Škoda Auto testuje nový bezpečnostní systém. Řidiče upozorní na vlak blížící se k přejezdu

Vše funguje na základě odesílání dat o poloze vlaku do cloudu, ze kterého jsou informace o pohybu vlaku odesílány do vozidel v jeho okolí.

skoda-vystrazny-system4

Foto: Škoda Auto

Nový systém řidiče upozorní na blíží se vlak díky cloudovému systému

0Zobrazit komentáře

Koncem loňského prosince došlo na železničním přejezdu v Hostouni nedaleko Prahy k dopravní nehodě, během které vlak srazil osobní automobil. Aby k podobným nehodám docházelo co nejméně, vyvíjí Škoda Auto ve spolupráci s dopravcem Leo Express inovativní systém varování řidiče před blížícím se vlakem k železničnímu přejezdu, a to přímo v infotainmentu vozu.

Prosincová nehoda v Hostouni, při které vyhasnul jeden lidský život, je potvrzením smutné statistiky za minulý rok, kdy došlo k více než stovce nehod osobních vozidel s vlakem. Tyto nehody mají často kritické následky, jak pro CzechCrunch potvrdila i vrchní komisařka odboru komunikace a vnějších vztahů Prezidia České republiky Irena Pilařová.

„Při střetu vozidla s vlakem může dojít k těm nejhorším, nejfatálnějším následkům. Řidiči by již při samotném příjezdu k jakémukoliv železničnímu přejezdu měli dbát zvýšené opatrnosti a důkladně se podívat nejen na výstražná světla, ale také na kolejiště,“ upozorňuje Pilařová.

„V loňském roce došlo ke střetu vozidla s vlakem na železničním přejezdu v celkem 134 případech, více než deset osob pak během těchto nehod přišlo o život. Pro porovnání: v roce 2021 došlo ke 144 takovým střetům, přičemž v roce 2020 ke 123 případům,“ doplňuje statistiky policie.

Byť se v celoevropském průměru počet podobných neštěstí snižuje, stále každý rok tímto způsobem umírají stovky neopatrných řidičů a jejich spolujezdců. To je také důvod, proč Škoda Auto vyvíjí pro své vozy novou softwarovou funkci, díky které bude řidič upozorněn na vlak blížící se k železničnímu přejezdu ještě předtím, než uvidí závory a výstražnou signalizaci.

skoda

Foto: Škoda Auto

Schéma fungování nového systému

Škodovka novinku vyvíjí s dopravcem Leo Express, kdy celý systém funguje na principu získávání polohových údajů, které se z vlakové soupravy pohybující se na kolejích ukládají do cloudu. Z něj se informace přenášejí do vozidel Škoda vybavených aplikací Traffication a nacházejících se v blízkosti železničního přejezdu, ke kterému se vlak blíží.

V kabině řidiče se v ten moment rozezní hlasová výstraha a varování o blížím se vlaku se objeví také ve formě vyskakující zprávy na displeji infotainmentu. Novinka je již nyní k dispozici běžným řidičům v rámci aktualizace aplikace Traffication. K její instalaci stačí potvrdit aktualizaci v notifikačním přehledu palubního infotainmentu či obchodě s aplikacemi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aplikaci si mohou stáhnout všichni majitelé vozů Škoda vybavených systémem Modular Infotainment Matrix ve své vrcholné generaci. Celý varovný systém běží během jízdy na pozadí a řidič tak nemusí nic aktivovat. Mimo Leo Express chce mladoboleslavská automobilka do systému v budoucnu integrovat i další evropské železniční dopravce z Česka i celé Evropy.

Varování před blížícím se vlakem je však jen jednou z bezpečnostních funkcí, které Traffication do vozu přináší. Aplikace pracuje s informacemi od poskytovatelů dopravního zpravodajství i daty, které získá z jiných vozů značky Škoda. Řidičům tak nabízí obsáhlý informační systém, který je může upozornit na zhoršené povětrnostní podmínky, špatně sjízdné silnice nebo dopravní nehody.

Mimo to dokáže varovat řidiče v extrémně nebezpečných momentech, například při chybném najetí do protisměru, jak se tomu často děje na dálnicích. Stejně tak dokáže varovat ostatní řidiče, kteří se k potenciálně nebezpečnému úseku blíží. Aplikace je v současné době dostupná v modelech Škoda nabízených v třiceti dvou zemích světa.

Sony a Honda představily vlastní automobilovou značku. Afeela chce dobýt trh technologiemi i zábavou

Elektromobily mají cíl konkurovat modelům od BMW či Volva. Nabídnou autonomní technologie, ale i množství zábavy, na kterou je Sony specialista.

afeela3

Foto: Afeela

Novinka z Japonska sází na technologie i zábavu

0Zobrazit komentáře

Příběh automobilu s emblémem Sony na přídi se začal psát v roce 2020, kdy japonský gigant na veletrhu spotřební elektroniky CES představil koncept kompaktního elektromobilu. Okolo novinky se vznášela celá řada otazníků, nyní je však definitivně jasné, že kromě legendárních herních konzolí, televizí, fotoaparátů či sluchátek bude know-how japonských inženýrů také proudit v modelech zcela nové japonské automobilky Afeela, kterou Sony zakládá s Hondou.

Když Sony v lednu roku 2020 elektromobil představilo, jednalo se o velké překvapení. Na tajemnosti celé věci přidalo také dlouhé mlčení Japonců o tom, kam s projektem vlastně směřují. Nikdo nevěděl, zda chtějí skutečně vyrábět vozy, nebo jen demonstrovat své schopnosti a ukázat, že technologie Sony mohou najít uplatnění i v segmentu automotive. Proto se vyrojila řada spekulací, že to Sony s elektromobilem ve skutečnosti nemyslí tak vážně.

Jenže v Japonsku se myšlenky na vlastní automobil nevzdali, ba naopak. Sony hledalo dostatečně schopného partnera, se kterým by ji mohlo přivést k životu. Nakonec jej našlo v Hondě, se kterou se domluvilo na vzniku zcela nové značky, se kterou se vrátilo zpět na místo činu – do Vegas na veletrh CES.

Společný podnik obou japonských hegemonů světa spotřební elektroniky a mobility ponese název Afeela a její první elektromobil by se měl v Severní Americe začít prodávat v roce 2026. Indicie napovídají, že se můžeme těšit na novinku doslova napěchovanou technologiemi, jako je umělá inteligence, virtuální realita, rozšířená realita a v neposlední řadě také zábava.

afeela8

Foto: Afeela

Ředitel společnosti Sony Honda Mobility Jasuhide Mizuno.

„Afeela představuje náš koncept, ve kterém lidé zažívají pocit interaktivní mobility, která využívá technologie snímání a umělé inteligence,“ uvedl generální ředitel společnosti Sony Honda Mobility Jasuhide Mizuno.

Představený koncept navazující na původní koncepci Vision S 01 má být vybaven více než čtyřmi desítkami senzorů, kamerami, radary, ultrazvukem i technologií lidaru (metoda dálkového měření vzdálenosti na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu – pozn. red.). Tyto technologie by měly být zabudovány po celém vozidle, aby vůz mohl detekovat veškeré objekty, které se ocitnou v jeho okolí, a technologie autonomního řízení na ně mohla reagovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně jako S 01 je i aktuální koncept elektrickým sedanem. Pracuje se světelnou lištou na přídi, lesklou černou střechou a paprskovými koly s aerodynamickými kryty nábojů. Na první pohled může trochu připomínat novinku z dílny automobilky Lucid.

Svou cenou by se měl elektromobil stát konkurentem pro vozy od výrobců jako BMW, Volvo či Audi, bude tedy usilovat o nadvládu v prémiovém segmentu. Kromě pořizovací ceny budou muset majitelé počítat také s pravidelnými měsíčními poplatky v rámci softwarových balíčků, díky kterým si budou moci vybírat, jaké funkce jim vůz bude schopen zprostředkovat.

afeela7

Foto: Afeela

Interiér bude plný zábavy

Vzhledem k tomu, že Mizuno naznačil množství zábavy za volantem, lze předpokládat, že se do vozu určitým způsobem promítnou i některé prvky, na které jsou zvyklí majitelé konzolí Playstation od Sony. A dost možná se bude předplatné týkat také herního obsahu, který vůz nabídne.

Další podrobnosti se však dozvíme až později. Auto by mělo vznikat v některé z továren Hondy stojících na území Spojených států. Takových závodů zde však má japonský výrobce hned 12. Právě zákazníkům v USA bude vozidlo nabídnuto jako prvním. Následně se dočkají také řidiči v Japonsku a novinka se dostane i do Evropy. Předobjednávky by se měly otevřít v roce 2025.