Viktor Třebický v organizaci CI2 počítá uhlíkovou stopu firem a hlásí: Na změnu ještě není pozdě, je ale potřeba chtít
Jak vaše existence dusí naši planetu? A jak moc ji dusí podnikání společností, jejichž výrobky a služby konzumujete? Dostat na tyto otázky odpověď je poměrně náročné, dokonce až nemožné. A přesto zde existuje nástroj, díky kterému můžete získat alespoň nějakou představu. Je jím výpočet uhlíkové stopy, s jehož pomocí lze vypracovat strategii, jak můžeme svůj dopad na planetu snížit, možná snad i zcela vymazat.
Změna klimatu a ubývající biodiverzita není novým tématem, lze však říci, že v posledních letech rezonuje společností s daleko větší intenzitou. Ostatně už Al Gore, bývalý americký viceprezident, sepsal v devadesátých letech minulého století knihu Země na misce vah, ve které před problematikou environmentálních změn nejen varoval, ale také nabízel řešení.
Výtisk této knihy se dostal i do rukou Viktora Třebického, který dnes působí v tuzemské neziskové organizaci CI2. Kniha a jí podobné tituly ho coby studenta ochrany životního prostředí utvrzovaly v tom, jak velké téma změna klimatu a ubývání biodiverzity je a jak velkým tématem bude.
Ovšem před více než dvaceti lety, kdy se studiu problematiky ochrany přírody na vysoké škole věnoval, byli odborníci z oblasti životního prostředí vnímáni společností jinak než dnes. Pod nálepkou ochránce životního prostředí či ekologa si každý druhý představoval osobu v batikovaném tričku, která se poutá řetězy ke stromům nebo loví brouky na lukách.
Tento pohled se však v průběhu času výrazně změnil. Nejenže jsou dnes ochránci životního prostředí vnímáni s daleko větším respektem, ale do jejich role se začíná pasovat i podstatná část široké veřejnosti. A ta ekologickou odpovědnost očekává i od svého okolí, tedy i společností, jejichž služby a produkty konzumuje.
To je také jeden z důvodů, proč se podniky začínají ve stále větší míře obracet na osoby, jako je Viktor Třebický a jeho kolegové z CI2, kteří jim v otázce udržitelnějšího přístupu k jejich fungování nabízí pomocnou ruku.
Není stopa jako stopa
Organizace CI2, která vznikla na počátku roku 2013, se zabývá širokou škálou činností souvisejících s prosazováním udržitelného rozvoje. Její záběr sahá od realizace vzdělávacích programů přes publikační činnost až po vědu a výzkum. Mimo to svým klientům, mezi které patří soukromá sféra, vzdělávací instituce, veřejnost i subjekty veřejné správy, nabízí poradenské služby. Ty jim pomáhají jít udržitelnému rozvoji vstříc.
Pro Liberecký kraj tak například CI2 v březnu tohoto roku vypracovalo plán pro adaptaci na změnu klimatu. Veřejná správa ovšem nepatří mezi nejčastější klienty tuzemské neziskovky. Těmi jsou zástupci soukromého sektoru, jejichž zájem v době pandemické situace překvapivě sílil. A mezi nejpopulárnější služby patří výpočet uhlíkové stopy firem.
„Po pandemii bude svět odlišný od světa před ní. Domnívám se, že zelená obnova je velkou šancí pro jeho změnu k lepšímu.“
„Uhlíková stopa podává kvalitativní údaje o tom, kolik skleníkových plynů produkujeme. Její výhodou je určitá univerzálnost. Můžeme si změřit naši osobní uhlíkovou stopu, ale třeba i uhlíkovou stopu obřích korporací, jako jsou Google nebo Amazon, či celých států. Takže se pomalu stala nejpoužívanějším indikátorem udržitelnosti firem,“ vysvětluje Viktor Třebický podstatu této stopy, kterou začal poprvé monitorovat během svých doktorských studií na Přírodovědecké fakultě UK.
Uhlíková stopa je vyjadřována v gramech, kilogramech či tunách CO2 a dalších skleníkových plynů. „Například metanu, který vzniká v zemědělství, zejména v živočišné výrobě nebo na rýžovištích, ale i HFC plynů, které máme všichni v klimatizacích, autech, bytech či chladničkách. Jsou to velmi silné skleníkové plyny. Ty se přepočítávají na oxid uhličitý a jeho ekvivalenty podle tzv. příspěvku ke globálnímu oteplení,“ upřesňuje Třebický charakter uhlíkové stopy.
Její pravidelné kalkulace jsou cestou, jak mohou dát podniky veřejně najevo snahu o dosažení větší udržitelností svých činností. Klienti díky nim dostávají do rukou uchopitelná data, jež jasně mapují snížení či navýšení zátěže, kterou pro planetu představují. A zákazníci se podle nich mohou lépe rozhodovat, zda chtějí takovou značku podporovat, či nikoliv.
Zlom jménem pandemie
Ke snižování své uhlíkové stopy se v poslední době zavázala celá řada společností, ty české nevyjímaje. „Pomalu se toto téma přesouvá z politických a vzdálených závazků do rozhodování představenstev a managementu firem z různých oborů. Od bank přes pojišťovny a stavební firmy až po firmy výrobní,“ přibližuje Třebický, podle něhož se na stále se zvyšujícím zájmu o služby CI2 výrazně podílela i pandemie.
Ta totiž mnohé mění. Evropská unie bude dle spoluzakladatele neziskovky v následující obnově směrovat podniky daleko zelenější cestou. Navíc samotné vedení firem zjistilo, že některé ekologičtější cesty jsou zároveň i cesty ekonomičtější. Například videohovory nahrazující neekologické a pro společnosti finančně náročné pracovní cesty do zahraničí.
Každý výrobek má vlastní uhlíkovou stopu, která prozrazuje, jak moc jeho existence zatěžuje naši planetu
„Po pandemii bude svět odlišný od světa před pandemií. Domnívám se, že zelená obnova je velkou šancí pro jeho změnu k lepšímu. Jde ale o to, aby tato změna nenastala jen v Evropě, nýbrž aby vzhledem ke globalizaci přijímaly tyto závazky i další části světa, což se úplně neděje,“ vyslovuje s apelem v hlase Viktor Třebický.
Poukazuje mimo jiné na podniky, které mají jen pramalou potřebu se do udržitelných aktivit pouštět, a pokud tak skutečně činí, často se jedná jen o zelené PR. Třebický v této souvislosti zmiňuje ropné giganty, jako je Shell a jemu podobní, kteří se sice zavázali ke snižování své uhlíkové stopy, ve skutečnosti však jádro jejich byznysu stojí přesně na tom, proti čemu mají takové závazky bojovat.
Dopad polévky
Zelené PR se však netýká zdaleka všech. Jsou tu i takové firmy, které začaly k celé problematice přistupovat velice zodpovědně. Viktor Třebický dává příkladem společnosti Vitana či Skanska, jež si u organizace CI2 nechaly vypočítat uhlíkovou stopu svých českých poboček.
Vitana i její zákazníci díky tomu mohou v lehce čitelných datech vidět, jak společnost díky výrazným investicím a hospodárnému nakládání s energií v průběhu pěti let svou uhlíkovou stopu snížila. CI2 zároveň vypočítalo uhlíkovou stopu některých výrobků Vitany, kterou dnes vlastní norská holdingová společnosti Orkla Group.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs