Umělá inteligence už začala bodovat možné zákazníky pro firmy. Odhad má dobrý, ukazují zkušenosti

Zapojování umělé inteligence do chodu firmy zní téměř jako klišé, přesto na využití stále čeká. Třeba v tom, jak může pomoci s hledáním nových zákazníků.

Robert StehlíkRobert Stehlík

trask

Hledáte nové zákazníky? Dělejte to chytře a nechte si pomoct umělou inteligencí, radí specialisté. U některých lidí je vyšší pravděpodobnost, že se jimi stanou. A chytré algoritmy ji dokážou odhadnout velmi dobře. Napoví, na koho se soustředit a koho služby nebo produkty vaší společnosti spíš osloví.

Stačí potenciální zákazníky podle jejich chování „obodovat“ – a na základě bodů lze odhadnout, jak budou reagovat na aktivity, který na ně firma cílí. Takové výpočty zaměstnanci firem dělají už roky. Ale s chytrými systémy se zpřesní, a ještě společnosti ušetří, ukazují zkušenosti zákazníků technologické společnosti Trask. Do článku je sepsal Robert Stehlík, Senior Consultant v Trasku pro AI a Customer Inteligence.

***

Marketing, prodej a komunikace se zákazníky byly v minulosti považovány za čistě lidskou záležitost, která vyžadovala umění, kreativitu a zkušenosti. Avšak dnes, díky umělé inteligenci a automatizaci, můžeme i v této oblasti dosáhnout výrazných úspor a značně zvýšit efektivitu. S využitím technik jako je „lead scoring“ a „lead grading“ lze zaznamenat až 50procentní úspory v marketingu a lze tak výrazně zefektivnit prodejní proces. Tyto metody se uplatňují v různých odvětvích, od e-commerce po přijímací zkoušky ve školách nebo například v bankách.

Jako příklad lze uvést gymnázium v Liberci, které letos nabídlo uchazečům dva body do přijímacího řízení jen za návštěvu výuky. Tento přístup je založen na lead scoringu, kdy se hodnotí pravděpodobnost, že se zájemci (leads) stanou zákazníky. Firmy mohou například vyhodnotit, že větší šance na získání zákazníků mají u odběratelů newsletteru nebo účastníků webináře.

patrik-huzva-tsbohemia-boxed

Přečtěte si takéFirma musí růst a bez stresu to nejde, říká ředitel T.S.BohemiaV byznysu platí zákony přírody. Firma musí pořád růst a bez stresu to nejde, říká ředitel T.S.Bohemia

Zákazníci typicky získávají body za každou interakci, jako je návštěva webových stránek, e-maily, stahování e-knihy nebo aktivita na sociálních sítích firmy. Tyto body jsou zaznamenávány v CRM systému a při dosažení určitého počtu bodů, když lead takzvaně „uzraje“ jsou kontaktováni pracovníky sales oddělení nebo call centra.

Lead scoring však není vše, co lze u leadů hodnotit. Důležitá je i kvalita zájemců, která se hodnotí pomocí lead gradingu. Ten zpracovává leady podle jejich významu, lokality, pozice, relevance či velikosti podniku. Na základě těchto faktorů dostanou zájemci známku, která slouží ke zlepšení cílení nabídky.

Einstein předpovídá pro Salesforce chování zákazníků

V CRM nástrojích je možné používat sofistikovanější technologie, jako je Einstein Engagement Scoring pro Salesforce. Jedná se o automatizovaný systém založený na umělé inteligenci, který předpovídá, jak budou zákazníci reagovat na marketingové aktivity. Proces se nastavuje pomocí low-code a no-code přístupů, což zjednodušuje implementaci pro většinu uživatelů.

Důležité je neustálé zlepšování nastavení lead scoringu na základě získaných výsledků. Systém se tak může více a více automatizovat, což vede k udržování konzistence a snížení manuální práce. Jedním z výsledků využití CRM je lepší cílení prostřednictvím vytváření více segmentů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V praxi se ukazuje, že tímto způsobem je možné dosáhnout 50procentního zvýšení efektivity prodejního týmu, o 70 procent lepších konverzních poměrů, o 50 procent lepší ROI (návratnost investic) marketingových a prodejních aktivit a 50procentní úspory nákladů na marketingových kampaních.

Jedním z největších klientů CRM týmu společnosti Trask byla ČSOB, kde došlo k 50procentnímu nárůstu příspěvku lead managementu v retailových prodejích. Trask také působí jako laboratoř pro celou KBC Group. Našim zákazníkům poskytujeme end-to-end služby, od prvotní analýzy přes návrh řešení, implementaci či integrace až po následný support. Mimo Salesforce realizujeme implementace i v dalších CRM technologiích, jako je například SAS 360 či Microsoft Dynamics.

CC Premium

Partnerem článku je Trask

Trask

Trask je česká technologická společnost, která od roku 1994 pomáhá rozvíjet…

Klíčoví lidé

trask-filip-tomanek

Filip Tománek

COO, Partner

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Letošní Signal Festival odhalil vizuální identitu. Do jejího vzniku se zapojila umělá inteligence

Duhoví poníci, rozličné rostliny, futuristická města a ohořelé vraky aut. I to lze najít ve vizuální identitě letošního Signal Festivalu.

Signal Festival identita

Foto: Signal Festival

Za novou podobou vizuální identity Signal Festivalu stojí grafičtí designéři a umělá inteligence

0Zobrazit komentáře

Letošní již jedenáctý ročník Signal Festivalu, zaměřeného na umění a světlo, se rychle blíží. Do jeho tvorby se letos zapojil nový kurátor, který je zároveň umělcem a bývalým děkanem Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, Pavel Mrkus. Ten pro festival načrtl tříletý kurátorský koncept s názvem Ekosystémy, pro který nyní vytvořili vizuální identitu grafičtí designéři Jan Brož a Jan Novák. Rozhodli se, že v ní dají ve větší míře prostor umělé inteligenci.

Signal Festival má za sebou úspěšnou první dekádu, během které neustále prozkoumával kreativní inovace a souběžně s tím reflektoval aktuální společenská témata. Na stejném principu staví i koncept Ekosystémů, který bude v průběhu tří let rozvíjet témata přírody, technologií, společnosti a kultury. Letošní ročník začne Průzkumem zaměřeným na umělou inteligenci, přírodní živly, architektonický řád, matematiku, biologii, poetiku i hru.

V návaznosti na první téma Průzkum se už to vizuální identity zapojila letos hojně skloňovaná umělá inteligence. Grafičtí designéři Jan Brož a Jan Novák se totiž jali zkoumat její možnosti. Využili AI nástroje pro generování obrázků ve spojení s typografií nápisu Signal, který již od prvního ročníku slouží jako logo spjaté s festivalem.

Signal Festival identita 2

Foto: Signal Festival

Vizuální identita reflektuje nový kurátorský koncept festivalu

Grafici jednotlivé prompty, tedy slovní příkazy pro umělou inteligenci ke zpracování grafického zadání, navrhli tak, aby vycházely z témat vytyčených v rámci kurátorského konceptu. Pro tvorbu statických obrazů využili generátor Stable Diffusion, pro animované sekvence nástroj Runway. Do procesu promptování se zapojil i kurátor festivalu Pavel Mrkus.

„Výsledná mozaika je pro nás pohledem do multiverza ekosystémů, existujících vedle sebe v různých stylech, měřítkách a čase. Promptování v tomto případě nahradilo grafický software, který slouží pouze k postprodukci. Přichází doba časové a energetické šetrnosti, ve které je o to více kladen důraz na artikulaci nápadů a konceptů,“ popisují vizuální identitu autoři Jan Brož a Jan Novák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během realizace vzniklo hned několik variací nápisů složených z různých písmen ilustrujících téma festivalu. Objevují se na nich tak futuristická města a architektonické počiny, základová deska, fauna i flóra, technologické vychytávky, jedno písmeno odkazuje také na dílo Maxima Velčovského, které vytvořil pro loňský ročník festivalu ohořelé vraky aut z Ukrajiny.

Letošní Signal Fesitval propukne 12. října a potrvá čtyři dny. Kromě toho, že propojí vizuální umění s městským prostorem Prahy, přinese také živá vystoupení, přednášky, workshopy a nové spolupráce, které celý festival posouvají do multižánrové sféry.

Loni šlo například spolupráci s galerií Kunsthalle Praha na interaktivní projekci umělce Ondřeje Zunky nebo o propojení s Institutem plánování hlavního města Prahy, který poskytl data pro umělce Refika Anadola. Ten z nich následně vytvořil unikátní dílo pro velkoformátovou projekční stěnu v CAMPu. Program letošního festivalu představí pořadatelé 6. září.