se můžete podívat níže.

V ní lze také při akceleraci auta některé ze zvuků zaslechnout a zjistit, že nemají vůbec daleko k něčemu, co bychom mohli slyšet ve vědeckofantastickém akčním filmu. Zároveň je u nich zjevný zdroj v akustické charakteristice aut se spalovacími motory ve způsobu, jakým reagují na sešlápnutí pedálu, posilování vjemu pohybu a rychlosti.

bmw-vision-m-next2

Foto: BMW

Elektrický koncept BMW Vision M Next

„Vytvořili jsme vizi zvuků, které oslavují krásu a složitost našich vozidel a které jsou schopné lidmi pohnout,“ popsal přístup k tvorbě Renzo Vitale. Je v něm snadno rozeznatelný důraz na tolik výrazný prvek lidské zkušenosti, kterou si často ani neuvědomujeme. Každá činnost může pro člověka stanovit důležitou část jeho každodenního života, obzvlášť, pokud ji provádí pravidelně.

„Když řidič ovládá pedál akcelerátoru, není to jen mechanický ovládací prvek, je v tom také element performance. Akcelerace se stává zážitkem, v jehož průběhu řidič prochází řadou postupně se měnících zvukových textur,“ dodává Zimmer.

Zvuk motoru jako výbava na přání

Zvuky spojené s konceptem BMW Vision M Next se zaměřují spíše na viscerální část řízení a nemají příliš utilitární hodnotu. I na této stránce ale BMW pracuje, a to už od roku 2009, kdy představilo Mini Cooper E.

Motivací pro umělé vytvoření zvuku auta bylo upozorňování chodců na přítomnost vozidla a od představení BMW i3 je „balíček zvuků“ dostupný jako výbava na přání. Alespoň nějaký systém akustické ochrany chodců se postupně stává také součástí zákonů.