Serious Media nakupují reklamní prostor pro evropské kampaně Alzy i Packety. Budují jejich značky

Je jich šest a věnují se přímému nákupu online reklamního prostoru pro brandové kampaně napříč Evropou. S budováním značek pomáhájí největším firmám.

Petr Lyčka a Dominik Válka

Foto: CzechCrunch

Šéfové Serious Media byli hosty podcastu BrandStories

Nedávejte nám rozpočet, dejte nám cíl. Každý náš klient je referenční, není žádný, kterým bychom se nechtěli chlubit. Firmám za reklamu šetříme desítky procent. Sebevědomými prohlášeními zakladatelé mediální agentury Serious Media rozhodně nešetří. Jaký je jejich recept na úspěch reklamních kampaní a v čem se jejich fungování liší od dlouholetého standardu na trhu? Tajnou ingrediencí je prý trpělivost, protože reklama je běh na dlouhou trať.

„Když firma vydrží budovat svou značku pár let, už s tím nikdy nepřestane. Na začátku proto všem říkáme, že brandové kampaně jsou běh na dlouhou trať,“ vysvětluje Petr Lyčka, šéf rozvoje v mediální agentuře Serious Media. Dominik Válka, výkonný ředitel a zakladatel této – jak sám říká – „oldschool punkové“ agentury, dodává, že první věcí, na kterou se u nich klienti musí připravit, je striktní oddělování kampaní zaměřených na podporu značky od výkonnostní reklamy. „Jsou to dva úplně odlišné světy a ten výkonnostní my neděláme,“ předesílá.

Dominik Válka a Petr Lyčka byli hosty nejnovějšího dílu podcastu BrandStories vznikajícího ve spolupráci CzechCrunche s vybranými společnostmi. Pustit si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech, na YouTube či na odkazu níže.

Při nákupu mediálního prostoru pro velké mediální kampaně slibují Serious Media úsporu přesahující desítky procent. „Máme znalost trhu. Jsme v povědomí médií. A hlavně za ty roky už víme, jak o cenách vyjednávat,“ vysvětluje Lyčka mechanismus, jímž svým klientům dokáže podle svých slov často i zdvojnásobit množství mediálního prostoru v online prostředí při stejném rozpočtu.

Mezi klienty agentury dnes patří firmy s marketingovým rozpočtem v řádu stovek tisíc, ale i ty, které za brandovou reklamu utrácí desítky milionů – jako Datart, Alza, Allegro, Packeta nebo skupina Digital People. „Umíme pracovat s výhodnějšími cenami reklamního prostoru, než na jaké dosáhnou i mnozí velcí hráči,“ popisuje Válka. Klientům jeho agentura plánuje libovolně velké kampaně v online prostoru na sedmi trzích ve střední Evropě, naopak ruce dává pryč jak od zmiňovaných výkonnostních kampaní, tak i od venkovní reklamy.

„Našim klientům pomáháme zjednodušovat a centralizovat přímý nákup online prostoru. Doporučíme nejúčinnější formáty pro daná média, vyjednáme výhodnější cenu a o kampaně se staráme od A do Z. Stačí nám říct, na který trh klient cílí, a my mu pomůžeme vše nastavit tak, aby dosáhl svého cíle,“ popisuje Válka.

Dominik Válka a Petr Lyčka

Foto: CzechCrunch

Dominik Válka a Petr Lyčka z mediální agentury Serious Media

Ačkoliv začínali před osmi lety jako ryze česká agentura, dnes za svou nejsilnější stránku považují znalost médií v zemích, kam české firmy často míří v rámci expanze. „Slovensko, Maďarsko, Rumunsko. Polsko. Bulharsko. Na některá tamní média jsme se dostávali dva až tři roky,“ dodává Válka.

Přímý nákup reklamního prostoru skrze agenturu jako Serious Media firmám umožňuje vybrat si z nabídky médií a formátů ty, které jim fungují nejlépe. Nezřídka se podle Lyčky stává, že oblíbený formát je na daném médiu plně obsazený nebo v programatickém prostoru zcela nedostupný. Vyplatí se ho proto nakoupit s předstihem a prostřednictvím partnera, který u daného mediálního domu utrácí násobně vyšší sumy. A je jedno, zda se jedná o zpravodajský web nebo například filmovou databázi ČSFD.

Více si můžete poslechnout v dalším díle podcastu BrandStories na Spotify, Apple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Proč RTB reklama nikdy nedokázala nahradit přímý nákup reklamy?
  • Jak vstup Allegra souvisí s růstem cen v aukcích reklamního prostoru?
  • V čem se Serious Media liší od full-service marketingové agentury?
  • Hraje roli vztah mezi nákupčím reklamy a mediálním domem?
CC Native

Partnerem článku je Serious Media

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Knihobot loni v tržbách překročil hranici 300 milionů. Za rok prodal celkem dva miliony knih

Knihobot má za sebou úspěšný rok, během kterého se poprvé dostal do zisku. Pomohla mu v tom expanze do zahraničí, kdy pronikl do Německa a Rakouska.

knihobot-2

Foto: Knihobot

Hlavní tváře startupu Knihobot: David a Dominik Gazdošovi

0Zobrazit komentáře

Knižní secondhand Knihobot se v loňském roce poprvé dostal do zisku a dosáhl tržeb ve výši 301 milion korun. Denně v průměru přijal 10 tisíc knih a za celý rok jich prodal celkem dva miliony. Podařila se mu také expanze do Rakouska a Německa, v Česku mu pak pomohla spolupráce s online supermarketem Rohlík, díky které dostal do oběhu 100 tisíc knih. Přitom segment e-commerce se během roku potýkal s propadem, který byl podle dat Heureky v prvním čtvrtletí dokonce třináctiprocentní.

Loňský rok byl pro Knihobot plný novinek. Po úspěchu v Česku a na Slovensku se na jaře vydal do Rakouska a Německa pod mezinárodní značkou Bookbot, od června začal spolupracovat s online supermarketem Rohlík.cz, takže zákazníci mohli začít nevyužívané knihy předávat kurýrům při převzetí nákupu, a na sklonku roku otevřel své první secondhandové knihkupectví.

„Máme radost, že se k nám zákazníci vracejí a potvrzují, že je naše služba baví a že jdeme správnou cestou. I když to byl těžký rok, dokázali jsme se poprvé dostat do zisku, přesáhnout 300 milionů v tržbách a na rozdíl od e-commerce stále růst,“ komentuje Dominik Gazdoš, zakladatel a CEO Knihobotu.

Dosavadní výsledky naznačují, že vstup na rakouský a německý trh byl dobrý tah. V obou zemích lidé začali využívat službu knihotaxi, kterou firma nabízí pro odvoz knih. Během předvánoční sezóny Knihobot zaznamenal exponenciální růst v prodejích a v porovnání s domácím trhem i stoupající tempo zásilek od zákazníků z Rakouska a Německa. V Německu jde například o téměř 10 procent z celkového obratu firmy. Co se týče zalistovaných knih, ty z Německa a Rakouska tvoří 14 procent.

Knižní nej u zákazníků Knihobotu v roce 2023

Top autor: Patrik Hartl
Top kniha: Nejlepší víkend
Top žánr: Současná česká beletrie (Patrik Hartl, Radka Třeštíková, Alena Mornštajnová, Kateřina Tučková, Karin Lednická)

Nejžádanější knihy:
1. Děti jsou taky lidi
2. Kde jsi, když nejsi
3. Gazely
4. Atomové návyky
5. Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih

„Ukazuje se, že v Německu jdeme správným směrem. Ve střednědobém horizontu bychom zde chtěli dosáhnout stejného podílu na knižním trhu jako doma, což by znamenalo tržby kolem sedmi miliard korun. V dlouhodobém máme ale ambice větší. Služba našeho druhu může snadno pokrýt 10 až 20 procent knižního trhu,“ říká Dominik Gazdoš.

V průměru se do Knihobotu dostalo v loňském roce 10 tisíc knih denně a běžně jich má na skladě 600 tisíc. Spojení s Rohlíkem pak v průběhu sedmi měsíců fungování dostalo do oběhu 100 tisíc publikací. Celkem Knihobot prodal dva miliony knih. Stoupla také míra zákazníků, kteří se na e-shop vraceli pro další objednávku. Na začátku loňského roku to byla pětina, nyní jich je 30 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letos se chce Knihobot zaměřit především na upevnění pozice na německém a rakouském trhu, kde by tak jako v Česku rád našel partnera, který mu pomůže ještě více usnadnit vracení knih do oběhu. Podle Gazdošových slov není o nabídky nouze a během následujících týdnů firma oznámí první velkou spolupráci s dalším hráčem na knižním trhu.

Mimo to se chce Knihobot zaměřit také na práci s daty o čtenářích i knihách a zapracovat na konkrétnějších a individuálnějších službách. „Nabízet našim zákazníkům knihy i služby čím dál víc na míru je pro nás priorita. Momentálně pracujeme na přizpůsobení nabídky tak, aby naše knižní tipy pro zákazníky odpovídaly jejich vkusu nebo přímo navazovaly na předchozí nákupy – například dalším dílem série,“ dodává brand manažerka Knihobotu Barbora Votavová.