Tomáš Dunovský: Instagram po odchodu jeho zakladatelů čeká stejný osud jako Facebook

0Zobrazit komentáře

Minulý týden proběhla internetem zpráva informující o překvapivém odchodu původní dvojice zakladatelů Instagramu – Kevina Systroma a Mika Kriegera ze společnosti. To logicky způsobilo nejen na internetové scéně velké pozdvižení, především s ohledem na budoucí vývoj nejen Instagramu, ale i samotného Facebooku, který právě za populární foto-sociální aplikaci neváhal v roce 2012 zaplatit 1 miliardu amerických dolarů.

Ne, že by to celé nějak extra souviselo s bankovnictvím a fintechem, kterým se zde věnuji převážně, nicméně i tak si dovolím k celé věci krátký komentář.

Z Facebooku se stala reklamní vitrína a latrína zároveň.

Nebudu mluvit o aktuálních problémech Facebooku, protože o nich už se toho napsalo a namluvilo spoustu. Budu mluvit spíše o triku, kvůli kterému se Facebook stal tak hodnotnou firmou a který tuto platformu (a v současnosti i Instagram) zároveň posílá do kopřiv.

Facebook nechce, abyste mluvili se svými zákazníky

Máte-li nějaký business nebo spravujete-li nějakou stránku na Facebooku, určitě jste si všimli, jak strašně vám v posledních dvou letech poklesl organický dosah vašich příspěvků.

Podívejte se třeba na Tima Ferrisse – poměrně známého autora a tvořiče obsahu. Aktuálně ho na Facebooku sleduje přes 936 tisíc lidí. Přesto 80 % jeho příspěvků dosahuje pouze zhruba 100 lajků. Vezmu-li si konkrétně tento příspěvek, tak jeho engagement rate je 0,000062 % ((54+4)/936 000).

A není to tím, že by Facebook snad Tima nějak blokoval nebo že by Tim dělal obsah, který nikoho nezajímá. Facebook jen po Timovi chce, aby příspěvky propagoval a aby se tak dostaly k jeho fanouškům.

„Trik, tedy problém“

Celý trik a problém zároveň spočívá v tom, že Mark (zakladatel a CEO Facebooku) nejprve na svou platformu pozval běžné uživatele. Facebook byl cool a tak samozřejmě rychle rostl. Následně pozval i firmy a pokusil se je propojit s uživateli Facebooku. To také skvěle šlapalo, protože se ukázalo, že spousta lidí má ráda Nike a její reklamy a klidně je budou na Facebooku dobrovolně sledovat.

A jakmile všichni sledovali všechno, Mark přestal zobrazovat firemní příspěvky fanouškům. Nejprve snížil dosah na cca 8 %, teď hluboko pod 1 %. Buď zaplať, nebo máš smůlu.

Dobře, jsme prostě balíci, že jsme na to Markovi skočili. Jednoduše přetáhneme své fanoušky na jinou platformu… Ale kam?

  • Miluju Twitter, ale je mrtvý.
  • Snap je mrtvý.
  • Youtubová videa komentují jen blázni.
  • Komentáře pod Novinkami čtou jen masochisti.
  • Zbývá Quora (ta prý jede, ale komu by se tam chtělo odpovídat na otázku, jestli je země opravdu kulatá).
  • LinkedIn?
  • Blog a vlastní mailing list?
  • Instagram?

Instagram

Nemusím mít věšteckou kouli, abych věděl, že Instagram čeká víceméně stejný osud jako Facebook. Už teď je plný irelevantní reklamy, která ruší při sledování obsahu, který chci doopravdy sledovat. Už teď není téměř možné vybudouvat velký profil s velkým zásahem, pokud příspěvky nepropagujete nebo nepoužíváte engagement robota. Toto je bezpochyby jeden z důvodů, proč dvě hlavní postavy Instagramu odchází.

✅ LinkedIn

LinkedIn už dávno není platforma, kam si hodím CVčko, protože si chci najít práci. LinkedIn je už daleko víc. Napíšu-li dobrý příspěvek nebo článek, jeho zásah je vynikající a generuje slušnou a hlavně RELEVANTNÍ návštěvnost. Pokud bych ho chtěl ale zpropagovat, tak narazím. Horko-těžko se tady budu mastit se správnou cílovkou a reklama nebude efektivní.

Ač tu chybí balanc mezi organickým zásahem a možností propagace, není alespoň LinkedIn plný nesmyslných příspěvků, stupidní reklamy a fake news. Pokud bych si měl vybrat, přikláním se na stranu organiky, než lepší možnosti propagace.

✅ Blog a vlastní mailing list

Ve finále se vždycky musíte spoléhat sami na sebe. Pište blog na své stránce. Kašlete na Medium (stejně ho tady v Čechách nikdo nečte) a postavte si vlastní přes website builder a dělejte si mailing list. Nespamujte své sledující a budete mít open rate emailů přes 30 % a CTR v jednotkách procent.

Nesnažím se nadávat na sociální sítě. Já na ně nadávám.

Vemte si, že na něčem pracujete a chcete, aby to mělo dobrý výsledek. Ne to, že Facebook vám ukáže, že vaše dílo mělo hodně impresí a ne to, že vám Twitter sdělí, že váš příspěvek má velký potenciál. Za velký potenciál si chleba nekoupíte. Pokud se ale budete spoléhat sami na sebe a rozvíjet především aktivity, jejichž výsledek máte plně pod kontrolou, pak to možná všechno dobře dopadne..

Odcházení

instagram

Muselo být fakt těžké opustit své dítě. Zvlášť poté, co se z něj stalo daleko schopnější dítko, než jeho starší brácha Facebook. Možná kdyby tehdy počkali, mohli si dneska Facebook koupit oni a poroučel by se Zuck.

Otázka na závěr

Máte nějaký tip na to, co příjde za platformu po Facebooku?

Data investičního fondu prozradila, kolik si lze vydělat na vedoucích pozicích v Silicon Valley

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

marcandreessen

Spoluzakladatel investičního fondu Andreessen Horowitz, Marc Andreessen

0Zobrazit komentáře

Podobně jako jsou střežena obchodní tajemství a duševní vlastnictví, většina mladých firem a rychle rostoucích startupů si pečlivě hlídá také výše platů, bonusů či podílů, jež svým zaměstnancům dává. Zejména v obrovsky konkurenčním prostředí Silicon Valley si každý chrání své know-how a ani s platovými podmínkami se nikde příliš veřejně neprezentuje.

Proto je nyní velmi zajímavý pohled do nitra startupů, který přinesl magazín Business Insider. Tomu se podařilo získat důvěrná data renomovaného investičního fondu Andreessen Horowitz (a16z), který sbíral informace právě o tom, kolik se dnes v Silicon Valley platí.

Andreessen Horowitz patří mezi ty skutečně nejúspěšnější venture kapitálové firmy ve Spojených státech a každý rok zpovídá více než dvacet headhunterských firem, jež hledají uchazeče pro více než 4 tisíce pozic napříč celými firmami, tedy od samotných výkonných ředitelů (CEO) přes senior viceprezidenty až po právní zástupce či marketéry. Nabídky se pochopitelně liší také podle toho, v jaké fázi jednotlivé startupy jsou a jak moc investic se jim již podařilo nabrat.

horo_1

Spoluzakladatel investičního fondu Andreesen Horowitz, Marc Andreessen

Data pocházející od fondu Andreessen Horowitz rozlišují jak jednotlivé série investic (od Series A po Series D a dál), tak zároveň dělí příjmy na základní plat včetně bonusů a na případný podíl, který noví zaměstnanci získávají. Všechny mzdy, jež zde budeme zmiňovat, jsou mediánové a počítají se za celý rok.

V případě výkonného ředitele (CEO) v B2C startupu, který již nabral několik investic a je v Series C, se plat pohybuje kolem 325 tisíc dolarů ročně (přes 7,2 milionu korun) s 50% bonusem navíc a zároveň 6% podílem ve firmě. Seniorní ředitel vývoje zase může v začínajícím startupu po Series A získat až 200 tisíc dolarů (přes 4,4 milionu korun), ale k tomu už jen 0,58% podíl.

CTO je podobně důležitý jako CEO

Největší odměny pochopitelně čekají zaměstnance na C-level pozicích, jako jsou výkonný ředitel (CEO), finanční ředitel (CFO), provozní ředitel (COO) či technologický ředitel (CTO). Velké odměny mají také obchodníci, jejichž příjem je však často postaven na bonusech. Senior viceprezident obchodu si tak může ve B2B startupu v Series A vydělat až přes 477 tisíc dolarů ročně (přes 10,5 milionu korun), ale polovina z toho jsou proměnlivé bonusy podle jeho výkonu.

tomascupr

Přečtěte si takéPotravinový e-shop Rohlik.cz nově upozorňuje na nevhodná éčka a ukazuje nutriční hodnotyPotravinový e-shop Rohlik.cz nově upozorňuje na nevhodná éčka a ukazuje nutriční hodnoty

Jak startupy postupují v jednotlivých investičních kolech, snižuje se také výše podílu, které mohou zaměstnanci ve firmě jako bonus nabýt. Zároveň jde o medián, takže se může výše platů, bonusů i podílu u jednotlivých kandidátů lišit, jako tomu je ostatně kdekoliv jinde. Záleží jak na zkušenostech samotného kandidáta, tak také na možnostech firmy, jež ho najímá.

Podívejte se na přehled ročních průměrných příjmů a získaného podílu ve startupech (vytvářející B2C produkty), které se nachází v investiční Series A:

  • CEO: 350 000 dolarů / 5 %
  • SVP vývoje: 250 000 dolarů / 1,5 %
  • CTO: 240 000 dolarů / 1 %
  • COO: 225 000 dolarů / 2,38 %
  • CMO: 275 000 dolarů / 1,25 %
  • SVP obchodu: 250 000 dolarů / 1,24 %
  • CPO: 245 000 dolarů / 1,30 %
  • CFO: 260 000 dolarů / 1,13 %

Podrobnější přehled odměn a podílů na dalších pozicích a v jiných stádiích firmy si můžete prohlédnout v grafice na webu Business Insider. Obecně lze pozorovat, že velikost získávaných podílů se s růstem a rozvojem firmy snižuje, zatímco například odměny výkonného ředitele (CEO) a technologického ředitele (CTO) se nakonec v pozdější fázi prakticky vyrovnají. Zdaleka největší podíl ve firmách nicméně drží právě výkonní ředitelé, kteří bývají často spoluzakladateli daných startupů.

graf-platy-BI

Mediánové příjmy zaměstnanců startupů v Series A (Zdroj: Business Insider)

Právě na to ostatně výzkum fondu Andreessen Horowitz nepamatuje, protože se jedná o data sesbíraná pouze z manažerů a dalších zaměstnanců, kteří do firem přicházejí zvenčí. V případě zakladatelů bývají podíly zpravidla ještě vyšší, přičemž držet ve firmě podíl je zajímavé zejména při jejím pozdějším prodeji, případně vstupu na burzu. Jako podílník ale lze získávat odměnu také z měsíčních či ročních obratů/zisků firmy.

Na závěr je pak důležité dodat, že výše zmíněná data byla sesbírána v roce 2017 a vztahují se tedy k roku 2016. To znamená, že aktuální podoba odměn bude pravděpodobně vzhledem k inflaci a větší poptávce v technologickém světě ještě o něco vyšší.