Šampionát nadupaných koloběžek představil svůj elektrický závodní speciál. Zvládne rychlost až 100 km/h
Letos na podzim má odstartovat nový závodní šampionát eSkootr, během kterého se budou na jednotlivých tratích jezdci prohánět rychlostí až 100 kilometrů za hodinu. Pod nohama přitom budou mít speciální elektrifikované koloběžky vyrobené z uhlíkových vláken. Nyní byla podoba těchto strojů odhalena a oproti těm klasickým, které potkáváte ve městech, se zásadně liší.
Za jejich vývojem stojí společnost Williams Advanced Engineering, která již dříve představila prototyp S1. Na něj nyní navazuje závodní speciál S1-X, který disponuje designem i technologiemi, jež je možné najít například u závodních automobilů. Nabízí podvozek a rám z uhlíkových vláken, opláštění z přírodních vláken a hliníkové, libovolně nastavitelné přední a zadní prvky odpružení.
Jezdci budou na koloběžkách schopni dosahovat rychlosti přesahující 100 kilometrů za hodinu, přičemž zatáčky budou moci řezat v náklonu až 50 stupňů. O napájení stroje se stará lithium-iontová baterie, která dodává energii dvojici 6kW elektromotorů umístěných v kolech.
Výkon je pak regulován jako u klasických elektrických koloběžek, ovšem jezdci se nabízí i další možnost nastavování výkonu a akcelerace přímo během závodu. Je totiž vyžadována jakási zdravá hospodárnost – ačkoliv mají závodní okruhy od 400 do 1 000 metrů, kapacita 1,5kWh baterie je omezená.
Proto bude důležité zvolit si tu správnou strategii, aby nakonec se svou koloběžkou o váze 35 kilogramů dorazil do cíle jako první. To se ostatně může ukázat už letos na podzim, kdy je naplánován debutový závod s tím, že do budoucna se bude rozšiřovat do těch největších světových metropolí hledících do budoucnosti.
Inovace závodů
Hlavním úkolem je nyní sestavit program celého šampionátu a předání koloběžek jednotlivým týmům, které je začnou testovat se začátkem léta a také oznámí jména svých stájových jezdců. Podle Khalila Beschira, COO šampionátu, je současná podoba koloběžek prvním krůčkem do zcela nového světa inovací.
Lze tedy předpokládat, že podobně jako u F1 se s každou sezónou budou podoba a výkonnost závodních strojů proměňovat. „Již jsme se zaměřili na kroky týkající se výkonu a účinnosti motoru, jakož i na změny karoserie a aerodynamiky,“ uvedl v tiskové zprávě Beschir.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsInovace je jedním z velkých cílů celého podniku. Chce upozorňovat na segment elektrické mikromobility, aby urychlil jeho vývoj a dostal jej do povědomí většího množství lidí. Tím chce pomoci městům k snadnějšímu přechodu k alternativním (a především čistším) způsobům přepravy v ulicích.
„Mikromobilita je v motoristickém sportu krok novým směrem a já si rozhodně myslím, že jsme toho při konstrukci našeho prvního eSkootru udělali skutečně hodně. Je to začátek nové vzrušující kapitoly a důkaz toho, že můžeme vytvořit nejdostupnější a nejudržitelnější motoristický sport na planetě a zajistit, aby byl dostupný pro všechny,“ uvádí Lucas di Grassi, závodní jezdec Formule E a ambasador šampionátu eSkootr.