Taky jste před 25 lety stavěli pyramidy a uctívali Osirise? My ano, vyšla totiž kultovní hra Pharaoh

Pyramidy, sfingy a chrámy egyptských bohů nás zaměstnávaly podobně jako životadárné i zhoubné záplavy na Nilu. A baví nás dodnes.

Michal MančařMichal Mančař

boxed-pharaoh-2

Foto: Impressions Games

Chrámy, sfingy, pyramidy… to je prostě Pharaoh!

0Zobrazit komentáře

Stali jste se v něm vládcem starověkého Egypta, ostatně sám tak trochu do herního starověku patří. Ale pouze svým datem vydání, nikoliv zábavností. I 25 let od vydání platí, že kdo se o budovatelské strategii Pharaoh vyjádří špatně, ten ztratí přízeň boha Re, tomu řeka Nil nezavlaží úrodu a toho stihne Sutechův hněv!

Na přelomu října a listopadu roku 1999 začala zlatá éra egyptského království. Tedy aspoň na počítačích nedočkavých hráčů, kteří si mohli zahrát Pharaoh. Strategickou hru, v níž zvelebujete malé vesničky v prachu pouště… i opulentní města plná pyramid a chrámů.

Pharaoh je dneska klasická a kultovní záležitost, ale přísně vzato kromě svého lákavého zasazení nebyl vyloženě výjimečný. Patří do dlouhé řady budovatelských strategií od studia Impressions Games, která začala už v roce 1992 titulem Caesar, zasazeným nepřekvapivě do období římské říše.

Před faraonem stihli vyjít ještě dva další císařové a právě na Caesara III egyptský pokračovatel hodně navazoval. Kdo byl tehdy zvyklý stavět kolosea a akvadukty, ten se ve Pharaohovi navzdory pár změnám – nový byl třeba systém úrody závislé na životadárných záplavách Nilu – orientoval.

Jako snad ve všech hrách tohoto žánru jste se stali starostou i stavitelem (a vojevůdcem!). Vyznačili jste oblasti, kde budou lidé bydlet. Postavili jste jim tržiště, budovy řemeslníků a další náležitosti. Snažili jste se vyvážit přízeň bohů i poptávku a nabídku různorodých surovin a výrobků.

Navzdory své zábavné komplexnosti ale Pharaoh nebyl přehnaně realistickou simulací dávného urbanismu. Vlastně spíš v jádru připomínal hádanku k vyřešení. Dělníci potřebovali nasytit. Rozvoj chudých chýší v honosná sídla vyžadoval zaprvé dostatek zboží, zadruhé kultivaci okolí. Navíc jste museli plnit faraonovy rozkazy. A běda tomu, kdo vládci Egypta nedodal dostatek vápence na stavbu monumentů…

Právě pyramidy a další honosné stavby pak byly vrcholem hráčova snažení. Vybudovat krásné město, to často až takový problém nebyl. Ale připravit se na stavbu k nebesům se tyčících divů světa – nejen pyramid, ale i chrámů či sfing –, to už vyžadovalo zkušené plánování. Tohle všechno Pharaoh navíc zabalil nejen do líbivé grafiky, ale také do edukativního hávu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hra vás provedla bohatou historií Egypta od předdynastického období až do časů jeho Nové říše. A protože se jí dařilo i v recenzích a prodejích, o rok později přišlo rozšíření Cleopatra: Queen of the Nile. To hru protáhlo o další staletí kupředu do doby, kdy titulní Kleopatra koketovala s Markem Antoniem.

Faraonský a budovatelský odkaz samozřejmě pokračoval dál. Kdysi věhlasný videoherní vydavatel Sierra Entertainment vyslal do světa mytologií protkaný titul Zeus: Master of Olympus, do Číny vás vzal Emperor: Rise of the Middle Kingdom, přišel i Caesar IV. A návrat do Egypta nastal po deseti letech od Pharaoha, když ve 3D grafice vyšly Immortal Cities: Children of the Nile.

Začátkem loňského roku se navíc vrátil Pharaoh jako takový. Čtyřiadvacet let od svého předchůdce vznikl moderní remake Pharaoh: A New Era. Prvotní nadšení ale rychle vystřídalo rozčarování z technického stavu hry a některých úprav (povětšinou zjednodušení) hratelnosti. Impressions Games skončili krátce po zmiňovaném Emperorovi, takže si hru vzali na starost noví vývojáři, kteří na ní ale nepřestali pracovat a dostali ji do zábavné podoby, jež stojí za vyzkoušení.

A když je řeč o všech těch kultovních budovatelských strategiích, nejde nepřipomenout jednu zajímavou českou stopu. Tři roky nazpátek vyšel titul Nebuchadnezzar od dvojice domácích vývojářů. Ten je sice zasazený do dávné Mezopotámie, ale slavnou inspiraci nezapírá.

Ani ta inspirace dnes kdovíjak nezestárla. Však si kompilaci Pharaoh + Cleopatra můžete pořídit na GOGu a přesvědčit se o tom sami. Na rozdíl od těch skutečných faraonů, kteří jsou pohřbeni v útrobách pyramid, je videoherní Pharaoh i pětadvacet let od vydání nesmrtelný.

Kvůli nezodpovědnému hospodaření nám utíkají vývojáři, říká šéf slovenské herní asociace. Kde vidí naději?

Slovenský herní průmysl se zabrzdil. A řeší dost problémů. Spoustu z nich podobných těm v Česku, ale i jeden palčivější.

good-game-maros-brojo

Foto: SGDA / Blue Brain Games / Games Farm

Maroš Brojo, výkonný ředitel Asociace slovenských herních vývojářů

0Zobrazit komentáře

Slovenský videoherní průmysl má problémy. Poprvé ve své historii zažívá významný propad tržeb, ale těch trápení je víc. Od stagnace až po brain drain. Jak situaci vidí výkonný ředitel tamní vývojářské asociace Maroš Brojo? A co by mohlo slovenský herní byznys opět nakopnout? Na to odpovídáme v novém vydání newsletteru Good Game. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Zajímá vás herní průmysl nejen v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Tržby slovenského herního průmyslu za rok 2023 spadly na 70 milionů eur, asi 1,76 miliardy korun. Zatímco o rok dřív to bylo 77 milionů eur (1,94 miliardy korun). O pár desítek lidí klesl i počet vývojářů na zhruba tisícovku. A prý nebude o moc líp.

„Ani v roce 2024 a 2025 zatím neočekáváme žádný významný růst. Dovolím si předpovědět maximálně stabilizaci velkých a středních firem, které si prošly konsolidací, snížily počty pracovníků a začínají fungovat v efektivnějším režimu,“ přidává pro newsletter Good Game ne zcela pozitivní výhled výkonný ředitel Asociace slovenských herních vývojářů Maroš Brojo.

Vlivem celkově se zhoršujících životních podmínek nám utíkají do zahraničí ti nejtalentovanější lidé.

Slovenská herní scéna má totiž dost problémů, spoustu z nich podobných těm v Česku. „Kvalita vzdělávání roste, ale nemáme dost pedagogů se zkušenostmi z herního vývoje. Máme částečnou podporu z veřejných zdrojů, ale ta dokáže sotva pokrýt náklady na malé hry. Chybí tu nástroje, které by pomohly větším společnostem nebo by přilákaly zahraniční firmy, jako jsou investiční fondy nebo podpora výzkumu a vývoje,“ vyjmenovává Brojo faktory, o kterých dobře vědí i čeští vývojáři.

V něčem se ale Slovensko od Česka přece jen liší: „Vlivem dlouhodobě nezodpovědného hospodaření a celkově se zhoršujících životních podmínek nám utíkají do zahraničí ti nejtalentovanější lidé, které tu prostě nedokážeme udržet. Je to jeden z problémů, co nás dlouhodobě drží při zemi a podle všeho ještě dlouho držet bude.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ale ne všechno je prý tak negativní. Na Slovensku se čím dál víc prosazují menší a nezávislá – neboli indie – studia. „Postupně dospívají ze svých debutů a vidíme první známky toho, že se výrazně profesionalizují jak ve svém tvořivém potenciálu, tak i ve více podnikatelsky orientovaném přístupu k herní produkci,“ říká Brojo.

Která studia a jejich tvorba stojí za povšimnutí? A jakých úspěchů dosáhli slovenští vývojáři během nedávné přehlídky zajímavých her na Steamu? To se dozvíte v novém vydání newsletteru Good Game. Pro odběr klikněte sem.

Top novinky ze světa her

💪 Seriálový God of War od Amazonu dostal pořádnou posilu. Původní tvůrčí tým sice skončil, projekt ale přebírá Ronald D. Moore. Tvůrce podepsaný pod spoustou Star Treku, Cizinkou a hlavně skvělým sci-fi Battlestar Galactica.

🏭 Vyšlo rozšíření Space Age pro Factorio. A vystřelilo tuhle miliardovou českou mašinu na peníze mezi nejprodávanější tituly na Steamu.

💰 Zločin se vyplácí. Studio 2K Czech, které pilně pracuje na Mafii 4, navýšilo svůj obrat o sto milionů na skoro půl miliardy korun.

🚀 Má megalomanský Star Citizen mega problémy? Po dvanácti letech vývoje a zhruba 16 miliardách korun je to dost validní otázka…

👨‍💻 Digitální distribuce her vládne čím dál víc. Tři čvrtiny nových her v Evropě byly letos prodány digitálně (ačkoliv tím ještě zamíchá vánoční sezona, která nahrává fyzickým kopiím). Loni to bylo jen kolem 60 procent.

✊ Zase ten Ubisoft… trable tentokrát hlásí z Francie, kde chtěl pár tisíc svých pracovníků nahnat do kanceláří aspoň na tři dny v týdnu. A tak přišla stávka. Ke které se pak přidali i vývojáři Ubisoftu v Miláně.

battlestar-galactica-boxed

Přečtěte si takéBattlestar Galactica slaví 20 let. Je to jedno z nejdospělejších sci-fiPřed dvaceti lety měl premiéru jeden z nejdospělejších sci-fi seriálů: Battlestar Galactica