Starbucks mění své kelímky. Testuje varianty bez vnitřní plastové fólie, aby zajistil jejich snazší recyklaci

Filip HouskaFilip Houska

starbucks-cup-1x

Foto: Starbucks

Ikonický kelímek Starbucks

0Zobrazit komentáře

Starbucks pokračuje ve svých snahách o zelenější zítřky a začíná se soustředit na produkt, kterého se na jeho pobočkách rozdají miliony a miliony kusů denně – kelímek. Jednička na poli kavárenských franšíz proto ve vybraných městech testuje novou verzi kelímku, jejíž vnitřní potah proti protékání je vyroben z plně recyklovatelného materiálu, nikoliv tenkého plastu, jako je zvykem.

O tom, že obyčejné papírové kelímky na kávu a další horké nápoje představují vážnou environmentální výzvu, již málokdo pochybuje. Problematickou částí je zpravidla plastové víčko, které se v běžných případech nedá nijak efektivně recyklovat a hromadí se na skládkách bez vyhlídek přirozeného rozkladu. Jen na něm to ovšem nestojí. Důraz se totiž musí klást i na potahovou plastovou fólii uvnitř.

Ta je klasickou součástí všech papírových kelímků a slouží k tomu, aby tekutina přes papírovou schránku neprotékala ven. Problém však spočívá v tom, že se stále jedná o plastový materiál, proti kterému všichni tak usilovně zbrojí a snaží se navrhovat přijatelné alternativy. A kdo jiný by se na tento aspekt měl zaměřovat více než Starbucks, jehož papírové kelímky se dle Clean Water Action spotřebovávají rychlostí osm tisíc kusů za minutu.

starbucks-nextgen-cup

Foto: Starbucks

Jeden z prototypů nového ekologického kelímku od Starbucks

V rámci soutěže pro hledání inovativních ekologických nápadů NextGen Cup Challenge, do níž se mimo jiné zapojil i McDonald’s, proto firma z amerického Seattlu představila upravenou variantu svých tradičních bílých kelímků s ikonickým zeleným logem. Hlavním rozdílem je zmíněné použití potahové vrstvy proti protékání, která není z plastu, ale rozložitelného polymeru BioPBS (poly-butylen-sukcinát), který se získává z kukuřice a má zajistit stejnou voděodolnost jako plastová fólie.

Bez viditelného rozdílu

Pro běžného zákazníka, který si do Starbucks nenosí svou vlastní termosku a stále počítá s jednorázovými papírovými kelímky, se ve výsledku nic nemění. Jak vedení společnosti uvádí, nové varianty nemají žádný viditelný rozdíl, a to ani při detailním vnitřním pohledu. Důvodem je nejen tenkost nanesené vrstvy, ale také proces výroby, kdy se „roztavené“ BioPBS nanáší na papírový karton předtím, než je z něj zformován kelímek určený k prodeji.

Starbucks nové verze svých papírových kelímků aktuálně testuje na pobočkách v Londýně, New Yorku, San Francisku, Seattlu a Vancouveru. Právě tam bude ověřovat, zda jsou skutečně tak spolehlivé, jak na papíře prezentují. I tak je ale pro milovníky kávy s sebou v kontextu ochrany životního prostředí efektivnější, pokud klasické kelímky omezí.

keepcup-1

Foto: KeepCup

Rodina stylových kelímků a termosek značky KeepCup

Možností, jak na to, je celá řada. Buď si můžete koupit znovupoužitelný kelímek z tvrzenějšího plastu přímo ve Starbucks, nebo sáhnout například po modelech populární značky KeepCup a dalších podobných stylů. Konkrétně KeepCup má navíc tu výhodu, že je nabízen v různých velikostech, tudíž si můžete zvolit přesně ten, který se vám vleze do batohu, tašky nebo kabelky.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch PodcastuUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

Chytrou iniciativou je i tuzemský projekt Otoč kelímek (dříve Půjčte si kelímek), v rámci kterého si můžete za zhruba padesát korun koupit jednu z barevných variant a používat ji do té doby, než ji budete chtít vrátit. To můžete učinit napříč celým Českem – od Olomouce, kde se projekt zrodil, až po Prahu, Brno a další velká města. A pokud chcete ryze inovativní řešení, vyplatí se sledovat crowdfundingový portál Kickstarter.

Starbucks se snaží a využívá k tomu i letiště

O kavárenském řetězci Starbucks se obecně ví, že se do boje se znečištěním životního prostředí více angažuje. Nejde však pouze o probíhající eliminaci jednorázových plastových doplňků v prodejnách, ale také experimentální plány, což potvrzuje i loňský pokus na londýnském letišti Gatwick.

Tam firma přehodila své dosavadní nastavení a namísto toho, aby účtovala poplatek za vratné, znovupoužitelné kelímky, nechala si naopak platit za jednorázové. Aby celou iniciativu podpořila, rozmístila po letišti několik sběrných boxů, kam lidé mohli vratné kelímky zpět vracet a šetřit tak spotřebu klasických papírových verzí.

starbucks-1

Foto: Starbucks

Vratný box na letišti

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Komunitní zahrady, energetická soběstačnost i elektromobily. Kaufland staví obchody pro zelenou budoucnost

Michal MarekMichal Marek

kaufland_1

Foto: Kaufland

Kaufland modernizuje své prodejny i celkový přístup

Ve světě byznysu se kromě finančního úspěchu jednotlivých firem čím dál častěji hledí také na jejich společenskou odpovědnost. Jedním z důležitých aspektů je v tomto směru environmentální uvědomělost firmy a lokální i nadnárodní společnosti se předhánějí ve svých snahách zaměřených na udržitelnost.

Výjimkou v tomto ohledu není ani svět retailu a na ochranu přírody čím dál více dbají také obchodní řetězce. Jedním z nich je i Kaufland, který je v oblasti snižování svého vlivu na přírodu velmi aktivní. Co vlastně může takový obchodní řetězec pro ochranu planety udělat?

Energeticky efektivní a soběstačný

Jednou z oblastí, kde se Kaufland snaží být k přírodě co nejšetrnější, je vytápění. Od roku 2013 vytápí své prodejny „odpadním“ teplem, jež produkují chladicí regály, a obchody se proto obejdou bez topných kotlů či dálkového vytápění. Ve výjimečných případech využívá obchodní řetězec tepelná čerpadla a pokud tedy jde o topení, je 100% soběstačný.

kaufland_mrazaky

Foto: Kaufland

K vytápění Kaufland využívá zbytkové teplo z chladících skříní

„Provoz naší vzduchotechniky funguje v závislosti na venkovní i vnitřní teplotě a na koncentraci CO2 ve vzduchu v prodejnách. Nedochází tak ke zbytečnému úniku tepla a zároveň je zaručena kvalita vzduchu. Tepelné ztráty minimalizujeme také instalací dveří na chladicí nábytek,“ popisuje mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Na energetický management společnost dle svých slov celkově velmi dbá. Jejím cílem je podporovat vědomé zacházení s energiemi, zvyšovat energetickou účinnost nemovitostí a jednotlivé budovy provozovat udržitelným způsobem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jsme schopni monitorovat tok energií na všech našich prodejnách, v logistických centrech, v administrativních budovách i ve vlastním masozávodu v Modleticích u Prahy. Díky tomu můžeme identifikovat prostor pro úspory, odhalit případné rezervy ve spotřebě energií a průběžně sledovat výsledky zavedených úsporných opatření,“ vysvětluje Renata Maierl.

Třídění odpadu a potravinové banky

V souvislosti s udržitelností a ochranou přírody je aktuální také problematika nakládání s odpady. Třídění odpadu mezi řetězci již není dnes ničím výjimečným.

Kromě klasických surovin, jako jsou papír, čirá fólie, směsný plast, směsný komunální odpad, sklo nebo bio odpad, třídí Kaufland také třeba kov, dřevo, použitý pokrmový olej či monočlánky, zářivky a elektrozařízení, které řetězec odebírá přímo na prodejnách od zákazníků. Pro zajímavost, v roce 2019 Kaufland zrecykloval 9 770 kg použitých baterií a získal z nich 6 350 kg druhotných kovonosných surovin.

kaufland-min

Foto: Kaufland

Od roku 2018 daroval Kaufland přes 560 tun potravin

U potravinových řetězců vzniká i určité množství přebytků, které se neprodají. Kaufland proto dlouhodobě spolupracuje s Českou federací potravinových bank. „Darování potravin je pro nás dlouhodobá a kontinuální činnost, kterou předcházíme plýtvání potravin. Od října 2017 spolupracujeme s Českou federací potravinových bank a denně jí poskytujeme produkty ze všech našich prodejen,“ říká Renata Maierl.

dejcmar-rektor

Přečtěte si takéPříliš dokonalí lidé bez empatie. Podívejte se na debatu Dejčmara a Rektora o psychopatech na CzechCrunch OfflajnuPříliš dokonalí lidé bez empatie. Podívejte se na debatu Dejčmara a Rektora o psychopatech na CzechCrunch Offlajnu

Od roku 2018 tímto způsobem daroval Kaufland přes 560 tun potravin. Obvykle se jedná o jednodenní pečivo, ovoce a zeleninu, trvanlivé potraviny, nápoje či drogistické zboží.

Modernizace prodejen

Společnost průběžně modernizuje a zároveň staví nové prodejny, které reagují na aktuální trendy v nakupování. V uplynulých dvou letech řetězec v Česku zmodernizoval jedenáct stávajících prodejen a otevřel pět nových. K dnešnímu datu tak v tuzemsku provozuje celkem 133 obchodních domů.

kaufland_2

Foto: Kaufland

Kaufland má v České republice již 133 prodejen

V rámci svých prodejen myslí Kaufland také na osoby s omezenou možností pohybu a všechny své prodejny proto uzpůsobil vozíčkářům. Ve zrekonstruovaných a nových prodejnách navíc nabízí speciální nákupní vozík pro vozíčkáře a zároveň vždy jednu speciální pokladnu, která slouží k pohodlnému odbavení při nákupu a platbě. Na technické realizaci řetězec spolupracoval s Centrem Paraple.

Podpora elektromobility i cyklistů

S vybaveností jednotlivých prodejen a s ekologickými iniciativami Kauflandu souvisí také podpora elektromobility. Ve spolupráci s ČEZ jsou proto na parkovištích před prodejnami již od roku 2012 instalovány rychlonabíjecí stanice.

„Chceme být dobrým sousedem.“

Dnes si mohou zákazníci supermarketů dobít elektromobil již u 19 prodejen, přičemž 80 % kapacity baterie vozu lze obvykle dobít za zhruba 20 až 30 minut.

kaufland_e-auta

Zdroj: Kaufland

U některých obchodů Kaufland již najdeme i nabíječky pro elektromobily

k-bike-kaufland-kolo

Foto: Kaufland

Kaufland podporuje i cyklistiku

Kaufland navíc myslí i na cyklisty. V Pardubicích, Hradci Králové a Prostějově pilotně testuje moderní stojany na kola, ve kterých lze kola zamknout přes bezkontaktní kartu (kreditní kartu či třeba kartu na městskou hromadnou dopravu). Zákazník tedy s sebou nemusí mít zámek.

Prostřednictvím stojanu lze navíc rovněž dobít elektrokola, jejichž popularita v posledních letech zřetelně roste.

Komunitní zahrady

Zajímavým projektem jsou také komunitní zahrady. Řetězec ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Kokoza a její integrační dílnou vybudoval v Kutné Hoře a v Praze na Podbabě komunitní zahrady, kde mohou lidé bezplatně pěstovat bylinky, ovoce, zeleninu, ale i sousedské vztahy. Na zahradách jsou k dispozici nejen vyvýšené záhony, ale navíc i veřejné kompostéry či hmyzí domečky.

„O pěstování na komunitních zahradách ve městech je velký zájem. Chceme být dobrým sousedem a v místě, kde působíme, nabídnout zdejším občanům prostor, v němž se mohou potkávat a něco pěstovat. Během letošního roku plánujeme otevřít zahrady v dalších čtyřech lokalitách,“ vysvětluje důvod obliby komunitních zahrad mluvčí Kauflandu.

kaufland_zahrady

Foto: Kaufland

Komunitní zahrada v Praze na Podbabě

„Myslíme si, že velké téma budoucnosti budou zelené střechy a využití dešťové vody. Důležité je i téma plastů. V rámci naší plastové strategie REset jsme ke konci uplynulého roku vyřadili z prodeje jednorázové plastové nádobí, příbory a plastové vatové tyčinky a nahradili je jejich ekologickou variantou,“ vypočítává aktivity Kauflandu Maierl.

Ani původem německý supermarketový řetězec neminulo téma plastových a papírových tašek. „Z prodeje jsme vyřadili plastovou nákupní tašku a místo ní nabízíme našim zákazníkům jako alternativu pevnou látkovou tašku z certifikované bio bavlny pro opakované nákupy nebo tašky papírové,“ doplňuje mluvčí firmy.

michal-smida-boxed

Přečtěte si takéChceme převrátit princip splátek, hlásí Michal Šmída. Přes jeho Twisto loni protekly 2 miliardy korunChceme převrátit princip splátek, hlásí Michal Šmída. Přes jeho Twisto loni protekly 2 miliardy korun

Dalším krokem bylo zavedení tzv. nEKOnečného sáčku, který Kaufland nabízí svým zákazníkům při nákupu ovoce a zeleniny. Navíc jako jediný z obchodních řetězců celoročně prodává také salátové okurky bez fólie. Ročně tak prý ušetří 50 tun plastu.

nekonecny-sacek

V rámci strategie REset se Kaufland soustředí i na omezování plastových sáčků

Celkem chce společnost do roku 2025 snížit množství plastového odpadu minimálně o 20 %. V rámci své plastové strategie se řídí heslem „Méně plastu – uzavřený koloběh“ a jejím cílem je minimalizovat množství plastů používaných ve výrobě i v obchodech. Základem je koncept cirkulární ekonomiky, kdy by na odpad nemělo být nahlíženo coby na odpad, ale jako na znovu využitelný materiál.