Sousedská spolupráce. Slovák chce z Berlína zrychlovat globální přepravu a desítkami milionů ho podpoří i Češi
Posílání balíků, kontejnerů a všeho dalšího napříč zeměkoulí je pro současný propojený svět zcela zásadní. Dvaatřicetiletý Slovák Alexander Palffy se pohybuje ve skladech od svých brigád na střední škole a v posledních letech prošel několika firmami, kde poznal úskalí i výzvy logistiky zblízka. Spojil se proto s Němcem Simonem Jordanem a společně založili startup Byways, s nímž chtějí zlepšit fungování dodavatelských řetězců.
Digitální systém pro správu nakládky a vykládky mezi nákladními vozidly a logistickými uzly vyvíjí Palffy s Jordanem v Berlíně, kde oba delší dobu působí. Své zkušenosti z logistického a automobilového průmyslu nyní chtějí zužitkovat pro vyřešení jedné z posledních částí velkých dodavatelských řetězců, kterou je propojení všech přepravních uzlů se všemi dopravci po celém světě.
„Během více než sedmi let působení ve skladech a také na straně dopravců jsem měl možnost pochopit, co logistiku a dodavatelský řetězec brzdí. Uvědomil jsem si, že jeden z hlavních problémů, který je příčinou vysokých nákladů a nízkých marží v odvětví, je způsoben chybějícím přehledem v reálném čase a nedostatečným proaktivním rozhodováním v procesu přepravy nákladu,” vysvětluje Alexander Palffy, CEO Byways.
V Byways proto chtějí do celého procesu přinést digitální nástroje, které usnadní práci plánovačům ve skladištích, dispečerům i řidičům a zvýší efektivitu celé logistiky. Jelikož je posílání zboží nepostradatelnou součástí světové ekonomiky, láká tento prostor také investory. Slovensko-německý startup tak hlásí první větší investici, do níž se zapojují i Češi.
Několik nižších jednotek milionů eur, v hrubém přepočtu několik vyšších desítek milionů korun, do Byways v rámci seedového kola financování vkládají kyperský Rider Global a tuzemský fond Reflex Capital, za nímž stojí Ondřej Fryc. Připojují se tak k několika angel investorům a fondům Entrepreneur First a Venista Venture, kteří firmu podpořili na úplném začátku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBerlínský startup chce logistické procesy zmodernizovat pomocí umělé inteligence či strojového učení, díky kterým by mělo být plánování mnohem přesnější a jednodušší. „V některých skladech jsme viděli sofistikované špičkové automatizační technologie, jako jsou automatizovaná řízená vozidla nebo autonomní regálové nakladače, ale když jsme se jich zeptali, kdy přijede další kamion, museli zvednout telefon a zavolat dopravci,“ popisuje problém Simon Jordan, který působí v roli CTO.
V Byways se chtějí soustředit na středně velké společnosti, které mají na logistice závislý byznys, avšak často nedokážou všechny procesy nastavit a řídit efektivně. Podle Alexandra Palffyho je naprosto běžné, že zaměstnanci ve skladech a logistických uzlech celý den jen telefonují nebo vyřizují e-maily, aby se všechny dodávky zvládly odbavit. Výsledkem je neefektivní a nákladný proces jednak pro samotnou firmu, ale ve výsledku může mít dopad i na zákazníky například v podobě zpožděných zásilek.