Trpasličí hra je obří hit. Dvacet let ji autoři dělali zadarmo, teď za měsíc vybrali 160 milionů
Hra Dwarf Fortress je sice graficky nepřívětivá, ale propracovaná jako žádná jiná. Když to tvůrci potřebovali, tak fanoušci ukázali, jak ji milují.
Komerční verze Dwarf Fortress už vypadá jinak. Ale už takto vypadající původní hra si získala neuvěřitelnou popularitu
Baví vás počítače. Tak zkusíte v mládí naprogramovat pár her. Jste fakt hlava, získáte doktorát z matematiky, ale přesto vás to pořád táhne k těm videohrám. Tak se na ně vrhnete naplno. Není to kdovíjaké živobytí, ale během let získáte fanoušky, co vaši bezplatnou tvorbu podporují dobrovolnými příspěvky. A vy pak stvoříte fenomén, který má v herním světě stěží obdoby. To je příběh bratrů Adamsových a jejich Dwarf Fortress. Hry, která v mnoha ohledech nemá konkurenci. Ale která na opravdu obří úspěch čekala dvacet let. Až do teď.
Cokoliv si v následujících řádcích přečtete, vám bude možná připadat trochu přitažené za vlasy. Nebo jako přehnané přechvalování toho, co Dwarf Fortress je a co umí. Ale vězte, že skutečnost je ještě komplexnější, megalomanštější a i pro znalejšího hráče stěží uvěřitelná. Znáte jinou hru, jejíž hráči by řešili podivnou otázku, proč se najednou na podlaze krčmy hromadí mrtvé kočky? Dwarf Fortress totiž simuluje i takovou bizarní drobnost, jako je chování koček. A naprosto bez nadsázky miliardu dalších věcí k tomu.
S těmi kočkami se to má tak, že když ve starší verzi hry hospodský rozlil pivo a kočka prošla louží, chtěla se stejně jako její nevirtuální předloha očistit. Jenže při hygieně ze sebe slízla alkohol. Což jí způsobilo otravu. A pošla. Dwarf Fortress přitom není hra o kočkách. Je to hra o simulování fantasy dobrodružství a vládnutí trpasličí pevnosti v obrovském světě. Představte si tu komplexitu, když úroveň kočičího detailu aplikujete na úplně všechno ostatní. Od válčení se skřety až po uměleckou tvorbu trpasličích řemeslníků.
Ono hromadné umírání koček v hospodách bylo mimochodem chybou v kódu. Rozlitý alkohol neměl být tak silný, aby kočky otrávil. Tvůrci hry po zpozorování problému bug brzy opravili. Nebyl to přitom žádný velký tým, co by hbitě reagoval na stížnosti komunity. Dwarf Fortress je dílem dvou bratrů. Američané Tarn a Zach Adamsovi s vývojem vlastních her začali už v mládí, jejich prvotiny byly jak čistě textové hry, tak tituly inspirované fantasy žánrem a Dungeons & Dragons, případně hříčky o kopání pod zemí. Nejspíš už tušíte, k čemu to všechno vedlo. Ano, vedlo to k milionům dolarů.
Tedy pardon, to předbíháme do současnosti, kdy Dwarf Fortress právě vyšla ve vylepšené grafice. Od okamžiku, kdy Tarn začal pracovat na Dwarf Fortress, nás ale dělí dvacet let. Z počátku pro něj nebyla hlavní prioritou, po vydání alfa verze v roce 2006 se to ale změnilo. Adamsovic tvorba pod hlavičkou bratrského studia Bay 12 Games do té doby lákala desítky fanoušků, kteří na ni čas od času přispěli pár drobnými. S Dwarf Fortress však tvůrci natrefili ne sice úplně na zlatou žílu, ale na dostatečně cenné ložisko, které jim z komunitní podpory přinášelo stovky dolarů. Nebylo to na zbohatnutí, ale bylo to dost na to, aby Tarn opustil postgraduální studium matematiky a začal se vývoji věnovat naplno. A začal psát ságu trpasličí pevnosti.
Takto vypadá Dwarf Fortress v prémiové verzi, která vyšla na Steamu. Ale k mání je i původní – bezplatná a textová
Strategických her, v nichž budujete své impérium nebo sídlo, je spousta. Dwarf Fortress nad ně ale ční bez přehánění snad v každém ohledu s výjimkou audiovizuální prezentace a s ní spojené uživatelské přívětivosti. Ani velice nadužívané slovo „neuvěřitelné“ nevystihuje množství detailů, které simuluje. Začíná totiž, jak to tak u velkých příběhů bývá, stvořením světa. Vygeneruje podle zákonů geologie terén, zabydlí ho faunou a florou, nechá vzniknout i zaniknout celé civilizace, připraví sáhodlouhé dějiny světa a dá vzniknout nespočtu bytostí. Ne podle předpřipraveného scénáře. Ale pokaždé nanovo a pokaždé jinak.
Už to by bylo impozantní, Dwarf Fortress ale simuluje i interakce jednotlivých prvků. Třeba to, že kolemletící orel se střemhlav vrhne na poutníka a vyklove mu oko. O otrávených kočkách už byla řeč. Do toho všeho z hráče činí vůdce klanu, který se pokouší založit titulní pevnost, rozšířit ji pod zemí i nad ní, obydlet ji autonomními osadníky, ochránit ji před nájezdy nepřátel a kultivovat vzkvétající trpasličí sídlo. Ideálně takové, ve kterém se budou obyvatelé cítit dobře, protože kromě pohybu, práce, aktivity a jednotlivých částí těla postaviček Dwarf Fortress sleduje i jejich mentální rozpoložení.
A teď si připomeňte úvodní obrázek článku. Tohle všechno (a mnohem víc) hra donedávna dělala v grafické prezentaci využívající pouze typografii. Žádné obrázky, ale jen písmena, číslice a speciální znaky. Třeba šedé písmeno e představuje slony. Zkušenějším hráčům to připomene dřevní doby videoher. Jiným spíš nepochopitelné hackerské kousky z filmů z devadesátek. S každým rokem sílící komunitě hráčů Dwarf Fortress to přišlo zcela normální. Ta totiž neřeší, že při hraní připomínáte spíš programátora z doby úsvitu výpočetní techniky. Ale zajímá ji to, že rozzuřené monstrum protrhlo bránu ve spodním patře pevnosti, kterou teď zaplavuje voda z podzemního jezera.