Sexualizace, toxické vztahy a bodyshaming. Nová výstava ukazuje různé rozměry objektifikace žen
S objektifikací se u nás bez přehánění nejspíš setkala každá žena. Výstava Žena objektem ukazuje, jak ji vnímají současné české umělkyně.
Vtípky, zesměšňování, urážení, pískání na ulici, ale i agresivní projevy. Objektifikace žen má mnoho podob, žádná z nich přitom není nevinná. Ať už jde o sexistickou reklamu, soutěže krásy, sexualizaci mladých dívek v různých kontextech nebo nevhodně položenou otázku v rodinném kruhu typu „Ty ses ale pěkně spravila, co?“. Právě na tomto tématu staví výstava pořádaná neziskovou organizací Beat Sexism nazvaná Žena objektem, která je k vidění do konce listopadu ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí. Sedm současných českých umělkyň v ní prezentuje, co pro ně osobně znamená objektifikace žen.
Podle psycholožek Barbary L. Frederickson a Tommi-Ann Roberts k sexuální objektivizaci dochází tehdy, kdy jsou ženské tělo, jeho části nebo sexuální funkce odtrženy od její bytosti a je s nimi zacházeno jako s objekty, na něž se lze pouze dívat, po kterých lze toužit nebo se jich dotýkat. Hodnota ženy je pak následně posuzována podle jejího fyzického vzhledu a je k ní přistupováno tak, jako kdyby byla určena jen pro „konzumaci“ jiných osob.
Psychologové se začali vlivem objektifikace na psychiku žen zabývat teprve relativně nedávno. Ukazuje se, že ženy jsou jí vystaveny aktivně, ale také pasivně formou různých multimédií, zároveň ale objektifikují i samy sebe v kontextu toho, že je takové chování ve společnosti běžné. Objektifikace pak může vést k pocitům studu a úzkosti, v horších případech také k depresi, k hlubšímu traumatu a k poruchám příjmu potravy.
I s těmito dopady objektifikace žen pracují umělkyně, jejichž tvorba je k vidění ve Skautském institutu. „Každá z vybraných umělkyň s tématem pracuje trochu jinak. Některé se ho dotýkají jen podvědomě, jiné více okatě. Snažila jsem se dát dohromady soubor děl, který postihuje většinu sfér ženské objektifikace, ať už je to přehnaná sexualizace dětí, nebo chování, které vede k poruchám příjmu potravy,“ vysvětluje Anna Praibišová, kurátorka výstavy.
Řeč je v tomto případě o dílech Lenky Chánové a Dominiky Vyskočilové. První zmíněná umělkyně se ve své tvorbě zpravidla dotýká právě témat ženství a mateřství, svou diplomovou práci na AVU věnovala ženám, které bojovaly s poruchou příjmu potravy. Jedna z žen, již zachytila prostřednictvím akvarelu, se vymanila z toxického vztahu – doslova z něj utekla. Před tím ji ale její bývalý partner zvládl dohnat k pocitu, že je příliš tlustá, a tudíž méněcenná.