Včely na střeše v centru Prahy se činí. Restaurace The Artisan stočila prvních 42 kilogramů medu
Lesní med všichni dobře známe, ale co takový městský med? První stáčení medu v pražské restauraci ukázalo, že se včelám ve městě dobře daří.
Restaurace The Artisan v hotelu Marriott obohatila pražskou gastronomickou scénu v loňském roce, kdy její kuchyň otevřela pod vedením šéfkuchaře Davida Rejhona společně s Peterem Mikulášem. Oba se od začátku zaměřili na práci s lokálními surovinami a také na co největší soběstačnost. A jelikož byl Mikuláš už před nástupem do restaurace velkým včelařským nadšencem, rozhodl se na střeše Marriottu vybudovat malý včelín, kde našlo domov devadesát tisíc včel. K prvnímu stáčení medu došlo v průběhu května.
Na střeše, ze které je výhled na spoustu pražských dominant, byly během loňského léta nainstalovány tři úly. Předcházely tomu dlouhé měsíce příprav, vzdělávání i nutných legislativních a administrativních kroků včetně povinných veterinárních hlášení. Mít včely na střeše hotelu totiž není jen tak, jejich umístění v centru města ale dává – i když se to možná na první pohled nezdá – smysl.
Včelám se totiž ve městech obecně daří. Důvodem je především různorodá skladba rostlin, které se v betonové džungli ukrývají. Konkrétně ze střechy, kde našly domov včely, o které se stará Mikuláš, je možné vidět spoustu zelených ploch rozprostřených v její bezprostřední blízkosti: Petřínské a Letenské sady, Vítkov nebo stromy vyčuhující ze zahrad kolem Hradu. Díky tomu, že se ve městech nepoužívají pesticidy jako v zemědělství, jsou zdejší včely navíc méně náchylné na různá onemocnění.
Včely z restaurace The Artisan se tak mohou pěkně činit. „Během května jsme vytočili více než 42 kilogramů kvalitního medu. Našim včelám se na střeše hotelu daří, a i přes relativně chladné jarní měsíce dokázaly využít podmínky, které zdejší lokalita nabízí ke sběru nektaru. Další stáčení plánujeme koncem června,“ říká Peter Mikuláš.
Jestliže už uvažujete o tom, že budete v Celnické ulici vyhlížet ceduli s nápisem Prodej medu, budete zklamáni. Restaurace si totiž produkci nechává pro svou vlastní potřebu. Kuchaři ho využijí k přípravě signature pokrmů, medové sušenky, medovník, zmrzlinu a další speciality, ale také k výrobě domácí medoviny nebo vlastní propolisové tinktury.
Produkce vlastního medu je tak jedním z dalších prostředků, který přispívá k efektivnějšímu provozu restaurace. „Výroba domácího medu je pro nás důležitá nejen z pohledu udržitelnosti, na kterou velmi dbáme, ale také z ekonomického hlediska. Jeho celková roční spotřeba je v rámci hotelu významná a díky vlastní produkci si ji dokážeme z velké části pokrýt sami,“ dodává David Rejhon.