Máte-li nějaký business nebo spravujete-li nějakou stránku na Facebooku, určitě jste si všimli, jak strašně vám v posledních dvou letech poklesl organický dosah vašich příspěvků.
Podívejte se třeba na Tima Ferrisse – poměrně známého autora a tvořiče obsahu. Aktuálně ho na Facebooku sleduje přes 936 tisíc lidí. Přesto 80 % jeho příspěvků dosahuje pouze zhruba 100 lajků. Vezmu-li si konkrétně tento příspěvek, tak jeho engagement rate je 0,000062 % ((54+4)/936 000).
A není to tím, že by Facebook snad Tima nějak blokoval nebo že by Tim dělal obsah, který nikoho nezajímá. Facebook jen po Timovi chce, aby příspěvky propagoval a aby se tak dostaly k jeho fanouškům.
“Trik, tedy problém”
Celý trik a problém zároveň spočívá v tom, že Mark (zakladatel a CEO Facebooku) nejprve na svou platformu pozval běžné uživatele. Facebook byl cool a tak samozřejmě rychle rostl. Následně pozval i firmy a pokusil se je propojit s uživateli Facebooku. To také skvěle šlapalo, protože se ukázalo, že spousta lidí má ráda Nike a její reklamy a klidně je budou na Facebooku dobrovolně sledovat.
A jakmile všichni sledovali všechno, Mark přestal zobrazovat firemní příspěvky fanouškům. Nejprve snížil dosah na cca 8 %, teď hluboko pod 1 %. Buď zaplať, nebo máš smůlu.
Dobře, jsme prostě balíci, že jsme na to Markovi skočili. Jednoduše přetáhneme své fanoušky na jinou platformu… Ale kam?
- Miluju Twitter, ale je mrtvý.
- Snap je mrtvý.
- Youtubová videa komentují jen blázni.
- Komentáře pod Novinkami čtou jen masochisti.
- Zbývá Quora (ta prý jede, ale komu by se tam chtělo odpovídat na otázku, jestli je země opravdu kulatá).
- LinkedIn?
- Blog a vlastní mailing list?
- Instagram?
Nemusím mít věšteckou kouli, abych věděl, že Instagram čeká víceméně stejný osud jako Facebook. Už teď je plný irelevantní reklamy, která ruší při sledování obsahu, který chci doopravdy sledovat. Už teď není téměř možné vybudouvat velký profil s velkým zásahem, pokud příspěvky nepropagujete nebo nepoužíváte engagement robota. Toto je bezpochyby jeden z důvodů, proč dvě hlavní postavy Instagramu odchází.
LinkedIn už dávno není platforma, kam si hodím CVčko, protože si chci najít práci. LinkedIn je už daleko víc. Napíšu-li dobrý příspěvek nebo článek, jeho zásah je vynikající a generuje slušnou a hlavně RELEVANTNÍ návštěvnost. Pokud bych ho chtěl ale zpropagovat, tak narazím. Horko-těžko se tady budu mastit se správnou cílovkou a reklama nebude efektivní.
Ač tu chybí balanc mezi organickým zásahem a možností propagace, není alespoň LinkedIn plný nesmyslných příspěvků, stupidní reklamy a fake news. Pokud bych si měl vybrat, přikláním se na stranu organiky, než lepší možnosti propagace.
✅ Blog a vlastní mailing list
Ve finále se vždycky musíte spoléhat sami na sebe. Pište blog na své stránce. Kašlete na Medium (stejně ho tady v Čechách nikdo nečte) a postavte si vlastní přes website builder a dělejte si mailing list. Nespamujte své sledující a budete mít open rate emailů přes 30 % a CTR v jednotkách procent.
Nesnažím se nadávat na sociální sítě. Já na ně nadávám.
Vemte si, že na něčem pracujete a chcete, aby to mělo dobrý výsledek. Ne to, že Facebook vám ukáže, že vaše dílo mělo hodně impresí a ne to, že vám Twitter sdělí, že váš příspěvek má velký potenciál. Za velký potenciál si chleba nekoupíte. Pokud se ale budete spoléhat sami na sebe a rozvíjet především aktivity, jejichž výsledek máte plně pod kontrolou, pak to možná všechno dobře dopadne..
Odcházení
Muselo být fakt těžké opustit své dítě. Zvlášť poté, co se z něj stalo daleko schopnější dítko, než jeho starší brácha Facebook. Možná kdyby tehdy počkali, mohli si dneska Facebook koupit oni a poroučel by se Zuck.
Otázka na závěr
Máte nějaký tip na to, co příjde za platformu po Facebooku?