V Turíně vymysleli, jak bojovat se znečištěným ovzduším. Umělý kopec má pohlcovat oxid uhličitý

Michal PtáčekMichal Ptáček

po-mm

Plánovaný kopec Sponge Mountain

0Zobrazit komentáře

Ekologie a ochrana životního prostředí a celé planety jsou aktuálně obrovským globálním tématem. Stále více firem i jednotlivců si totiž uvědomuje stále výraznější negativní vliv člověka na stav Země a snaží se tento nepříznivý trend zvrátit nebo alespoň částečně zlepšit. Například v italském Turíně by nově pod taktovkou architekta Angela Renna mohl vzniknout umělý, devadesát metrů vysoký kopec z navezené zeminy, který by měl být schopen absorbovat oxid uhličitý vznikající v severoitalské metropoli a jejím blízkém okolí.

Zemina, která by na stavbu kopce měla být použita, by pak na místo byla navezena z výstavby plánovaného 273 kilometrů dlouhého železničního tunelu, který má do budoucna spojit právě Turín s francouzským městem Lyon. Poměrně paradoxní je, že právě tento připravovaný projekt se setkává dlouhodobě s velkou nevolí veřejnosti kvůli vysokým nákladům na výstavbu (26 miliard eur) a údajnému napojení na italskou mafii.

Umělý kopec by měl fungovat jako houba

Samotný kopec, který jeho autor nazývá jako Sponge Mountain, by měl být schopen oxid uhličitý nasáknout, permanentně ho v sobě zadržet a nadále nevypouštět do atmosféry, čímž by se snížil negativní vliv na klimatické změny. Díky vysázeným stromům a plánovanému parku by kopec zároveň mohli využívat občané Turína k procházkám a dalším aktivitám.

foto

Kopec by měl být schopen absorbovat 935 tun oxidu uhličitého ročně

To, že by podobný projekt měl vzniknout právě v Turíně, nicméně není náhoda. Severoitalské město totiž dle statistik Světové zdravotnické organizace z tohoto pohledu patří k nejvíce znečištěním městům v jižní Evropě. Průměrná denní koncentrace polétavého prachu se totiž v Turíně pohybují okolo 39 mikrogramů na metr krychlový, což je mimo jiné zapříčiněno blízkostí hor, které znečištěné zplodiny zadržují nad městem.

limes

Přečtěte si takéElektrické koloběžky Lime dočasně zmizí z Prahy 2. Dle radnice ohrožovaly chodceElektrické koloběžky Lime dočasně zmizí z Prahy 2. Dle radnice ohrožovaly chodce

Dvanáct let do globální katastrofy

Zda ovšem bude plánovaný projekt nakonec v reálu uskutečněn, je zatím nejisté. Jisté naopak je, že o podobných aktivitách budeme slýchat stále častěji. Dle nedávného prohlášení OSN má totiž lidstvo zhruba 12 let na to, aby začalo razantně řešit problém klimatických změn. Jinak bude čelit globální katastrofě.

po-mm

Plánovaný kopec Sponge Mountain

V Ostravě nově jezdí elektrobusy s rychlým dobíjením. Pět minut na nabíječce zajistí hodinu provozu

ostrava-elektrobus
0Zobrazit komentáře

Dopravní podnik Ostrava (DPO) si dává záležet na tom, aby dostál svého slibu a v roce 2020 měl celý svůj vozový park pro městskou hromadnou dopravu zcela bez dieselových motorů. Jednou ze snah je mimo alternativního pohonu v podobě CNG samozřejmě také elektřina, se kterou nyní dopravní podnik začíná experimentovat nasazením dvou elektrických autobusů.

Ostrava využívá dva autobusy Ekova Electron, které disponují rychlonabíjením. Díky tomu jim stačí jen 5 minut na nabíječce, aby zvládly hodinu provozu. Celý proces probíhá na vybudované dobíjecí stanici o kapacitě 450 kilowattů, kde chce ostravské město dobíjet tento typ autobusů až patnáctkrát denně, což by značilo dojezd bezmála 350 kilometrů. Nabíjení funguje za pomocí speciálního pohyblivého ramene, které se připojí na střešní ližiny autobusu a začne dobíjet.

ostrava-elektrobus2

Nabíjení ostravského elektrobusu

Samotná nabíjecí stanice přišla město na 12 milionů korun, elektrické autobusy pak na 14 milionů korun za kus, informoval již dříve server ČT24. Autobusy Ekova Electron jsou plně klimatizovány, pojmou až 86 cestujících a jejich aktuální trasa vede z Ostravy-Svinov do Klimkovic.

nfibrecare-futurenow

Přečtěte si takéČeský startup [n]fibrecare vyhrál FutureNow Startup Awards a odnáší si přes půl milionu korunČeský startup [n]fibrecare vyhrál FutureNow Startup Awards a odnáší si přes půl milionu korun

Považuji to za další velký úspěch celého DPO. Naším cestujícím jsme slíbili nejmodernější veřejnou dopravu v zemi. A zároveň vozový park bez dieselových motorů do konce roku 2020. Tímto krokem jsme ke splnění obou slibů zase o něco blíž,“ říká k novince předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

rameno

Rameno nabíjecí stanice pro elektrické autobusy

Elektrobusy vyjedou i v dalších městech

Ostrava nicméně není prvním ani posledním městem, kde se bude technologie elektrických autobusů testovat. Od dnešního dne jsou elektrické autobusy dostupné také v Olomouci, kde dosud neexistovala žádná podobná alternativa. Dále by se dle objednávek elektrobusů od ostravské společnosti Ekova Electric měly rozšířit do Hradce Králové, Karviné, Frýdku-Místku či Karviné.

Foto: Dopravní podnik Ostrava, Ekova Electric