V Brně roste zájem o elektronické jízdenky na MHD. I tak je ale konec papírových kuponů v nedohlednu
Ještě před pár lety bylo téměř nutné, abyste do tramvaje přišli s malým lístkem, který jste si uvnitř sami orazili. Alespoň pokud jste chtěli cestovat v souladu se zákonem. Čím dál častější je ale dnes situace, že cestující do MHD nastupují již s elektronickou verzí jízdenky, případně si ji bezkontaktně kupují rovnou ve voze. Potvrzuje to i Brno, jež o takzvané e-jízdenky eviduje vyšší zájem. Konec papírové klasiky je ale stále v nedohlednu.
Brněnský dopravní podnik oznámil, že během loňského roku se nákup jízdenky kartou ve vozidle (aniž by se kupon fyzicky tiskl) zvýšil natolik, že překonal zájem o SMS jízdenky. Zatím nejvíce si jich lidé koupili loni v září, dohromady necelých 1,3 milionu, z toho 953 tisíc pomocí platební karty.
Jak mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková uvádí, ani tento počet však nepřevýšil počet prodaných papírových jízdenek. Těch se loni prodávalo v průměru 1,6 milionu za měsíc. I proto zatím podnik neplánuje, že by s papírovými jízdenkami skončil a šel po vzoru Ostravy, která jednorázovým kuponům dala sbohem 1. ledna roku 2020.
Kdy se brněnské MHD naplno překlopí do elektronických jízdenek, je proto zatím v nedohlednu. „Počty jízdenkových automatů už nerozšiřujeme a zachováváme jen ty stávající,“ říká Tomaštíková. Na druhou stranu se už s jednou „papírovou érou“ moravská metropole rozloučila, a to hned během prvního letošního dne.
Od 1. ledna si totiž cestující v Brně už na pobočkách dopravního podniku nekoupí papírovou předplatní jízdenku a mohou si ji nahrát pouze na platební kartu, případně na kartu bez vazby k bankovnímu účtu. Stále je ale možné si papírovou jízdenku pro brněnské zóny koupit například na pokladnách Českých drah a na dalších prodejních místech, i tam to ale spěje ke konci.