V čem se liší čeští zákazníci od rakouských? Jste citlivější na cenu, říkají majitelé Intersportu
Intersport, čtyřka mezi prodejci sportovního zboží, cílí na pět desítek obchodů. Převzal část sítě po padlé konkurenci a rád by měl desetinu trhu.
Covidová pandemie podlomila byznys řetězce se sportovním vybavením Hervis, který v létě definitivně odešel z Česka. Část jeho prodejen převzala síť Intersport. I na ni sice koronavirová omezení tvrdě dopadla, nicméně situaci chce využít k posílení vlastní pozice. Do konce roku tak bude mít u nás třicet osm obchodů a další expanzi chystá. „Češi jsou velmi podobní zákazníci jako Rakušané. Jen jsou citlivější na cenu,“ říkají pro CzechCrunch spolumajitelé rakouské mateřské společnosti.
Podle statistických dat utratí čeští zákazníci za sportovní vybavení ročně kolem 30 miliard korun. Největší díl si z toho ukousnou sítě Sportisimo a Decathlon. U čtvrtého v pořadí, řetězce Intersport, lidé v posledním finančním roce utratili přes 900 milionů korun. Jde o souhrnné číslo jak za dosavadních devatenáct obchodů, které patří přímo Intersportu ČR, tak za jedenáct franšízových poboček.
Teď by se ale Intersport, který je v domovském Rakousku s 280 prodejnami jasnou jedničkou, rád více přiblížil konkurentům. I proto převzal od Hervisu, který se z Česka po covidových propadech stáhnul, devět obchodů – dva v Praze, dva v Brně, po jednom v Karlových Varech, Českých Budějovicích, ve Zlíně, v Trutnově a v Jihlavě. Kromě prodejny v Jihlavě již všechny obchody otevřel a převlékl do nového modernějšího designu. Před pár dny například slavnostně debutoval Intersport i v obchodním centru v Praze na Chodově.
„Do konce roku budeme mít celkem třicet osm prodejen,“ hlásí šéf Intersportu v Česku Miroslav Kopřiva. Harald Tscherne, jeden ze spolumajitelů rakouské matky, k tomu dodává: „V horizontu nejbližších let bychom se ale rádi dostali aspoň na číslo padesát pět obchodů a tržní podíl na úrovni deseti procent.“
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsI na Intersport covid tvrdě dolehl, zatímco v roce 2019 tržby sítě českých obchodů vlastněných přímo Intersportem přesahovaly 800 milionů, po nástupu pandemie se propadly o desítky procent. „Rakouská matka nám pomohla,“ připouští Miroslav Kopřiva. Nyní už jsou ale zpět v černých číslech a chtějí dál růst.
Při své expanzi chtějí v českém Intersportu sázet především na nové franšízové partnery, přičemž spoléhají na to, že prim budou hrát větší města. Pokud se jim naskytne šance otevřít pobočku na lukrativním místě, ale nebudou mít žádného franšízanta, prý do toho půjdou i sami.
„V Rakousku máme síť velmi intenzivní, jsme v turistických centrech. Je to ale důsledek tradice a mnoha desetiletí budované infrastruktury,“ odpovídá další z rakouských akcionářů Bernhard Pilz na otázku, jestli i v Česku zkusí zopakovat koncept známý z Rakouska, kde jsou obchody Intersportu i v malých rekreačních střediscích a jde často o relativně skromné prodejny.
Ačkoli je Intersport v Rakousku téměř desetkrát větší než v Česku, několik podobností, hlavně na straně zákazníků, je zjevných. „Můžu srovnávat i s Maďarskem, kde také podnikáme. A je vidět, že Češi jsou sportovněji založení než Maďaři, v tom jsou podobní Rakušanům. Rozdíl je ale ve vnímání ceny, vy jste na ni citlivější,“ upozorňuje Pilz.
Spolumajitelé Intersportu Bernhard Pilz (vpravo), Harald Tscherne (druhý zprava) a jednatel Miroslav Kopřiva (vlevo)
Intersport se podobně jako konkurenční Sportisimo nebo i Decathlon zaměřuje jak na prodej sportovního zboží známých firem, tak na vlastní značky. Nabízí třeba kola Genesis nebo oblečení McKinley. K tomu se ale nyní hodlá ještě víc – jak ostatně velí mezinárodní trendy – zaměřit na udržitelnost, a to jak v nabídce sortimentu, tak v tom, jak vypadají a čím jsou vybavené prodejny. „Postupně jsme tyto prvky využívali už při přestavbách obchodů v posledních letech, ale teď jejich využití posílíme,“ dodává Kopřiva.
Letošní sezóna je podle něj dobrá, plán se podařilo dokonce mírně přeplnit. Jak to ale bude dál, když se množí zprávy o recesi? „Co jsme viděli v covidu, bylo, že výrazně stoupl zájem o cyklistiku, turistiku, běhání a běžky, jak lidé nikam nemohli jezdit. Letos zase dramaticky stoupl prodej vybavení k moři. S tím, jak lidé začnou zase trochu šetřit kvůli inflaci, se domnívám, že nahoru půjdou zase segmenty, které bodovaly i v pandemii,“ odhaduje vývoj pro rok 2023 jednatel českého Intersportu Kopřiva. Poučení z covidu je pak i takové, že zákazníků se do prodejen Intersportu sice vrátilo o něco méně, ale zato více utráceli.
Harald Tscherne a Bernhard Pilz, kteří představují už několikátou generaci spolumajitelů Intersportu, pak o výhledu své firmy nepochybují ani ve světle hrozící ekonomické recese: „Lidé budou vždy potřebovat vybavení na sport. Vždy ho budou kupovat. Je důležité jim nabídnout i dobrý servis, musíte mít řešení pro online i offline svět. To všechno máme, je na čem stavět,“ říká pro CzechCrunch za oba podnikatele Pilz.