Řešte kritické věci. Udržet platící klienty je teď vaše priorita číslo jedna, říká Michal Hanych ze SimpleTax

Michal HanychMichal Hanych

Podle zakladatele společnosti SimpleTax Michal Hanycha přichází období, kdy je potřeba začít pečlivě řídit firemní finance

0Zobrazit komentáře

Epidemie koronaviru stále významněji ovlivňuje ekonomickou situaci firem a podnikatele čeká minimálně několik náročných týdnů. Ekonomické dopady se navíc netýkají jen tradičních byznysů, nýbrž i těch digitálních. Ty by se měly připravit například na pozdní proplácení faktur, problémy s dodavateli a výpadky příjmů obecně.

Jak tuto situaci řešit a vyjít z ní v daném momentě co nejlépe, popisuje Michal Hanych, zakladatel společnosti SimpleTax specializující se na problematiku daňového práva právě v digitálním podnikání.

***

Přešli jsme v SimpleTax & SimpleLaw do home office režimu, což nijak zvlášť nevadí, naprostá většina komunikace je u nás online, všechny podklady dostupné na dálku, odkudkoliv. Na osobní schůzky jsme připraveni. Koneckonců procházka v parku může být příjemnější než naše kancly.

Je jasné, že všechny podnikatele v našem okolí čekají těžké časy. Rád bych tu popsal, co radím v posledních dnech kolegům, klientům a lidem kolem sebe. V těžkých časech není prostor řešit, jestli bude firemním benefitem fotbálek, ping-pong nebo bagety zdarma. Není prostor pálit peníze investorů. Lifestyle podnikání se, doufám, značně zredukuje. Řešte kritické věci.

„Vyžadujte dobrou práci. Na špatnou práci není prostor.“

Řešte vlastní zaměstnance. Musí mít jasno v tom, že pracují v bezpečí a dostanou zaplaceno. Starejte se o to, aby neměli existenční problémy. Za to ale vyžadujte dobrou práci. Na špatnou práci není prostor.

I když se valí problémy ze všech stran, stále je nutné řešit kvalitu služby nebo produktu. V krizi se objeví vždy někdo, kdo problémy klientů bude řešit efektivněji. Snažte se, abyste to byli vy.

korona-1

Koronavirus stále více ovlivňuje ekonomickou situaci

Jestli jste dosud moc neřídili finance, je opravdu čas. Neplatící klienty si nemůže dovolit nikdo, takže nezaplacené faktury opravdu řešte. Pozastavení služeb, prodejů, výpověď spolupráce. Neplatící klient je nekonečně dražší než žádný klient. Škrtání nákladů je logické, ale k příjmům se nedá prošetřit.

I když je to kontra-intuitivní, opřete se do sellingu. Získat a udržet platící klienty je teď vaše priorita číslo jedna. Vždy ale musíte mít jasno, jestli vaše aktivita negeneruje čistou ztrátu. Ztrátové aktivity nedělejte. Porovnávejte variabilní výnosy a náklady.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jestli jste dosud moc neřešili strukturu podnikání, je docela pozdě. Ale lepší pozdě než vůbec. Oddělte majetek od provozních rizik. Nemovitosti nemají co dělat v jedné společnosti společně s prodejem vstupenek na akce, letenek nebo vývojem, že. Zamyslete se, jestli nedává smysl holdingová struktura.

Nastává doba, kdy se začínají číst smlouvy. A rozhodně bude docházet k porušování dohod. Zaměřte se na kontrolu rizik a minimalizaci škod. Spousta věcí se dá vyjednat znovu a jinak. Kdo v této situaci sedí na penězích, tahá za delší konec.

Od státu očekávejte, že bude škrtit rozpočet. Na vratky daní a dotace se nespoléhejte.

tomas-cupr-rohlik-boxed

Přečtěte si takéAlternativa k plným obchodům: Jak se české e-shopy a kurýrní služby vypořádávají s obrovským náporemAlternativa k plným obchodům: Jak se české e-shopy a kurýrní služby vypořádávají s obrovským náporem

Mnohem více než kdy jindy se bude rozcházet právo a realita. Nespoléhejte na dokonalé smluvní vztahy a pojistky. Chtějte platby předem, naopak vy plaťte až co nejpozději, a po doručení plnění. Kde nejsou peníze, ani právník nebere. To, že za pár let vyhrajete soudní spor proti podnikateli, který už ale nebude mít vůbec žádný majetek, je k ničemu. Rozsudky nejsou dobré ani jako pěkná tapeta.

Rozhodujte se rychle, ale ne zbrkle. V krizi tím spíš platí, že 20 % aktivity přinese 80 % výsledku. Dělejte radši méně, ale lépe.

Jindřich Fáborský: Největší zkouška mého podnikání aneb Marketing Festival letos uděláme online, a to pořádně

jindrich-faborskyKomentář

Foto: Marketing Festival

Jindřich Fáborský, zakladatel Marketing Festivalu

0Zobrazit komentáře

Marketing Festival je největší česká konference o marketingu, na kterou se každoročně sjíždí odborníci z celého světa. Praha má vždy díky Jindřichovi Fáborskému, zakladateli akce, šanci pohostit na dva tisíce návštěvníků, ale do plánů sedmého ročníku teď zásadně promluvil koronavirus. Letošní Marketing Festival byl totiž v plánu na 22. až 24. dubna a organizátoři museli vzhledem k vyhlášenému nouzovému stavu a situaci ve světě udělat zásadní rozhodnutí.

Jindřich Fáborský o posledních dnech mluví jako o největší zkoušce svého podnikání vůbec, nakonec chce ale nepříjemnou situaci využít a uspořádat letošní Marketing Festival online. Více se o tom rozepsal na svém blogu a přečíst si jeho vyjádření můžete i níže.

***

Za pár týdnů měl proběhnout nejlepší ročník Marketing Festivalu: dospělý lineup podtržený celovečerním dokumentem za účasti špičkových světových marketérů. V tuto chvíli je Festival asi to poslední, na co myslíte, ale my musíme rozhodnout, kudy dál. Věřte mi, že posledních pár dní jsou asi největší zkouška mého podnikání vůbec.

Po oznámení zákazu pořádání akcí s účastí více než 100 lidí Ministerstvem zdravotnictví ČR nám spousta lidí vyjádřila podporu, což mi udělalo opravdu velkou radost. Zároveň se ale zdá, že převládá názor: „To přece není žádný problém, v dubnu už bude dávno klid. Hlavně nic nerušte!“

marketing-festival-faborsky

Foto: Marketing Festival

Jindřich Fáborský, zakladatel Marketing Festivalu

Pro nás ale realita vypadá úplně jinak. Odpadávají řečníci, které jsme týdny ujišťovali o tom, že všechno jede podle plánu. Téměř nikdo ze zahraničních návštěvníků nepřijede, protože jejich zaměstnavatelé stopli cesty do zahraničí, nemluvě o tom, že část našich účastníků je z Itálie. Už v únoru začaly přicházet požadavky na storna a vracení peněz. V době, kdy obvykle prodáváme desítky vstupenek denně, jsme měli najednou nulové prodeje.

S každým dnem čekání se navíc vrší náklady. Platíme letenky, zálohy na prostory, dodavatele – za akci, která je de facto zrušená a na kterou není možné aktuálně prodávat vstupenky. Navíc je zjevné, že pořádat konferenci pro tisíce lidí by bylo v tuhle chvíli přinejmenším nezodpovědné.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kdybychom slepě pokračovali a tvářili se, že žádné riziko neexistuje, s velkou pravděpodobností by tohle byl náš poslední Festival.

Pečlivě jsme zkoumali možnost přesunu akce na jiný termín, ale ta bohužel nepřichází v úvahu. Zkoordinovat vytížené kapacity pražského Kongresového centra s volnými termíny klíčových řečníků a v jiném datu uspořádat stejný Festival je nemožné. Druhým problémem je, že velká část rozpočtu je už pro tento termín utracena bez možnosti náhrady. V případě přesunutí nebo úplného storna by tak akce skončila v záporných číslech.

„Na kvalitě rozhodně nešetříme – i tentokrát investujeme maximum.“

Takže co teď? Po důkladném zvážení jsme se rozhodli pro následující řešení: po vzoru velkých zahraničních akcí přesuneme konferenční část Festivalu online. Ale když už, tak pořádně. Znovu vypravíme do světa produkční tým libereckého FULLART studia a Jana Kostery, navštívíme naše řečníky a natočíme s nimi přednášky na míru Festivalu. Jinak řečeno doručíme kvalitní vzdělávací obsah, za který jste si zaplatili – včetně možnosti klást řečníkům dotazy.

Pokud jste viděli náš dokument Making a Marketer, víte, že na kvalitě rozhodně nešetříme – i tentokrát investujeme maximum. Momentálně dokonce řešíme možnost přidání nového řečníka a line-up tak nakonec možná bude ještě zajímavější, než jsme slibovali. Intenzivně s řečníky řešíme, kdy a jak budou natáčení probíhat, a brzy se ozveme s další várkou podrobností.

Vzdělávací část vám tedy kompletně nahradíme a snad přidáme i něco navíc. Sám ale dobře vím, že Marketing Festival jsou taky emoce, pocity, seznamování se s lidmi, párty, koncerty… Ty už se do online světa přesouvají těžce.

marketing-festival

Foto: Marketing Festival

Marketing Festival 2019

Proto vám to chceme vynahradit příští rok. Každý majitel letošní vstupenky má 50% slevu na vstupenku na příští ročník. Ten se uskuteční 23. dubna 2021 – za stejnou cenu jako letos – a už teď má potvrzených několik skvělých řečníků. První je samozřejmě Mark Ritson, dále pak autor knihy The Choice Factory Richard Shotton a další jména budeme postupně oznamovat.

Mě osobně tato situace obrovsky mrzí, protože je to vždy vyvrcholení roční práce celého týmu, spousta emocí a zážitků, ale věřím, že toto je v současné chvíli nejlepší/jediné možné řešení. Děkuji moc za podporu všech řečníků, lektorů školení, partnerů, lidí v našem týmu a samozřejmě vás, pravidelných účastníků Marketing Festivalu. Přeji vám, ať se vás současná krize dotkne co nejméně.

Těším se na viděnou 23. dubna 2021.

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Jindřich Fáborský

Ředitel Marketing Festivalu