Šimpanzí hádky o brexit. Kultovní olejomalba britského umělce Banksyho se vydražila za 287 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

banksy-devolved-parliament

Foto: Banksy

Devolved Parliament

0Zobrazit komentáře

Svět streetartového umění nemá větší osobnost než Banksyho. Byť nikdo nezná jeho pravé jméno ani vizáž, tento britský umělec promlouvá k milionům lidí napříč kontinenty přes své unikátní satirické výtvory reflektující současné politické nebo společenské dění. Svůj postoj dává prostřednictvím street artu najevo už od přelomu tisíciletí a je viditelný zejména na veřejných prostranstvích, kde se projevuje ve formě graffiti či samolepek.

Díky svému velkému vlivu a samozřejmě tajemství, které se s jeho pseudonymem pojí, se Banksyho díla dokázala dostat i do aukčních síní, přičemž tou mediálně nejzásadnější událostí byla dražba známého obrazu Girl With Red Balloon.

Tehdy Banksy s odklepnutím „prodáno“ spustil skrytý mechanismus uvnitř rámu, který kresbu přímo před očima přítomných v síni skartoval. Poté o něm věděl opravdu každý.

Nebyla to však jeho první ani poslední účast na veřejných aukcích. Posledních několik týdnů se hojně rozebírala nabídka kultovní olejomalby Devolved Parliament z roku 2009, který vyobrazuje poslance v jednacím sále Dolní sněmovny britského Parlamentu jako tlupu dohadujících se šimpanzů. Tento kontrast je totiž aktuálnější než kdy dříve, a to díky neustále odkládanému brexitu, respektive vystoupení Velké Británie z Evropské unie.

Logicky se tak o této malbě, měřící více než čtyři metry na šířku a přes dva a půl metru na výšku, začalo více mluvit, až se dostala do aukční síně Sotheby’s v Londýně. Zpočátku se odhadovalo, že se tento skvost vydraží v rozmezí 1,5 až 2 milionů liber, v přepočtu tedy přibližně 43 až 58 milionů korun. Finální suma však všechny překvapila.

Neznámý kupec během třináct minut trvající aukce nabídl za Devolved Parliament 8,5 milionu liber (246 milionů korun), kterou už nikdo jiný nepřekonal. S veškerými aukčními poplatky se tak cena díla vyšplhá na zhruba 9,9 milionu liber, respektive 287 milionů korun.

„Je to jako moment, když se Basquiat (malíř, pozn. red.) dostal do galerií Soho v 80. letech. Uvědomil jsem si, že je seriózní umělec se širokou základnou příznivců. Je lákavý jak pro zaběhnuté sběratele, tak pro ty nové,“ dodává k Banksymu a aukci Alex Branczik, šéf evropského současného umění v Sotheby’s.

Jde tak o nejvyšší sumu, za kterou se jakékoliv Banksyho dílo kdy vydražilo. Dosud nejdražší byl street art pod názvem Keep It Spotless za 1,87 milionu dolarů (44 milionů korun) v roce 2008.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Dvojka na online trhu s elektronikou CZC.cz má za sebou rekordní rok. Poprvé utržila přes 4 miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Jitka Dvořáková – Ředitelka CZC.cz a rozvoje Mall Group

Foto: Lukáš Oujeský/Economia

Generální ředitelka CZC.cz Jitka Dvořáková

0Zobrazit komentáře

Hrdá dvojka na online trhu s elektronikou. Tak se už delší dobu prezentuje tuzemský internetový obchod CZC.cz, který se stabilně drží v prodeji počítačů a další elektroniky za nedostižnou Alzou. I z druhé pozice se mu daří každoročně růst, a tak byl i loňský rok alespoň z pohledu tržeb pro CZC.cz rekordní.

Specializovaný obchod s elektronikou a příslušenstvím v minulém účetním roce, který skončil k poslednímu březnu letošního roku, vykázal tržby lehce přesahující 4 miliardy korun. To představovalo meziroční desetiprocentní růst s tím, že nejvíce se dařilo prodávat hry, příslušenství a televize. I tyto kategorie meziročně rostly dvojciferným tempem.

„CZC.cz roste už několikátým rokem po sobě dvojnásobným tempem a tento trend chceme zachovat i do dalších let,“ uvedla pro CzechCrunch k výsledkům firmy Jitka Dvořáková, která CZC.cz šéfuje už sedmým rokem. Zároveň je již přes tři roky obchodní ředitelkou Mall Group, do níž e-shop spadá.

czc-cz-butovice

Foto: CZC

Prodejna CZC.cz v pražských Butovicích

Do Mall Group se CZC.cz připojilo v roce 2017, kdy ve firmě prodal svůj většinový podíl zakladatel Josef Matějka, a přestože tržby e-shopu nadále rostou, hledání synergií a zapojování se do velké e-commerce skupiny se podepsalo na ziscích. Zatímco v předchozím období dokázalo CZC zůstat v minimálním plusu v podobě 168 tisíc korun, v loňském roce se už propadlo do provozní ztráty ve výši 26,4 milionu korun, což v čistém dělá téměř 36 milionů korun.

tesla-modely

Přečtěte si takéElektromobily Tesla dostávají české ceny. Češi už mohou snadno nakupovat nejlevnější Model 3 i Modely S a XElektromobily Tesla dostávají české ceny. Češi už mohou snadno nakupovat nejlevnější Model 3 i Modely S a X

„Vzhledem k zapojení se do transformačních projektů v rámci skupiny Mall Group a také převzetím logistických prostor v rámci prodeje části podniku, které byly jen částečně využity, CZC.cz vykázalo provozní ztrátu ve výši 26,4 milionu korun. Přínos z transformačních projektů se očekává v následujících letech,“ uvedla firma ve zveřejněné výroční zprávě ke své ztrátě.

V rámci Mall Group se tak CZC.cz připojilo k většině dalších e-shopů a firem, které jsou rovněž ve ztrátě stejně jako celá Mall Group. V ní drží podíly Rockaway Jakuba Havrlanta a také PPF Petra Kellnera a finančníci Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem a vzhledem k neuspokojivým výsledkům skupiny se rozhodli Mall Group rozdělit. Vyňata z ní byla jakožto jediný výdělečný byznys Heureka.

Důraz na herní komunitu

Pod jednou střechou nadále zůstává CZC.cz společně s Mall.cz, Vivantisem, Košíkem, dalšími menšími e-shopy a službami Mall TV a Mall Pay a všichni se budou společnými investicemi i vlastním růstem snažit otočit skupinu do černých čísel. Například CZC se snaží budovat svou pozici také v rychle rostoucí herní komunitě, jelikož je specialistou na herní počítače a další příslušenství.

Proto už má přes rok aktivní kanál na Twitchi, podporuje esportové turnaje i jednotlivé týmy. „Náš Twitch kanál využíváme především k tomu, abychom byli blízko herní komunitě. Neslibujeme si od něj přímý vliv na prodej, jako spíš možnost spojit značku CZC.cz s předními českými streamery, což by bez Twitche moc nešlo,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jitka Dvořáková.

jitka-dvorakova-czc

Foto: Mall Group

Generální ředitelka CZC.cz Jitka Dvořáková

„Gaming je pro nás z pohledu prodejů klíčová kategorie, a navíc taky srdcovka, proto nám investice tímto směrem dávají smysl a neustále se rozhlížíme po nových příležitostech, jak být české herní komunitě blíž,“ doplňuje šéfka CZC s tím, že se proto její firma stala partnerem známého esportového týmu eSuba a začala vydávat vlastní herní pořad GPTV.

Na CZC.cz dnes zákazníci najdou přes 40 tisíc druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po různé elektronické gadgety a další speciality, přičemž nakupovat je možné jak přímo na internetu, tak i ve více než 70 prodejních místech po celé republice. Nově se navíc produkty CZC objevují i na Mall.sk.