Tady není řidičák potřeba. S elektrickým vozítkem od Citroënu mohou jezdit už od pár eur měsíčně i školáci
Segment miniaturních vozů se sice netěší tak velké oblibě jako dřív, i přesto se najdou automobilky, které na něj ještě zcela nezanevřely. Jednou z nich je francouzský Citroën, který představil miniaturní elektrické vozítko Ami. To mohou řídit velice mladí řidiči i bez oprávnění řídit klasická vozidla.
Pokud nahlédneme do modelové palety francouzského Citroënu, zjistíme, že vůbec nejkompaktnějším vozem, který je nabízen i na našem trhu, je model C1. V něm však Citroën budoucnost již nevidí, a proto bylo velkou otázkou, zda dorazí jeho nástupce, nebo se Citroën s nejkompaktnějším segmentem rozloučí nadobro.
V dnešní době je totiž velice složité nalézt pro malé vozy zákazníky. Nejkompaktnější vozy oslovují buď osoby žijící ve městech, které však stále více láká klasická hromadná doprava a služby sdílené mobility. Dále těmito vozy rády jezdí ženy, jimž lichotí snadná ovladatelnost a roztomilost kompaktů.
A pak je tu ještě jedna specifická skupina, kterou jsou velice mladí řidiči. Ti kompakty volí především kvůli ceně, a také z důvodu, že některé z nich lze řídit ve věku, kdy ještě nemají podle zákona možnost řídit vozy klasické.
Některé z automobilů lze u nás řídit již od 15 let. Toto omezení se vztahuje na čtyřkolová vozidla s motorem do objemu 50 cm3, jejichž maximální konstrukční rychlost je stanovena na 45 km/h a hmotnost nesmí přesáhnout 350 kilogramů v naloženém stavu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPodobné vozy mohou řídit i náctiletí řidiči ve Francii, kteří chtějí začít sbírat zkušenosti za volantem o něco dříve, než je zvykem. Nově jim to bude umožněno třeba v elektrickém vozítku Citroën Ami, které se nejspíše stane nástupcem výše zmíněné C1.
Symetrický mikromobil
S délkou 2,41 metru, šířkou 1,39 metru a výškou 1,52 metru je Ami skutečně miniaturním automobilem. Pro představu se jedná o ještě kompaktnější vůz, než jakým je známý Smart ForTwo. Vůz je specifikován jako lehká elektrická čtyřkolka, a tak do ní mohou ve Francii usednout řidiči, kterým ještě nebylo ani 15 let.
https://www.youtube.com/watch?v=74VfCw1FE2s&feature=emb_title
Vozítko dosahuje maximální rychlosti 45 km/h a jeho dojezd je přibližně 70 kilometrů na jedno nabití 5,5kWh baterie. Cestu do školy, na kroužek a zpět domů by tak mělo zvládnout úplně v pohodě. A pokud se přeci jen stane, že se výlet s kamarády po škole trochu více protáhne, stačí vůz připojit ke standardní zásuvce a za tři hodiny bude plně nabit.
Ve jménu minimalismu se nesou nejen rozměry a výkon vozu, ale také design a výbava interiéru. Pokud bychom bok vozu vertikálně rozpůlili, zjistíme, že levá i pravá strana vypadají téměř totožně. Vůz má stejné přední i zadní nárazníky, symetricky tvarované dveře i panely karoserie. Interiéru chybí reproduktory i chytrý infotainment, takže vše musí obstarat vlastní přenosný reproduktor a telefon.
Do něj si může majitel vozu či jeho občasný uživatel stáhnout aplikaci, která mu zobrazuje stav kapacity akumulátoru, počet najetých kilometrů či upozornění na nutný servis. Aplikace také poslouží pro vyhledávání nejbližších nabíjecích bodů v okolí.
Vozítko na měsíc i na minutu
Mladí zájemci si budou moci Ami zakoupit za cenu od 6 tisíc eur, tedy asi 150 tisíc korun. Objednávka může být uskutečněna online a Citroën vůz doručí až před dům. Citroën však doufá, že mimo mladých nadšených řidičů budou mít o vůz zájem i lidé žijící ve městech, kterým chce nabídnout možnost pronájmu vozu na měsíc, ale klidně i na několik minut.
V případě 48měsíčního pronájmu zájemce nejdříve složí platbu 2 644 eur (zhruba 66 tisíc korun) a následně bude platit 20 eur (zhruba 500 korun) za měsíc. V případě půjčení vozu v rozsahu minut je sazba stanovena na 0,26 eura (asi 6,5 koruny) za minutu a Citroën bude vozy půjčovat prostřednictvím partnerských společností, jako je Free2Moove s měsíčním poplatkem 9,90 eura (asi 247 korun) za měsíc.
Předobjednávky Ami budou spuštěny 30. března ve Francii a následně jej bude možné pořídit také ve Španělsku, Itálii, Belgii, Portugalsku a Německu. Čeští zájemci si prozatím musí počkat. Zda se Citroën rozhodne uvést vůz i na tuzemském trhu, prozatím není známo.