Váš kapesní someliér. Aplikace Vivino pro skenování a hodnocení vín roste a nabírá přes 3 miliardy korun

Filip HouskaFilip Houska

vivino-2x

Foto: Vivino

Ve Vivinu najdete i hodnocení vína

0Zobrazit komentáře

Pokud máte rádi víno, je pravděpodobné, že jste někdy stáli před plným regálem lahví a dlouho jste přemýšleli, s jakou odrůdou strávíte romantický večer. Užitečným pomocníkem může být v těchto případech populární aplikace Vivino, která vám naskenováním etikety o každém víně prozradí víc a k tomu nabídne hodnocení od ostatních. O užitečnosti a oblibě tohoto nástroje svědčí i nová investice.

Vivino, jež vzniklo v roce 2010 a od té doby postupně roste, nyní získává 155 milionů dolarů (3,3 miliardy korun) v rámci investičního kola Series D vedeného švédským fondem Kinnevik. Díky masivní investici chtějí tvůrci vylepšit technologické schopnosti aplikace a expandovat na další trhy. Dohromady už Vivino nabralo okolo 218 milionů dolarů (4,7 miliardy korun).

Co je ale na této aplikaci tak fascinujícího, že dokázala od investorů získat tolik peněz? Hlavně je to její rozpoznávací systém na bázi skenování. Můžete vzít jakoukoliv lahev, naskenovat její etiketu a pár vteřin počkat, než vám o ní vyjedou kompletní informace. Od roku sběru, chuťových směsí přes hodnocení uživatelů a doporučení, k jakému jídlu se může hodit.

vivino-1x

Foto: Vivino

Skenování etikety vína přes aplikaci Vivino

Čím častěji pak skenujete různá vína, tím lépe se systém učí porozumět vašim chutím a sám vám doporučuje alternativní značky, které by vám mohly chutnat. Nehledě na to, že se vám naskenované etiky ukládají do seznamu, ať se k nim můžete vracet, a velmi dobře funguje i manuální vyhledávání, kde lze filtrovat vína podle chutí, zemí nebo stáří.

Vivino je zároveň i tržištěm a některá vína můžete z aplikace rovnou kupovat, respektive se nechat přesměrovat na konkrétní e-shop. A aby toho nebylo málo, do aplikace, která původně vznikla v Dánsku, ale nyní mají její tvůrci sídlo v Kalifornii, si můžete přidávat i kamarády. Podobně jako na sociální sítí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Všechny tyto parametry, díky kterým je Vivino tak úspěšné, se vyvíjely s tím, jak aplikace rostla. Aktuálně má mít okolo 50 milionů uživatelů, což její zakladatel Heini Zachariassen považuje za úspěch a očekává další růst, nicméně jak řekl pro magazín TechCrunch, samotný vývoj Vivina byl velmi náročný. Především z hlediska sběru dat.

„Nikde nebyla žádná agregovaná data,“ říká Zachariassen a zmiňuje, že na začátku musel se svým týmem tato data sbírat ručně. „Začali jsme úplně od nuly. To znamená, že jsme fotili každou lahev vína a lidé k ní dennodenně připisovali potřebné informace. Aktuálně máme v databázi přes 1,5 miliardy fotek etiket vín,“ dodává.

I díky rozsáhlé databázi tak ve Vivinu bez problémů najdete i většinu českých vín, což se vám může hodit jak při nákupu v obchodě, tak třeba při večírku s přáteli, když se přete o kvalitě či vlastnostech dané lahve. Nyní je cílem Vivina nejen vylepšovat již existující funkce, ale také více proniknout na více trhů a šlápnout do marketingu, který dosud poměrně zanedbávali a sázeli na to, že si lidé Vivino najdou na Googlu, potažmo přímo na App Storu nebo Google Play.

Apple Watch na švýcarský způsob. H. Moser uvádí analogovou kopii s načítacím kolečkem, které nikdy nezmizí

Filip HouskaFilip Houska

hmoser-apple-watch-1

Foto: H. Moser

Apple Watch tak, jak by slušely Švýcarům

0Zobrazit komentáře

Apple Watch jsou často terčem kopírování a především to jsou čínské firmy, které trh zásobují mnohdy velmi věrnými napodobeninami s cílem zasáhnout takové zákazníky, jež si hodinky od Applu nemohou dovolit. Pak tady jsou ale i výrobci, kteří si z Apple Watch spíš dělají legraci, což teď na novou úroveň posouvá švýcarský H. Moser. Ten uvádí model, který vychází ze softwarových funkcí jablečných hodinek, ale dělá je kompletně analogově.

„Bez aktualizací, bez nepotřebných funkcí, bez otravných notifikací. Pouze připomínka toho, co skutečně potřebujete: odpojit se od všeho toho ruchu a užívat si každý jeden moment.“ Tímto způsobem uvádí H. Moser novou edici svých hodinek nazvaných Swiss Alp Watch Final Upgrade, která přichází s řadou kreativních nápadů, jak z typicky „softwarových“ funkcí Apple Watch udělat mechanické vychytávky.

Designově je švýcarská novinka velmi podobná s hodinkami od Applu. Záměrně. Má podobný čtvercový formát, na první pohled shodný systém pro vsunutí pásků (přičemž v základu přichází s popraskaným koženým, takzvaným aligátorem) a vlastně jí nechybí ani ovládací korunka, která je v jablečné terminologii známá jako Digital Crown. Hlavní rozdíly přichází v oblasti ciferníku.

hmoser-apple-watch-1

Foto: H. Moser

Ikonické „loadovací“ kolečko, které je kompletně mechanické

Hodinky z dílen H. Moser totiž nepohání žádný čip ani jakékoliv jiné moderní technologie, ale precizně poskládané mechanické strojky, pro které jsou Švýcaři vyhlášení po celém světě. Ovšem ale to úplně nejzajímavější se skrývá při pohledu na ciferník jako takový, okolo kterého se rozplývá vantablack, vůbec nejčernější známý odstín černé. Černější než OLED displej na Apple Watch.

Na něm lze vidět nejen ručičky, které připomínají jeden ze základních ciferníků zahrnutých ve watchOS (operačním systému pro Apple Watch), ale také proslulé kolečko pro načítání, tzv. spinning wheel, známé z iOS, macOS i watchOS. To tam však není jen na okrasu a podpoření vtípku proti hodinkám, ale slouží jako netradiční vteřinová rafička.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za všechny tyto nápady si ovšem H. Moser nechá tučně zaplatit. Swiss Alp Watch Final Upgrade budou stát 30 800 dolarů, tedy zhruba 666 tisíc korun, a zatím je jde jen rezervovat. Na druhou stranu je nutné počítat s tím, že zákazník dostane opravdu seriózní kus pravých mechanických hodinek. Ostatně kalibr HMC 324 s ručním nátahem a čtyřdenní rezervou chodu je toho důkazem.

Na závěr se hodí zmínit, že popisované hodinky nejsou jedinými, se kterými H. Moser proti Applu vyrazil. Asi rok poté, co na trh vstoupila vůbec první verze Apple Watch (2015), švýcarský hodinkář z Neuhausen am Rheinfall představil něco podobného za 25 tisíc dolarů, a to ve videu, které bylo silně inspirované prezentací hodinek od Applu.

To, že mají ve firmě smysl pro humor, ostatně potvrzuje i šílenost z roku 2017, kdy vyrobili hodinky z opravdového švýcarského sýru v rámci protestu proti regulacím švýcarského hodinkářského průmyslu. Ostatně tehdy se rozhodli, že budou ze svých hodinek odstraňovat i posvátný štítek Swiss Made.