Sociální síť Clubhouse pobláznila Česko a má už 2 miliony uživatelů i novou investici. Brzy dorazí také na Android

Jiří SvobodaJiří Svoboda

clubhouse-cc3

Foto: CzechCrunch

Sociální síť Clubhouse

0Zobrazit komentáře

Americká sociální síť Clubhouse nabývá masivní popularity v několika zemích Evropy, včetně Česka. Obrovský zájem o síť, kde se lidé nevidí, ale pouze si povídají a tráví tím hodiny denně, začíná být vidět i v číslech a její tvůrci zároveň přichází s několika zásadními novinkami, mezi nimiž nechybí ani investice na další rozvoj.

Ještě minulé pondělí bylo na síti, která je charakteristická maximální jednoduchostí a místnostmi pouze s živou audio diskuzí, nanejvýš několik desítek Čechů. Pak se ovšem dostavil exponenciální růst a tuzemských uživatelů jsou už nejméně tři tisíce. A to i přesto, že Clubhouse zatím funguje jen na iOS a lze se na něj dostat jen pomocí pozvánky.

Spoluzakladatelé sítě Paul Davison a Rohan Seth na svém blogu v neděli oznámili, že síť má celosvětově už přes dva miliony týdně aktivních uživatelů. Je pravděpodobné, že většina z nich pochází právě až z posledních týdnů, přestože síť sama je v provozu již od března minulého roku.

Clubhouse sice nad rámec toho žádná oficiální čísla nezveřejnil, ale podle analytické firmy SensorTower už v prosinci zaznamenal celosvětově přes milion stažení. Jak uvádí server Apptopia, v Česku, Německu, Rakousku a Švýcarsku aktuálně osciluje mezi první až třetí nejstahovanější aplikací na iOS.

clubhouse2

Foto: CzechCrunch

Aplikace Clubhouse

Zakladatelé navíc uvedli, že se postupně chystají zbavit i omezení na iOS a mají brzy začít pracovat na aplikaci pro Android. Zmiňují také, že přibudou nové lokalizační funkce pro země po celém světě. S masivním růstem se nicméně pojí i množství organizačních problémů. Clubhouse tak slibuje masivní investice do technické infrastruktury, která by měla vyřešit problémy s poměrně častými výpadky serverů.

Po roce jednorožec

Velkého naškálování se má dočkat i tým zákaznické podpory a bezpečnosti. Clubhouse byl už minulý rok terčem kritiky za to, že byl útočistěm pro různé formy zneužití, obtěžování či antisemitismu, jak připomíná například magazín The Verge. Přestože má kvůli zvukové formě ztíženou moderaci obsahu, chystá se investovat do nových technologií, které pomohou na síti předcházet podobným situacím.

Na to vše byly pochopitelně potřeba nové finance. Ty Davison a Seth skutečně vybrali a podle serveru The Information se v novém investičním kole dostanou se svou mladou firmou na valuaci přesahující jednu miliardu dolarů (přes 21 miliard korun). Ačkoliv oficiálně nebyly výše investice ani valuace potvrzeny, lze předpokládat, že v rámci kola Series B, vedeném fondem Andreessen Horowitz, získá sociální síť vyšší desítky milionů dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V kole Series A, uzavřeném jen pár týdnů po startu sítě v květnu 2020, získalo duo zakladatelů 10 milionů při valuaci 100 milionů dolarů. Clubhouse nyní uvedl jen to, že má celkem 180 drobných investorů, včetně členů své komunity.

Přichází monetizace

Přes rychlý růst a velké investice však dosud na celou aplikací visela minimálně jedna velká neznámá – jak na ní plánují tvůrci vydělávat? Právě téma monetizace nyní dostává jasnější obrysy. V pravidelném týdenním online setkání s fanoušky zakladatelé nastínili hned několik možností, kterých by Clubhouse mohl v budoucnu využít.

V příštích několika měsících by tak měly světlo světa spatřit funkce, které umožní přímo platit jednotlivým tvůrcům. Buď půjde o přímé přispívání od diváků, placené virtuální místnosti a nebo předplatné jako paušální příspěvek určitému tvůrci.

clubhouse-iphone-1y

Foto: CzechCrunch

Sociální síť Clubhouse

Jakékoliv bližší informace zatím nejsou známé, ovšem směr monetizace je daný – Clubhouse bude chtít k platbě motivovat běžného uživatele. V podobných modelech si typicky zprostředkovatel (v tomto případě Clubhouse) strhne z poslané částky malé procento a tím vydělává na svůj provoz.

Davison a Seth chtějí vybrané tvůrce podporovat i přímo. Část oznámené investice proto použijí na vznik nového Creator Grant Programu. Detaily opět nejsou známé, ovšem jedná se o model vyzdvihnutí části své komunity, kterého v minulosti využil například Instagram nebo TikTok.

clubhouse-boxed

Přečtěte si takéČesko má nový fenomén. Na sociální síti Clubhouse se lidé nevidí, jen si povídají a tráví tím hodiny denněČesko má nový fenomén. Na sociální síti Clubhouse se lidé nevidí, jen si povídají a tráví tím hodiny denně

Clubhouse byl oficiálně spuštěn v březnu 2020, ale do Evropy se začal dostávat až počátkem roku 2021. Stalo se tak mimo jiné díky systému pozvánek, který ještě stále ze sítě dělá poměrně exkluzivní záležitost. Každý nový uživatel má jen dvě a další získává až po několika dnech za aktivitu.

Uživatelé se v aplikaci schází ve virtuálních místnostech a zkrátka mluví nebo jen poslouchají, a to buď na určité téma, nebo zcela nestrukturovaně podle toho, jak se zrovna kdo sejde. Textovou zprávu, obrázek ani video tady nikomu poslat nelze. Vše stojí pouze na živém zvuku.

Clubhouse také razí poměrně tvrdé podmínky použití. Přímo zakazuje, aby uživatelé jakkoliv konverzace nahrávali, jestliže k tomu všichni uživatelé v místnosti nesvolí. Pokud uživatel tuto nebo jinou podmínku poruší, následuje permanentní ban ze sítě – Clubhouse tedy uplatňuje tzn. one strike policy. Striktně razí i politiku 18+, ovšem nemá příliš možností, jak tento faktor kontrolovat.

Mezi aktuálně nejsledovanější české účty se rychle zařadily známé tváře českého internetu. Vůbec nejvíc sledujících mají Petr Mára (3,2 tisíce), Dominik Feri (2,8 tisíce), Janek Rubeš (2,6 tisíce) nebo Karel Kovář alias Kovy (2,3 tisíce).

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Snadný dárcovský crowdfunding zafungoval. Znesnáze21 Karla Janečka nasbíralo za rok 52 milionů korun

Iva BrejlováIva Brejlová

znesnaze

Foto: Znesnáze21

Tvůrci projektu Znesnáze21

0Zobrazit komentáře

Rychle, přehledně, ale hlavně snadno. Když loni matematik a miliardář Karel Janeček a Nadační fond pomoci představovali platformu Znesnáze21, říkali o ní, že její jednoduchost je jako přivolání odvozu v Uberu. Zřejmě se trefili. Během prvního týdne v příspěvcích vybrala přes 650 tisíc korun a za první rok celkem 52 milionů. Pro porovnání: když loni Znesnáze21 vznikalo, Nadační fond pomoci hlásil, že za osm let svého podnikání rozdělil potřebným 28 milionů.

Věděli jsme, že chuť Čechů pomáhat ostatním je vysoká, ale výsledek fungování za první rok mnohonásobně předčil naše očekávání,“ říká Čestmír Horký, ředitel Nadačního fondu pomoci a spoluzakladatel projektu. Některé sbírky, které požadovaly stovky tisíc korun, se naplnily třeba jen v řádu hodin. Platforma si vybrala financování crowdfundingem, tedy na výslednou částku se skládá veřejnost.

Založit sbírku? Vemte si na pár dní volno

Aspirace na snadný přístup k založení sbírky je na místě. Když chtěl bez platformy někdo založit sbírku a věřil tomu, že známost o ní dokáže rozšířit, mohl ji spustit třeba na Facebooku. Stačil k tomu transparentní účet, takže lidé viděli, kam peníze posílají. Jenže taková sbírka není veřejná ve smyslu zákona. Což má mimo jiné za výsledek skutečnost, že darované peníze je třeba zdanit. A to zakládající mnohdy nevědí.

kareljanecek

Foto: Znesnáze21

Miliardář Karel Janeček při představení projektu Znesnáze21

Pokud se jinak lidé chtějí vyhnout dani a splnit zákonné povinnosti, aby jejich sbírka byla oficiálně sbírkou, potřebují povolení od krajského úřadu podle svého sídla. Tomu dokládají řadu dokumentů. Namátkou: písemné oznámení o konání s přesně předepsanými informacemi, doklad o bezúhonnosti, potvrzení o tom, že nemají nedoplatky, čestné prohlášení o neexistujícím insolvenčním řízení nebo o tom, že se v posledních třech letech nezdržovali nepřetržitě déle než tři měsíce mimo území České republiky.

Nadační fond pomoci má ale u pražského magistrátu veřejnou sbírku dlouhodobě „otevřenou“. A všechno výše zmíněné tak odpadá. Přesto nejsou lidé zakládající sbírky pod dohledem. Platforma zaměstnává sociální pracovnice, které jednotlivé projekty ověřují, a chtějí občas vidět nějaký ten naskenovaný dokument vypovídající o stavu potřebné či potřebného. Jejich činnost ale zkracuje celou akci z řádu dnů na minuty. Sbírka je tak v online světě obvykle do druhého dne.

Příběhy táhnou

Součástí úspěchu je však také prezentace toho, na co jsou vlastně peníze potřeba. U Znesnáze21 se ukazuje, že příběhy lidi zajímají. Tak třeba 4,1 milionu korun poslali v řádu hodin pro rodinu zesnulého zpěváka Davida Stypky. Značnou pozornost upoutala v lednu sbírka pro vojáka Karla Sankota, který zůstal po brutálním útoku částečně ochrnutý, a od dárců zatím získal 750 tisíc.

Příliš pozadu nezůstává ale ani koronavirová vlna solidarity, během níž dárci poslali 2 miliony na ochranné pomůcky pro domovy seniorů a přes 600 tisíc dobrovolníkům, kteří pomáhali se zvládáním pandemie. Nejúspěšnější sbírka má na kontě 6,5 milionu korun a výtěžek umožňuje pravidelný nákup potravin pro samoživitele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně úspěšná byla akce na nákup notebooků pro distanční výuku dětí v rodinách samoživitelů. Vybralo se 3,3 milionu korun a mnozí dárci věnovali notebooky přímo. Obě sbírky organizovala novinářka Nora Fridrichová.

Lidé získají kvalitní, technologicky vyspělou a systematickou možnost, jak přispívat na charitativní projekty, navíc s vysokou mírou jistoty, že přispívají skutečně lidem či organizacím, kteří pomoc potřebují, a nejedná se o podvod. V tom spočívá unikátnost Znesnáze21 a jsem přesvědčen, že projekt má potenciál být globálně úspěšný,“ uvedl loni k jejímu spuštění Janeček.

Celkem za rok platformou prošlo 300 sbírek, kterých se účastnilo 48 tisíc dárců. Nově je mimochodem možné přispět bitcoiny. V této měně má Nadační fond pomoci také úspory a před pár dny jejich část na jednu ze sbírek uvolnil.