Silniční cyklistika jako nový golf? Letošní závod L’Etape pod hlavičkou Tour de France v Česku láká i firmy

Na českých silnicích se uskuteční pátý ročník cyklistického závodu pro veřejnost, který dává okusit slavnou Tour de France. Kdy a kde se jede?

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

letape1-optimised-jpg

Foto: L’Etape Czech Republic

Záběry ze závodů L’Etape Czech Republic by Tour de France

0Zobrazit komentáře

Na kole jezdí odjakživa všichni. V posledních letech se ale stala cyklistika výrazným fenoménem také mezi podnikateli a manažery, kteří dříve trávili volný čas na golfovém hřišti. Ne že by snad teď byly trávníky s jamkami prázdné, ale navléknout si dres, nacvaknout boty do pedálů a ujet několik desítek kilometrů na „silničce“ je stále populárnější. Potvrzuje to i letošní ročník závodů série L’Etape Czech Republic by Tour de France, která v Česku poprvé nabídne i firemní kategorii.

Speciální firemní soutěž L’Etape Business Champs v sobě spojuje jak zážitek z účasti v samotném závodě, tak právě i sociální aspekt cyklistiky a možnosti networkingu. „Silniční cyklistika v sobě má výrazný sociální rozměr. Ve srovnání s ostatními disciplínami nabízí příležitost si parádně povykládat, ať už v průběhu silničního švihu, nebo při tradičních zastávkách na kávu, které prostě k jízdě na silničním kole neodmyslitelně patří,“ říká Přemysl Novák, ředitel L’Etape Czech Republic.

A jak že je to s tím golfem? „Mnohdy slyšíme, že je cyklistika nový golf. Jsme přesvědčeni, že jde o mnohem silnější fenomén, protože je výrazně dostupnější,“ doplňuje Novák. CzechCrunch bude u toho jako mediální partner celé akce, za níž stojí agentura Petr Čech Sport, která má s cyklistikou velké zkušenosti.

Pořádá například největší amatérský seriál horských kol v Evropě Kolo pro život a před pěti lety do Česka přinesla také ochutnávku nejslavnějšího cyklistického závodu Tour de France v podobě série L’Etape Czech Republic. Jde o největší tuzemský podnik pro amatérské cyklisty, který se jezdí po zcela uzavřených silnicích. Letošní pátý ročník nabídne pro širokou veřejnost dva závody.

Kopcovitá L’Etape 2025 je rozdělená na tři vzdálenosti a startuje v Praze 21. června. Na krátké trase (66 kilometrů, 700 výškových metrů), střední trase (97 kilometrů, 1 000 výškových metrů) a dlouhé trase (139 kilometrů, přes 1 900 výškových metrů) v součtu pojede několik tisíc závodníků. Horská L’Etape 2025, startující v Prachaticích, bude dlouhá 110 kilometrů s převýšením 2 192 metrů a bude zahrnovat tři vrchařské prémie. Na start závodu se 2. srpna postaví až tisíc cyklistů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V obou závodech se představí i firemní formace. „Na základě dat ze seriálu Kolo pro život víme, že v závodech historicky startovalo až pětatřicet firemních týmů. Aktuálně se velká část bikerů i kvůli sociálnímu aspektu přelévá do silniční cyklistiky. Třeba u běžeckých akcí je trend zapojení firemních týmů samozřejmostí coby prostředek pro budování sociálních vazeb v rámci firmy i napříč segmenty,“ říká Ondřej Suchý, Partnerships Manager z agentury Petr Čech Sport, za níž stojí i bývalý fotbalový brankář Petr Čech.

Každý firemní tým musí mít minimálně pět závodníků a startovní balíčky jsou k dispozici buď na střední trasu Kopcovité etapy v Praze, nebo na Horskou etapu v Prachaticích. Každá společnost získá pro své jezdce vlastní dresy, které si sama navrhne ve spolupráci s táborskou značkou Kalas. Bonusem je, že firemní týmy budou vyjíždět v některém z předních koridorů, což představuje šanci získat dobrou startovní pozici.

Výsledky se budou započítávat i v individuální kategorii, ale o týmovém pořadí nerozhodne to, kdo dojede první. „Silniční cyklistika je individuální sport, ale jednotlivec bez parťáků z týmu nedokáže vůbec nic. V rámci našeho závodu chceme, aby kolegové spolupracovali a pomáhali si. Kdyby vyrazili každý jako střela na vlastní pěst, postrádala by týmová soutěž smysl. Proto je pro výsledek rozhodující čas čtvrtého závodníka. Je sice fajn mít v cíli jednoho zástupce mezi třemi nejrychlejšími, ale k čemu to bude, když ostatní dojedou ve třetí či čtvrté stovce?“ doplňuje Ondřej Suchý.

Kategorie Business Champs je zároveň rozdělena podle odvětví zapojených týmů, takže své cyklistické síly mohou poměřit třeba vzájemní konkurenti nebo partneři. Už teď se prý na start hlásí společnosti či skupiny jako Škoda Auto, Sazka, Penta, Syner nebo Veolia. Že nejde jenom o účast v závodě, se můžete přesvědčit sami – kompletní obsah firemního startovního balíčku najdete přímo na stránkách L’Etape Czech Republic. Deadline pro přihlášení je i s ohledem na tvorbu vlastní dresů do konce března.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Uspěli na Kickstarteru, většinu peněz jim však ukradli. Češi ale přece jen svoje unikátní lyže vyrobili

Bratři rozjeli kampaň na Kickstarteru a využili k tomu agenturu, vybraných peněz se však nedočkali. Podporovatelům své unikátní lyže ale dodali.

comboski1Story

Foto: Combo Ski

Ondřej a Vojtěch Veverkovi, tvůrci zimní speciality Combo Ski

1Zobrazit komentáře

Jsou tomu téměř dva roky, co jsme se s Vojtěchem Veverkou vydali po zasněženém a zledovatělém svahu vzhůru na Ještěd a při tom jsme měli na nohou jeho unikátní nápad. Takzvané Combo Ski v sobě kombinují nesmeky, sněžnice a sněžné brusle, jedná se tak o ultimátní hračku na zasněžené vrcholky. Jeho projekt nadchnul i na Kickstarteru, kde vybral od přispěvatelů 650 tisíc korun. Vojtěch Veverka, který na nápadu spolupracuje se svým bratrem Ondřejem, však z vybrané částky neviděl ani korunu. Oba byli podvedeni agenturou, která jim řídila crowdfundingovou kampaň. Tenhle příběh má ale šťastný konec.

Je to šikovná věcička. Pokud se potřebujete dostat do kopce po cestě plné ledu a sněhu, nasadíte si Combo Ski tak, že dolů trčí kovové hroty. Když se vydrápete nahoru, díky své ploše vám poslouží v hlubokých závějích jako sněžnice. A pak je už jen stačí obrátit na stranu se skluznicí a můžete si užít svižnou jízdu z kopce dolů.

Vojtěch Veverka vytvořil koncept Combo Ski během svých studií na ČVUT, kde s ním zabodoval i v Národní ceně za studentský design. Následovaly další tři roky vývoje a 16 různých prototypů, než byli spolu s bratrem s finálním produktem spokojeni. Vsadili na něj vše, dokonce i své stavební spoření, ale i tak potřebovali sehnat více peněz. Rozhodli se proto vyzkoušet crowdfunding na Kickstarteru. „Zvolili jsme ho, abychom vyzkoušeli, jak Combo Ski fungují v rámci světa, kde budou atraktivní. A jak na ně budou lidé reagovat,“ vysvětluje Vojtěch Veverka.

comboski5

Foto: Combo Ski

Vojtěch Veverka a Combo Ski

Na této zahraniční platformě ale nemůže být vedena kampaň na osobu s trvalým bydlištěm v Česku, a tak se obrátili na agenturu, která se o ni postarala. Na začátku všechno šlapalo tak, jak mělo. Zajistili si prostředníka s trvalým bydlištěm v Německu, kampaň se díky tomu rozjela a přispěvatelé začali posílat peníze. Od 182 lidí Combo Ski vybralo celkem 650 tisíc korun a zdálo se, že rozběhnutí výroby nestojí nic v cestě. Jenže pak přišla tvrdá srážka s realitou.

„Zpětně vidíme, že jsme si měli dříve všimnout varovných signálů. Agentura manipulovala s informacemi o reklamách, do kterých jsme s bratrem investovali své úspory. Nedodávali relevantní data, ale protože přispěvatelé stále přibývali, pokračovali jsme,“ vysvětluje teď pro CzechCrunch Vojtěch Veverka. Problém ale spočíval v tom, že někteří z podporovatelů byli ve skutečnosti falešné profily s neplatnými kreditními kartami, které vytvořila agentura, aby vytvořila zdání, že kampaň jede tak, jak má. Reálných přispěvatelů tak bylo nakonec jen 160.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že je situace skutečně vážná, došlo bratrům Veverkovým v momentě, kdy jim měly přijít peníze. „Agentura tvrdila, že se transakce zasekla, banka vše prověřuje, ale může to trvat několik týdnů. Pak jsme zjistili, že stejným způsobem postupovali i u dalších startupů,“ popisuje Veverka.

V ten moment začali vše řešit přes advokátku. Po předžalobní výzvě obdrželi alespoň něco málo přes sto tisíc, nicméně další peníze už neviděli. Vše doputovalo až k soudu, který dal bratrům Veverkovým za pravdu, a na řadu přišlo exekuční řízení. „Bohužel se ale ukázalo, že exekuční systém je na takové případy krátký, a téměř žádné peníze jsme dodnes zpět nezískali,“ dodává Veverka. Celé řešení sporu stálo Veverkovy čas a energii. Nemohli mezitím investovat do výroby forem a vše se protahovalo. Ztratili celou jednu sezónu a přispěvatelé začali ztrácet v projekt důvěru.

Situace vypadala kriticky, naštěstí se však objevil investor v podobě Martina Rezlera, který do projektu zainvestoval přibližně jeden a půl milionu korun. Combo Ski tak po roce problémů dostaly novou šanci.

„Martin je zkušený profesionál v oblasti výroby, který působí i ve společnosti Prusa Research. Sledoval Combo Ski od začátku. Líbila se mu naše myšlenka a nechtěl, aby firma skončila, když byl koncept tak dobře rozpracovaný,“ vysvětluje Veverka. „Nejdříve s námi jezdil testovat prototypy, ověřoval si, jak fungujeme, a po několika měsících do firmy zainvestoval a stal se společníkem. Navíc přinesl cenné zkušenosti i kontakty, díky kterým jsme byli schopni dokončit vývoj a spustit výrobu.“

Dodání prvním zákazníkům se nakonec oproti původním plánům zpozdilo o rok a tři měsíce. Výroba to byla ale opravdu komplexní – podílely se na ní podniky z Česka i zahraničí. „Například skluznice se vyrábějí v Jablonci nad Nisou, kovové díly v Lysé nad Labem. Dílce vázání pocházejí převážně z Tchaj-wanu,“ vyjmenovává Veverka s tím, že finální kompletace probíhá v pražském Hloubětíně, v jedné z budov bývalé Tesly.

comboski2

Foto: Combo Ski

Jednou z inovací je systém podpory kotníků

První série čítala 500 kusů, které putovaly nejprve mezi podporovatele z Kickstarteru. „Mnoho běžných uživatelů Kickstarteru je zvyklých na to, že řada projektů nakonec peníze nevybere. My jsme ale měli velkou část zákazníků, kteří s crowdfundingem neměli zkušenost a očekávali, že po předobjednávce své Combo Ski normálně dostanou. Stálo nás to mnoho peněz navíc, ale ve výsledku to za to stálo,“ dodává Veverka.

Jeden pár Combo Ski nyní vychází na 5 890 korun. Prodej probíhá především v Česku a na Slovensku. „Občas se však ozve někdo ze zahraničí, takže teď na našem e-shopu spouštíme prodej do celé Evropy,“ dodává Veverka s tím, že v blízké době by se na něm kromě Combo Ski měly objevit také speciální teleskopické hole, batoh určený k nošení Combo Ski a další outdoorové vybavení.

„Vidíme Combo Ski jako nový druh sportu. Lidi to baví. Rádi bychom kolem nich dál rozvíjeli komunitu, zaměřili se na organizaci akcí nebo i třeba závodů v rámci Evropy,“ prozrazuje své další plány Veverka a přidává radu všem, kdo by chtěli pro svůj nápad získat peníze na Kickstarteru.

„Doporučujeme důkladně prověřit služby, které slibují podporu kampaní. Bez nich je těžké uspět, pokud s tím člověk začíná. Určitě však stojí za to projít si reference agentur a kontaktovat jejich předchozí klienty. K rozjezdu projektu potřebujete velké částky, takže pár telefonátů se rozhodně vyplatí,“ vysvětluje Vojtěch Veverka. „Také doporučujeme reálně si spočítat náklady na výrobu zboží a dodání a tuto částku se nebát třeba i zdvojnásobit. U crowdfundingu není jednoduchý ani marketing, výdaje na něj se většinou počítají jako třetina celkové cílové částky,“ uzavírá.