Sezónní potraviny mají lepší chuť a jsou šetrnější k přírodě. Shrnujeme, jaké konzumovat v létě

Sezónní stravování nabízí čerstvost i výživové benefity, které prospívají zdraví. Přinášíme tipy na ovoce a zeleninu, které je vhodné jíst v létě.

stravovacispecial

Foto: CzechCrunch

Sezónní potraviny mají lepší chuť a jsou šetrnější k přírodě

0Zobrazit komentáře

Už jste slyšeli o sezónním stravování? Jedná se o termín, který je často používán restauracemi i odborníky na výživu a označuje princip konzumace ovoce či zeleniny v době, kdy jsou na vrcholu své čerstvosti – tedy v těch ročních obdobích, kdy zrovna produkt dozrává. S nutriční specialistkou Markétou Gajdošovou se v dalším díle našeho speciálu o zdravém stravování podíváme na ty, které můžeme konzumovat v létě.

Může se jednat třeba o zralou letní broskev, podzimní jablko nebo svazek jarního chřestu. Potraviny konzumované ve své sezóně mají často vyšší obsah vitamínů a minerálních látek – například letní rajčata obsahují více vitamínu C a antioxidantů, když jsou konzumována čerstvá a zralá, než ta, která byla sklizena předčasně a dozrávala během přepravy.

Sezónní ovoce a zelenina mají navíc často lepší chuť, což je spotřebitelský benefit. Určitě jste si všimli, že letní broskve a meruňky bývají zpravidla sladší a šťavnatější než ty, které jsou dováženy v zimě. Jejich konzumace na vrcholu čerstvosti proto přináší i jedinečný požitek, který v jiném období nemůže být plně nahrazen.

Konzumace sezónních potravin je navíc ekologicky udržitelnější, protože snižuje nutnost dlouhých přepravních vzdáleností, a tedy i uhlíkovou stopu. Produkty bývají také zpravidla levnější, jelikož jsou jednodušeji dostupné a nevyžadují drahé skladování nebo přepravu.

2

Přečtěte si takéMaso nemusíme jíst každý den. Vyvracíme mýty o výživěMražené ovoce může být lepší než čerstvé a večerní sacharidy neškodí. Vyvracíme nejčastější mýty o výživě

A ještě jedno plus: nákup sezónních potravin od místních farmářů podporuje lokální ekonomiku. To pomáhá udržovat tradiční zemědělské postupy a zároveň i do budoucna zajišťuje přístup k čerstvějším a kvalitnějším potravinám. Sezónní stravování tedy není z nutričního pohledu jen módním trendem. A co konzumovat v létě?

Rajčata

Rajčata jsou bohatá na lykopen, silný antioxidant, který pomáhá chránit srdce a snižovat riziko některých druhů rakoviny. Nejvíce ho obsahují právě zralá letní rajčata. Dále jsou skvělým zdrojem vitamínu C a draslíku, které podporují imunitní systém a udržují správnou funkci svalů a nervů.

Okurky

Díky vysokému obsahu vody (až 95 %) jsou okurky ideální pro hydrataci v horkých letních dnech. Pokud tedy máte problémy s pitným režimem, okurky jsou vhodným doplněním, které můžete zakombinovat do salátu nebo wrapu.

Cukety

Cukety jsou bohaté na vitamíny A a C, které podporují zdraví očí a imunitu. Obsahují také mangan, který je důležitý pro metabolismus kostí a enzymatické funkce. Jsou navíc perfektní z hlediska všestranné využitelnosti – cukety můžete grilovat, péct, smažit nebo používat jako náhradu za těstoviny. Jejich jemná chuť a textura je ideální pro různé letní recepty.

Papriky

Papriky, zejména červené, obsahují vysoké množství vitamínu C – paradoxně více než proklamované citrusové plody. Jsou také bohaté na vitamín A a karotenoidy, které podporují zdraví očí. Obsahují kapsaicin, který má protizánětlivé účinky a může pomoci snižovat bolest a zánět.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Maliny

Maliny jsou bohaté na antioxidanty, jako jsou vitamín C a quercetin, které pomáhají bojovat proti volným radikálům. Jejich vysoký obsah vlákniny podporuje zdravé trávení a udržuje hladinu cukru v krvi stabilní. Díky nízkému glykemickému indexu jsou maliny vhodné pro osoby s cukrovkou.

Broskve

Broskve jsou bohaté na vitamíny A a C. Obsahují také antioxidanty, které chrání před poškozením volnými radikály. Díky obsahu vlákniny podporují zdravé trávení, zatímco jejich vysoký obsah vody pomáhá udržovat tělo hydratované během vysokých teplot.

Meruňky

Meruňky obsahují vitamín A, který je důležitý pro zdraví očí a kůže, a také draslík, který podporuje srdeční funkce a rovnováhu elektrolytů. Vysoký obsah vitamínu C a antioxidantů zase posiluje imunitní systém a chrání buňky před poškozením.

Ambasadorství funguje, otevřelo nám Itálii, říká Notino. V Česku teď spolupracuje s Ewou Farnou

V Itálii a Polsku českému prodejci produktů pro krásu a zdraví pomohlo spojení se známými tvářemi. Využít je chce při rozvoji i v dalších zemích.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ewa-farna-notino

Foto: Notino

Notino v Česku spolupracuje s Ewou Farnou

Když Notino vstupovalo do Itálie, vsadilo na spolupráci s Alenou Šeredovou. Česká modelka na Apeninském poloostrově dlouhodobě žije, tamní zákazníci ji znají a pro český e-shop s parfumerií a kosmetikou to byla trefa do černého. Podobně jako když v Polsku zvolil herečku Małgorzatu Sochu. „Partnerství v těchto zemích Notinu zafungovala skvěle. V Itálii, kde jsme teprve začínali, se pomocí ambasadorské kampaně podařilo hodně zvýšit povědomí o značce. I díky tomu jsme lídrem na italském e-commerce trhu v prodeji kosmetiky a vůní,“ vysvětluje Martina Juráňová z Notina. Teď se v jejich kampaních ukáže i polsko-česká zpěvačka Ewa Farna.

Po úspěšných ambasadorstvích v Itálii a Polsku se naplno rozbíhají další velké kampaně Notina také v Česku, na Slovensku nebo v Rumunsku. Novou tvář bude mít i v Itálii, kde navázalo spolupráci s modelkou Biancou Balti. Na Slovensku spolupracuje s herečkou Kristínou Svarinskou a v Rumunsku se zpěvačkou Theo Rose. V Česku se novou ambasadorkou Notina stala přední představitelka české hudební scény Ewa Farna, která se v posledních týdnech ukázala i jako předskokanka na velkém koncertu slavného zpěváka Eda Sheerana v Hradci Králové.

„Spolupráce s Notinem mi zkrátka dává smysl. Sedí mi to jako ženě, která tam nakupuje, ale sedí to i do konceptu toho, co dělám v hudbě. Myšlenky selfcare a toho, aby se každý sám se sebou cítil dobře, se snažím zdůrazňovat i ve svých textech,“ říká Ewa Farna, která bude součástí kampaně Feel Good. Jejím cílem je ulehčit zákazníkům online nakupování a výběr produktů pomocí nejnovějších technologií. V případě Notina jde například o aplikaci, ve které je možné kromě nákupu si nechat zanalyzovat pleť nebo si vybrat vhodný odstín make-upu, rtěnek, tvářenek nebo očních stínů pomocí virtuálního zrcadla.

svarinska-notino

Foto: Notino

Na Slovensku Notino spolupracuje s herečkou Kristínou Svarinskou

„Propojení Notina se známými tvářemi je pro nás v marketingové strategii klíčové. Při spolupráci s ambasadorkami je pro nás ale také důležité to, aby se jednalo o autentické propojení. Ve správný čas a s tou správnou tváří, která má Notino opravdu ráda, nakupuje u nás a souzní s našimi hodnotami,“ vysvětluje Martina Juráňová, Head of Brand Management Notina. Ambasadorská kampaň je podle ní důležitá také z byznysového pohledu, ale to zásadní je, že propojení se známými tvářemi buduje image značky.

Notino dnes působí v sedmadvaceti evropských zemích a předloni se jeho tržby vyšplhaly na více než třiadvacet miliard korun. Dnes je tak z Notina největší evropský internetový obchod s parfémy, kosmetikou a dalšími produkty pro zdraví. V jeho nabídce je přes sto tisíc výrobků od více než dvou a půl tisíce značek a je autorizovaným partnerem světových značek jako Dior, Prada, Hermès, Versace, Lancôme, Gucci, Yves Saint Laurent či Estée Lauder. Ročně vyřídí 19 milionů objednávek a prodá více než 100 milionů výrobků. Oslovuje tak přes 24 milionů zákazníků v celé Evropě.

V rámci spolupráce s novými ambasadorkami chce svou pozici na trhu ještě více upevnit a oslovit i další nové zákazníky. „Vyhodnocení brand kampaní není úplně jednoduché a je potřeba se dívat na různá data z různých úhlů pohledu. Je to komplexní proces. Kromě klasických dat, která měříme pravidelně, děláme také třeba kvalitativní výzkumy, ve kterých zjišťujeme, jak dané spojení ambasadorky s naší značkou působí na lidi,“ doplňuje Martina Juráňová z Notina.

CC Native

Partnerem článku je Notino