Japonští mistři zážitků aneb Jak se mě v Tokiu snažili zlákat k nové technologii

Navštívil jsem prodejnu, která nabízí různé zážitky, jen ne produkt, kvůli němuž vznikla. Nebo alespoň tak to působí. Realita je ale jiná.

Filip HouskaFilip Houska

ploom-1Komentář

Foto: Ploom / CzechCrunch

Ploom

0Zobrazit komentáře

Komentář Filipa Housky: „Asi ne, děkuji, jen se dívám,“ říkám téměř vždy, když se okolo mě sletí personál obchodu a chce mi pomoci s výběrem. Nemám to rád, byť tomu rozumím. Bohužel pro ně si ale vybrali někoho, kdo své introvertní chování v devíti z deseti případů schová za netečný výraz a AirPody v uších. V Tokiu jsem ale zjistil, že chyba není jen ve mně – pokud se totiž před nákupem v malém butiku v centru budu moci dívat na velryby a pít kávu, která má vylepšovat chuť tabáku, šance, že mě dostanou, je o něco vyšší. Realita je ale jiná.

Jestli jsou Japonci v něčem fakt mistři, jsou to zážitky, které dokáží cizincům zprostředkovat. Přesvědčil jsem se o tom sám, když jsem byl pozván do Tokia, abych se seznámil s produktem, který má ambici změnit tabákový průmysl. A ne, nechci se pouštět do debat, jestli je technologie zahřívaného tabáku lepší nebo horší – pořád je to kouření, které zdravé nebude nikdy. Jsem ale open-minded, tím pádem jsem dokázal zařízení s názvem Ploom vnímat jinak.

Když totiž přijdete do oficiálního obchodu značky, jeho personál dělá vše proto, abyste co nejrychleji zapomněli, že jste v místě, kde se prodává tabák. Přesněji řečeno dělá věci, díky kterým přestáváte přemýšlet nad hrozbami plynoucími z kouření, ale naopak vám představuje zážitky, pro které si brand zapamatujete. A Japonci na to chodí ve svém barvitém stylu, u něhož občas prostě musíte zakroutit hlavou.

Už jen příchod do prodejny je speciální. Na ploše o několika metrech čtverečních vás vítá minimálně pět zaměstnanců s širokým úsměvem. Chvíli vás nechají chodit po přízemí, které estetikou připomíná oficiální obchody Applu. Všechno je naleštěné, urovnané, nasvícené, připravené k prezentaci. A pokud se něco jen o centimetr vychýlí, personál je na značkách a vše vrací do původní podoby.

Japonci mají estetické cítění v krvi, stejně tak jako minimalistický přístup, kdy méně je více. A tím, jak jsou z podstaty ochotní a prozákazničtí, máte najednou pocit, že vám jejich společnost vůbec nevadí, i když třeba – jako já – nedokážete vystát klasicky akční personál obchodů v Česku. A tak nějak zapomenete, proč jste tam přišli.

Je k debatě, jestli takový marketingový přístup není zavádějící v kontextu průmyslu, o kterém je řeč.

Přijde mi, že jsou vyškoleni úplně jinak než Evropani, dokáží se lépe vcítit do příchozích a podprahově vašemu mozku říct, že jsou tady pro vás hned, když budete chtít, aniž by se příliš vtírali. To je ale teprve jedna část celého zážitku – a nutno říct, že teprve ta základní. V porovnání s tím, co přišlo pak.

Záhy nás zavedli do podzemí, kde byl další sortiment, ale především odpočinková zóna s headsety Apple Vision Pro, na kterých vám promítali… velryby. Prostě jste si nasadili brýle a sledovali, jak okolo vás plavou. A nikdo vlastně nechápe, proč něco takového je součástí obchodu Ploomu. Nedává to žádný smysl. Pak mě to ale trklo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Opět totiž nejde primárně o prezentaci tabákových zařízení, ale o zážitek. Už jen to, že o tom teď píšu, je potvrzením, že to zkrátka pro svou výstřednost zaujalo. Kdyby tam podobné detaily nebyly, nevyvolalo by to takové emoce. Apple Vision Pro nejsou ničím úplně běžným, navíc jsou poměrně drahé, takže z toho byla skoro až exkluzivní záležitost. A co na tom, že v kontextu byznysu, který jsme navštívili, byly zbytečné.

Japonci ale s překvapováním nepřestávali. Čekalo na nás ještě první patro, kde byla kavárna. A co může být na kavárně zvláštní (tedy vedle toho, že espresso prakticky neznají)? Vtip byl v tom, že vám káva byla doporučena s ohledem na to, jakou tabákovou příchuť (klasickou, ovocnou, mentolovou) jste ve svém zařízení chtěli ochutnat. Takže prakticky spojili dvě úplně odlišné věci do jedné, aby ve vás znovu vyvolali pocit, že to jinde jen tak nezažijete.

Může jít o drobnosti, ale přesně tyto detaily utváří celek a dojem, který si budete pamatovat i dlouho po návratu z Tokia. A je jedno, o jaký produkt jde. Když se k tomu navíc přidá nadšenost personálu s celkově líbivou estetikou, místy opravdu zapomenete, že vás jen chtějí získat na svou stranu. Abyste se stali zákazníky. Je to o přístupu – a tím se Japonci odlišují.

Pochopitelně je k debatě, jestli takový přístup není zavádějící v kontextu průmyslu, o kterém je řeč. Ačkoliv nejde o marketing jako u ochucených elektronických cigaret, které pro svou barevnost a příchutě mohou lákat děti, to, že dospělí zákazníci nabudou dojmu, že v jejich životech při používání produktů Ploom nejde o kouření, ale o „zážitky“, se nemusí setkat s dlouhodobým úspěchem.

Oblíbené Mapy.cz už nejsou jen zdarma. Za roční poplatek mají neomezené offline mapy a další funkce

Seznam pokračuje v částečném zpoplatňování svých služeb. Poprvé bude možné pořídit prémiovou verzi jeho populární mapové aplikace.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mapy-cz

Foto: CzechCrunch

Mobilní aplikace Mapy.cz

0Zobrazit komentáře

V západním světě hrají prim v navigacích Google Mapy nebo Waze, v Česku jim ale zdatně konkurují Mapy.cz, za nimiž stojí tuzemská internetová jednička Seznam. V hlavní sezoně má Mapy.cz používat až 4,8 milionu lidí, kteří je už nemají zdaleka jen pro turistiku, v čemž byly vždy velmi silné, ale také třeba pro navigování v autě. Dosud byla celá aplikace zdarma, nyní Seznam spouští placenou verzi, v rámci které uživatelům nabídne několik nástrojů navíc. Bezplatné Mapy.cz by ale měly nadále nabízet většinu funkcí, které pro běžnou navigaci dostačují.

Dlouho bylo zvykem, že prakticky všechny služby od Seznamu jsou zdarma. Firma stavěla na své masivní uživatelské základně, které následně zobrazovala reklamu. Tento výdělečný model však začíná dostávat trhliny s tím, jak regulátoři stále více tlačí na omezování sledování uživatelů a sbírání jejich dat. Na tom je přitom postavena úspěšnost internetové reklamy. Seznam se tak snaží hledat nové způsoby monetizace svých služeb a po možnosti připlatit si za jeho weby bez reklam nyní přichází s placenou verzi svých Map.

„Seznam poskytoval dlouhá léta své služby zdarma včetně aplikace Mapy.cz. Mohl si to dovolit primárně proto, že miliardové investice do jejich vývoje a inovace byly financovány z reklamy, převážně té cílené. S ohledem na měnící se digitální trh i chování uživatelů je ale výše zmíněný model neudržitelný. Proto se Seznam, stejně jako jiné subjekty na tuzemském i zahraničním trhu, snaží hledat vhodná řešení. Nabízet pokročilé funkce za poplatek může být jedno z nich. Avšak základní verze našich Map bude zdarma,“ vysvětloval v květnu Seznam v později smazaném příspěvku na síti X.

Firma zároveň tehdy ještě nechtěla uvádět bližší informace, jak má placená verze populární mapové služby vypadat. Nyní prozradila, v jaké podobě Mapy.cz Premium odstartují. Pro české uživatele budou k dispozici za 249 korun ročně a nabídnou několik exkluzivních funkcí. Češi a Slováci navíc dostanou výhodnější cenu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Základní cena předplatného je 18,99 eura, tedy v přepočtu 480 korun. Pro naši silnou českou a slovenskou komunitu, která nás už přes dvacet let podporuje, umožníme výhodnější nabídku 249 korun. Na Slovensku je to ekvivalent 9,99 eura,“ popsal pro CzechCrunch Martin Jeřábek, manažer týmu Mapy.cz. K dispozici zároveň bude pouze roční tarif, nikoliv měsíční.

Prémioví podporovatelé budou mít možnost přizpůsobit si rychlost chůze, běhu nebo jízdy na kole přesně podle sebe. K uloženým místům v Moje Mapy si budou moct vkládat vlastní poznámky a budou mít neomezené stahování offline map. Do budoucna mají přibývat další funkce určené pouze pro platící uživatele.

„Věříme, že prémiové funkce budou mít význam a přínos nejen pro uživatele z České republiky. Mapy.cz jsou v mnoha ohledech lepší než konkurenční zahraniční služby, a to i díky obrovské a aktivní komunitě, která nám pomáhá dělat z nich službu světové úrovně. Do vývoje a provozu Mapy.cz jsme jen za posledních několik let investovali miliony korun. Jsme hrdí, že spolu s našimi fanoušky vytváříme službu světových parametrů,“ vysvětluje Martin Jeřábek.

Základní režim Mapy.cz bude i nadále zdarma a Seznam připomíná, že při používání online se pro uživatele prakticky nic nezmění. Proti placené verzi bude rozdíl ve využití offline režimu, který bezplatně nabídne aktivní využití mapy pouze jednoho státu včetně všech jeho regionů. Pěti tisícům nejaktivnějších uživatelů, kteří pravidelně hodnotí, aktualizují údaje, vkládají fotografie nebo využívají navigaci, navíc Seznam plánuje nabídnout placenou verzi zdarma.

V příštím roce má v Mapách přibýt řada nových funkcí, Seznam ale prozatím nechce odhalit, které budou určené pro platící uživatelé a které budou pro všechny zdarma. Dorazit by měly aplikace pro chytré hodinky Apple Watch a operační systém Wear OS, který využívá například Samsung Galaxy Watch. Vývojáři pracují také na vlastní verzi funkce, která bude umět rozpoznávat vrcholy na horizontu, a v rámci budoucích aktualizací by mělo být možné sdílet svou polohu nebo rozšířit plánování tras o další způsob dopravy.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre