Slovenský startup otevřel v Česku první dvě virtuální učebny anatomie. Jedna stojí 1 milion korun
Virtuální realita je technologie, jež se v různých užitích prosazuje napříč obory, a jedním z nich je také vzdělávání. Slovenský startup Virtual Medicine díky VR mění způsob, jakým mohou nejen studenti poznávat lidské tělo, a po úspěšných projektech na Slovensku nyní otevírá první dvě virtuální učebny lidské anatomie také v Česku. S pomocí brýlí pro virtuální realitu se budou učit žáci na středních zdravotnických školách v Mladé Boleslavi a Šumperku.
Slovenský startup Virtual Medicine založili během svých vysokoškolských studií Tomáš Brngál a Miloš Svrček. Zatímco první jmenovaný studoval Lékařskou fakultu Univerzity Komenského a snažil se vymyslet, jak co nejefektivněji vizualizovat lidské tělo, aby ho lépe pochopil, druhý se zase na Slovenské technické univerzitě věnoval technologiím. Nakonec své obory propojili a rozhodli se, že právě do virtuální reality přenesou stovky stránek skript věnujících se anatomii a fyziologii.
Výsledkem je dnes jak komerční aplikace Human Anatomy VR, určená pro vysokoškolské studenty medicíny, kterou si již stáhli uživatelé ve více než 150 zemích světa, tak také speciálně upravená verze určená právě pro výuku na školách. Díky aplikaci Virtuální anatomické učebně (VAU) si mohou studenti s headsetem na hlavě zobrazit látku spojenou s anatomií a fyziologií v prostoru, tedy ve 3D, což může pochopení celého fungování lidského těla značně usnadnit.
Dosavadní praxe je obvykle taková, že se studenti učí poznávat lidské tělo z obrázků v učebnicích, ale aplikace VAU jim umožní vidět vše z jiných perspektiv. Jednoduše je možné si zobrazit, jak se navzájem překrývají kosti, svaly i jednotlivá ústrojí nebo projít si v různých pozicích podrobným řezem lidského těla. Vzhledem k tomu, že jde o vzdělávací pomůcku, nechybí v aplikaci ani podrobný popis jednotlivých částí našeho těla.
V České republice se první dvě virtuální učebny otevírají ve Střední zdravotnické a Vyšší odborné škole zdravotnické v Mladé Boleslavi a ve Střední zdravotnické škole Šumperk. Slovenský startup na projektu v Česku spolupracuje s Samsungem a společností Penta Hospitals. Samsung dodává kompletní sadu pro virtuální realitu, která se skládá z telefonu Galaxy S8, brýlí Gear VR a samotné aplikace VAU. Zároveň každá učebna získává dotykovou interaktivní obrazovku a Google Chromecast, díky kterému je možné učivo zrcadlit právě na velkou obrazovku.
Zmíněné školy v Mladé Boleslavi a Šumperku získají každá po 16 setech, přičemž jejich cena je dohromady zhruba půl milionu korun. Samsung nyní v rámci svých CSR projektů daruje oběma školám veškerý hardware zdarma. Nejsou to však jediné náklady, protože zhruba dalších půl milionu korun stojí také samotná aplikace VAU s doživotní licencí pro využití ve školách. I to prozatím hradí Samsung.
Jak pro CzechCrunch potvrdil šéf Virtual Medicine Tomáš Brngál, kompletní virtuální učebna s vybavením pro 16 studentů tedy nyní stojí zhruba 1 milion korun (40 tisíc eur) a bez významné podpory současných partnerů by ji školy prakticky nebyly schopné realizovat. Na Slovensku se již tento startup snažil s možnou spoluprací oslovit i ministerstvo školství, zda by bylo možné na virtuální učebny čerpat zdroje například ze strukturálních fondů Evropské unie, ale prozatím nepochodil.
Vedle Samsungu je druhým partnerem celého projektu společnost Penta Hospitals, která patří pod československou investiční skupinu Penta Investments a od roku 2016 v Česku provozuje několik nemocnic a zdravotnických zařízení. Její finanční podpora pomohla aplikaci VAU přeložit do češtiny a dokončit její vývoj. V aplikaci tak studenti najdou autorské texty, na nichž se podíleli i pedagogové z mladoboleslavské zdravotnické školy.
Startup Virtual Medicine od roku 2016 úspěšně otevřel na Slovensku už celkem tři virtuální učebny, dvě v Bratislavě a jednu v Michalovcích, a podle Tomáš Brngála zatím sbírá velmi pozitivní feedback a zájem hlásí i další školy. Na Slovensku se na projektu podílí společnost Svet Zdravia, která je sesterskou firmou české Penta Hospitals a rovněž patří pod Penta Investments. Právě tato investiční skupina ostatně do samotného startupu letos vstoupila investicí v řádech vyšších desítek milionů eur. Hodnota Virtual Medicine se díky tomu pohybuje kolem 6 milionů eur (přes 150 milionů korun).
Na Slovensku a v Česku se slovenští podnikatelé pochopitelně nechtějí zastavit. Vzhledem k tomu, že jejich aplikace Human Anatomy VR patří k nejstahovanějším v rámci svého oboru napříč všemi platformami (dostupná je například v obchodu pro Oculus VR Gear nebo v Google Play), registrují zájem i z jiných zemích. Nejvíce je aktuálně lákají Spojené státy, kde je trh s virtuální realitou vůbec největší a aplikace je tam také nejstahovanější. Celkem již Human Anatomy VR používají tisíce studentů a dalších uživatelů po celém světě.
Tomáš Brngál, jehož letos slovenský Forbes zařadil do svého seznamu 30 pod 30, nicméně ví, že další expanze chce hlavně čas. I první dvě učebny v Česku se realizovaly více než rok, protože prosazení podobných inovací a drahých technologií ve školství není vždy jednoduché. Ve Virtual Medicine proto chtějí pracovat také na více variantách svých školních licencí, aby se jejich aplikace mohla stát v některých případech dostupnější.
Aktuálně je k dispozici pouze doživotní licence pro celé školy za zmíněných zhruba půl milionu korun. Tato verze na rozdíl od komerční aplikace Human Anatomy VR, kterou si může stáhnout každý (ale také není zdarma), nabízí navíc multiplayer, gamifikační testy i podrobnější studijní materiály. Samotná Human Anatomy VR není pro využití ve školách určena.
Zleva Michal Tkáč (Chief Designer), Tomáš Brngál (Co-founder & CEO), Miloš Svrček (Co-founder & CTO) a Filip Šandor (Chief Developer)
Foto: Virtual Medicine