A pak že se zločin nevyplácí! Brněnští vývojáři ze společnosti 2K Czech, kteří jsou podepsaní pod kultovní sérií Mafia a v současnosti pracují na jejím čtvrtém díle, posílili svou pozici jedné z největších českých herních firem. Za minulý rok zvýšili obrat o sto milionů korun a přiblížili se půlmiliardě.
Za fiskální rok ukončený letos v březnu herní studio 2K Czech vykázalo čistý obrat ve výši 478,2 milionu korun, v minulém období obrat činil 372,2 milionu. Zvýšil se i zisk, a to na 26,7 milionu korun ze 7,4 milionu. Tržby firmy dosáhly na 437,2 milionu, což byl nárůst zhruba o 70 milionů oproti předloňsku.
Právě zveřejněná výroční zpráva 2K Czech navíc ukazuje, že klíčovou finanční položkou – 437 milionů korun – byl prodej služeb spřízněným stranám. To je v případě brněnské firmy zjevně studio Hangar 13, respektive skupina Take-Two Interactive, pod níž spolu s 2K Czech patří například i Rockstar Games, tvůrci série Grand Theft Auto.
České studio, jež je pokračovatelem firmy Illusion Softworks proslavené první Mafií, patří pod Take-Two od roku 2007. Jeho vývojáři pracovali na druhém i třetím díle Mafie i na vylepšených verzích prvních dvou her. Nyní pod mezinárodním brandem Hangar 13 tvoří i čtvrtý díl především v Česku milované značky.
Vývoj čtvrté Mafiepotvrdil šéf studia Roman Hladík už před dvěma lety, letos v létě pak vyšel první teaser Mafie 4. Nový díl ponese název Mafia: The Old Country, v češtině Domovina. Kromě odkazu na název úrovně z druhého dílu tím prozrazuje i zasazení nové hry.
Mafia: The Old Country hráče zavede ke kořenům kriminálních rodin na Sicílii na počátku 20. století a na PC i konzolích vyjde už příští rok. Včetně českého dabingu, který je dodneška především u prvního dílu domácími hráči zbožňován. Však se v českém znění představili Marek Vašut či Petr Rychlý.
Kromě gangsterské značky patří do portfolia 2K Czech, jež podle výroční zprávy zaměstnává téměř dvě stovky pracovníků, také tenisové tituly Top Spin. Naopak v minulosti a ještě coby Illusion Softworks se studio do srdcí českých hráčů zapsalo nejen Mafií, ale také vojenskou akcí Hidden & Dangerous.
Ta mimochodem nedávno oslavila 25 let od vydání – a pro CzechCrunch toto výročí okomentoval i Daniel Vávra, tedy muž, který stál právě u zrodu Mafie a zapojil se i do vývoje Hidden & Dangerous: „Byla to první česká hra, která vypadala od začátku světově.“
Může být výjimečně povedená hra až příliš plná dobrých soubojů, příběhů, hádanek a dalších prvků? Ne, nesmějte se ani si neťukejte na čelo. Je to myšlenka, co nás při hraní nedávno vydané verze God of War: Ragnarök pro PC několikrát napadla. Fakt. Dělá spoustu věcí bezchybně, dokáže vás dojmout, naštvat, rozesmát i dostat do té zóny, kdy se jako hráč i divák necháte naprosto unést interaktivním zážitkem… ale někdy je toho prostě až moc.
God of War Ragnarök je mega hit. Když v roce 2022 vyšel, měl historicky nejúspěšnější premiéru mezi tituly pro PlayStation. Pět milionů kopií prodal za týden. Rekordním trhákem byl i v českých obchodech JRC a Xzone.
God of War Ragnarök má na serveru Metacritic, který posbíral kolem 150 profi recenzí z celého světa, skóre 94 ze sta. Když ho kolega Václav Bedřich u nás na CzechCrunchi hodnotil, dal mu plný počet bodů.
God of War Ragnarök je skoro ve všech ohledech výjimečně, místy skutečně až dokonale zpracovaná hra, která vás zabaví klidně na padesát hodin. A to hratelností i příběhem.
Tak proč jsme se nemohli při hraní nedávno vydané verze na PC občas zbavit dojmu, že by nás tenhle videoherní epos bavil víc jako seriál?
Ragnarök je jako Disneyland. Neuděláte krok, aby na vás neskočila nějaká známá či neznámá postava, další druh zábavy od maličké atrakce až po gigantickou megajízdu. Anebo dav bytostí, skrz které se musíte prodrat a které byste nejraději zničili. V Disneylandu je zábava všude kolem vás – ale občas vás zahltí.
Nejnovější God of War je taky jako velkorozpočtová avengerovská marvelovka. Myslíme ty z doby před mnoha lety, kdy nás ještě v kinech neironicky uchvacovaly. Blockbuster, z něhož jsou miliony dolarů vidět i na nejposlednějším pixelu. Mainstreamový zážitek vyleštěný do popcornové dokonalosti – ale zároveň sázka na jistotu.
God of War je série, v níž se hlavní (anti)hrdina Kratos přes počátky mezi bohy antického Řecka probojoval v roce 2018 do severské mytologie. Načež o čtyři roky později vyšel Ragnarök, který nyní zamířil i za námi PC hráči. A zcela objektivně je stále fantastický.
To, jak vývojáři ze Santa Monica Studio zcela plynule propojují příběhové cutscény se samotnou hratelností, vám sebere dech. Emoce a vztahy mezi postavami by se neztratily v oceňovaných filmech či knihách. Kdyby každá akční adventura víceméně jen zkopírovala soubojový systém a boss fighty Ragnaröku, hráči po celém světě by byli šťastní.
Říše severských bájí a jejich obyvatelé vypadají skvěle, ať už jste v mrazem a zimou sužovaných končinách, nebo ve světech překypujících zelení. Či na větvích stromu Yggdrasilu, jenž všechny sféry existence spojuje. Na konto počítačové konverze je také dobré zmínit to, že Ragnarök i na už zastarávající sestavě (GTX 1070 gang represent!) jel zcela plynule na mix středních a nejvyšších detailů.
To jsou všechno pozitiva. Tak proč ty rozpačitější poznámky? Protože God of War Ragnarök je tak masivní a nacpaný obsahem, souboji, nepřáteli, hádankami, vedlejšími úkoly ke splnění, věcmi k posbírání, různými prostředími a příběhovými scénkami, kde se Kratos a jeho syn Atreus potkávají především se starými známými z předchozího dílu… až je toho prostě příliš. A všechno tohle do vás hra bez přestání cpe trychtýřem podle přesně daného plánu.
Když vás bůh války vede za ručičku
Kdybyste k hraní sedli párkrát do týdne na hodinku až tři zábavného (nebo i náročného, jestli rádi kombíte různé útoky a dovednosti) hraní, je to prakticky perfektní produkt, co vám vydrží na dlouhé měsíce. Nikdy se u žádné dílčí disciplíny nezaseknete dlouho, za jeden večer si jich vyzkoušíte vícero. A další den pojedete tuhle trasu nanovo, ale v dostatečně jiných kulisách. Jenže když hru pro účely testování hrajete ve větší intenzitě, šablonovitost začne unavovat.
God of War navíc málokdy opravdu překvapí. Pokud jste aspoň trochu zkušený hráč, je vám prakticky jasné, co v daném okamžiku naservíruje. Ne snad, že byste ihned odhalili, jaké nepřátele na vás pošle a jakou kombinaci taktiky a schopností na ně uplatníte nejlépe. To ne, v udržování čerstvosti soubojů je hra dobrá. Ale v tom, že teď projdete koridorem, teď bude souboj, teď bude další koridor, teď hádanka, teď boss fight, teď animace, teď koridor… v tom je Ragnarök velmi předvídatelný. A často vás prostě vede za ručičku od jedné zastávky k další.
Ke cti Ragnaröku nicméně slouží fakt, že to, čím tyhle šablony plní, je obvykle vizuálně i herně nápadité, tak akorát často obměňované, občas okořeněné kratičkou odbočkou ze zajetých kolejí – a hlavně stále vzdálené většině konkurence. Jenže dát na odiv svůj soubojový systém i strhující scénář by hra dokázala i v méně natahovaném formátu.
Při takovém přesycení v nás prostě občas zacukala myšlenka, že než se zase probít dalším soubojem v uzamčené aréně, než vyřešit zase další tak akorát (ne)náročnou hádanku a než zase dvě minuty prostě držet šipku dopředu, abychom si při chůzi mohli vyslechnout další dialog, tak to bychom si nový Ragnarök místy raději užili jako knihu nebo seriál. Mimochodem, seriálový God of War se v Amazonu prý opravdu chystá…
Skvělá hra, ještě lepší příběh
Právě v příběhu je totiž i takový svalovec jako God of War Ragnarök zdaleka nejsilnější. Nemluvný bručoun Kratos v sobě samozřejmě skrývá víc nejistoty nebo citu, než dává najevo. Jeho synek Atreus už se sice pubertálně cuká a volá po nezávislosti, ale v něčem zůstává Kratovým malým dítětem.
Severští bohové (ještě lidštější než ti z Olympu – a to není kompliment!) a jiné bytosti (i z nejdřív otravně komediální dvojky trpaslíků se vykřesají nečekané emoce…) ve vedlejších rolích jim zdatně sekundují. Digitální postavy nasazují laťku pro zmiňovanou seriálovou adaptaci vysoko.
Takže jestli patříte mezi hráče, pro něž jsou hry příběhovým zážitkem spíš než mechanickou zábavou, čeká vás poutavě napsané fantasy drama o bozích i rodině, kde se podivnost a epičnost severské mytologie mísí s překvapivě moderním humorem a pojetím (Odin jako gangster…) a mnohdy velmi dojemnými scénami.
Ale Ragnarök je v první řadě akční hra. A pokud jste příznivci vylepšování různých schopností, řetězení komb a vykrývání nepřátelských úderů v záplavě soubojů s častou proměnou prostředí i soupeřů, tak je i tak God of War Ragnarök skvělá volba. Jedna z nejlepších na trhu. A to po dvou letech při své PC premiéře.
Jen mějte na paměti, že i velice dobré medoviny jako ze síní Valhally se dá přepít.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.