Šalinkarta už jen elektronicky. Brno dává sbohem předplatním papírovým jízdenkám na MHD

Tramvaj v Brně

Foto: Aktron/Wikimedia Commons

Nastoupit do tramvaje nebo autobusu, aniž byste v rukou žmoulali malý papírek? Poté, co se klasických papírových jízdenek zbavila před dvěma lety Ostrava a od loňského roku také Ústí nad Labem, se nyní trendu elektronických jízdenek ještě více přibližuje i Brno. Jako třetí město v zemi přestane prodávat papírové předplatní jízdenky na městskou hromadnou dopravu s tím, že si bude možné koupit pouze elektronickou verzi.

Elektronickou předplatní jízdenku si cestující budou moci nahrát buď na svou platební kartu, nebo jim brněnský dopravní podnik prodá kartu bez vazby na konkrétní bankovní účet. Změna by měla vejít v platnost od 1. ledna příštího roku, přičemž se očekává, že stále zůstanou otevřené kamenné pobočky dopravního podniku, kde bude možné nákup předplatného sjednat.

Rozhodnutí rozloučit se s papírovou érou vyvolala nutnost modernizovat aplikaci pro prodej papírových jízdenek – slouží totiž již patnáct let a je na hranici životnosti. Její obnova by navíc stála pět milionů korun, přičemž aplikace pro prodej elektronických jízdenek stála „pouhý“ milion.

„Podnik na tisku, distribuci, nižších provizích při platbách přes platební bránu a personálním zabezpečení ušetří další čtyři miliony korun ročně,“ uvádí mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Brno vychází také z toho, že ze 184 tisíc uživatelů předplatní jízdenky ji už má až 124 tisíc právě v elektronické formě.

„Rozhodli jsme se proto rozšířit současný systém, který umožní nejen nákup elektronických jízdenek, ale i kompletní servis zákazníkům. Přechod na tuto formu je postupný, abychom měli dostatečné kapacity věnovat se všem cestujícím, kteří budou zákaznickou podporu potřebovat,“ říká šéf podniku Miloš Havránek.

První nákup elektronické jízdenky budou muset cestující řešit na pobočce, každý další už se však obejde bez její návštěvy. Pro zřízení mohou zájemci přijít na pobočku v Novobranské ulici, na Mendlově náměstí, na nádraží v Králově Poli, na Staré osadě a u zoologické zahrady. Příští rok přibude ještě na nové tramvajové konečné v bohunickém kampusu.

Elektronické předplatní jízdenky začal podnik nabízet od roku 2017, začátkem loňského roku se počet elektronických jízdenek vyrovnal s papírovými a nyní silně převažuje. Ještě je však potřeba k přechodu motivovat zhruba 60 tisíc lidí, mezi kterými jsou z velké části senioři.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.