Vybudovat dobré architektonické studio nemusí trvat roky. Důležitá je specializace, říká Martin Kameník z Premier Interiors
Byť Martin Kameník začínal v roce 2017 pouze s jedním stolem, počítačem a sešívačkou, postupně se mu podařilo vybudovat renomované studio, na které se obrací především společnosti toužící po zvelebení svých kancelářských prostor. Během několika málo let se brněnskému studiu podařilo vyšplhat na obraty v řádech desítek milionů korun, v prvním roce činnosti si sáhlo na 19 milionů, přičemž ten letošní rok by chtělo zakončit s obraty pohybujícími se okolo 50 milionů korun a vyrůst tak za poslední tři roky o 260 %.
Pod pojmem architektonické studio si většina z nás představí místnost se stoly, za kterými sedí architekti rýsující křivky komplikovaných budov. Ve skutečnosti je však práce architekta daleko pestřejší a práce od stolu je jen jednou z částí tohoto řemesla, které se nemusí nutně zabývat jen tvary budov. To potvrzuje i architektonické studio Premier Interiors Martina Kameníka, které se soustředí jak na návrhy, tak i realizace interiérů kanceláří, bytů a domů.
Založit vlastní studio bylo rozhodnutí, ke kterému Kameník dospěl po svém působení na několika obchodních pozicích. Byť vystudoval obor týkající se ekonomie a řízení ve stavebnictví, osud jej nakonec zavál na pozici obchodního ředitele ve společnosti zabývající se právě realizací kancelářských prostor.
Tomuto prostředí zůstal věrný i ve svých ryze soukromých podnikatelských aktivitách, kdy společně se svým společníkem Patrikem Cirbusem začali od základů budovat projekt Premier Interiors, který je mimo jiné součástí našeho nového speciálu Kanceláře budoucnosti. V něm se spolu s dalšími odborníky zabýváme vývojem pracovišť a trendy, jež okolo kancelářských prostorů panují.
Již z názvu je jasné, že se studio zaměřuje výhradně na vnitřní prostory, konkrétně návrhy interiérů a jejich realizaci. „Samotné interiéry, ať komerční, rezidenční i kancelářské, jsou kapitolou samy o sobě. Pokud k tomu přidáte komplexní službu návrhu a realizace v balíčku, tak opravdu stačí být specialista pouze na interiéry. Komplexnost a problematika interiérů je tak rozsáhlá, že se snažíme specializovat na jednu věc, a to na 100 procent,“ vysvětluje Martin Kameník rozhodnutí, proč se on a jeho dalších deset kolegů zabývá pouze vnitřními prostory.
Premier Interiors je stále relativně malým studiem, což ovšem podle slov jeho zakladatele umožňuje nabízet klientům skutečně individuální služby a nadstandardní péči. Díky tomu je studio schopné co možná nejlépe pochopit tužby svých klientů a jejich interiérům dát takovou podobu, se kterou jsou maximálně spokojeny obě strany.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJak brzy čtyřicetiletý Kameník prozrazuje, každý klient, který zazvoní na zvonek brněnského studia, je naprosto jedinečný. A je jedno, zda se jedná například o majitele rodinného domu či zástupce velké nadnárodní korporace. Právě právnické osoby nicméně tvoří valnou část klientely firmy.
V posledních letech se Premier Interiors podílelo například na realizaci kanceláří pro expandující Notino nebo společnosti jako SolarWinds či Asseco. Ovšem portfolio studia rozhodně není jen o kancelářích. Příkladem je aktuální práce pro Dům kultury Poklad v Ostravě-Porubě, kam studio dodává kompletní podobu vnitřních prostor.
Není interiér jako interiér
Realizovat prostory, ve kterých se odehrává život veřejný, pracovní i soukromý, přináší nejrůznější výzvy a požadavky. Pokud se však Martina Kameníka zeptáte na ty největší rozdíly mezi realizacemi kanceláří a interiérů domů, odpoví vám, že ty vždy představuje samotný klient. „Kanceláře a tedy prostory, které jsou řešeny pro firmu, se linou v jiném duchu než pro koncového zákazníka,“ říká.
„Koncový zákazník, který za vámi přichází, má často neucelené představy, potřebuje hodně vést a musíte mu dát jiný druh péče, než je tomu u klienta při návrhu kancelářských prostor,“ vysvětluje Kameník, podle kterého jsou koncoví klienti v projektu daleko více zainteresováni, a to nejen díky soukromým financím, které do něj vkládají. I to byl jeden z důvodů, proč Kameník dlouho váhal, zda se pustit i do projektování a realizací interiérů domů
Ovšem z klientů v komerční sféře se postupem času stávali i zájemci o soukromé projekty, které šéf Premier Interiors těžko odmítal. „Tu dům, tam byt, no a bylo to. Přišlo to samo. Dnes už za námi chodí i kolegové architekti s klienty a doporučují nás na realizace interiérů svých návrhů. Nebo se k nám dostanou klienti, kteří chtějí návrh i realizaci na klíč celé od nás,“ dodává s úsměvem Kameník.
Původní vyhraněnou specializaci na komerční sféru tak začíná stále z větší části doplňovat i ta soukromá. Martin Kameník dokonce ani nevylučuje, že by to jednou mohlo být klidně i půl na půl. Zájem o interiérové architekty totiž roste také v soukromé sféře, což má podle něj hned několik důvodů.
„Architekt má s ohledem na své zkušenosti přehled o velkém množství materiálů, dokáže navrhnout interiér na míru klientovi a zároveň tak, aby byl dlouhodobě moderní, lehce měnitelný nebo variabilně řešený. Především má ale velký význam na funkční pojetí interiéru od dispozice až po kování, materiály a detaily,“ vysvětluje zakladatel Premier Interiors.
Právě proto v tomto roce doplní jeho tým na pozici řídícího architekta Andrea Pastrnek, která má bohaté zkušenosti z rezidenční i komerční sféry návrhů interiérů. Společně s Andreou Pastrnek tak Premier Interiors dokončilo v uplynulých třech letech již několik projektů, například návrh a realizaci interiéru pro známou pojišťovací společnost ČPP.
Aby byl architekt schopen co nejlépe pochopit vkus svého klienta, musí být obdařen notnou dávkou empatie. I proto je pro Martina Kameníka v celém procesu návrhu interiérů domů i kancelářských prostor nejdůležitější se nejdříve s klientem potkat, mluvit s ním a poznat ho. Teprve až poté mu je přiřazen vybraný architekt, který mu je schopen co nejlépe přetavit sny a přání do reality.
Jak může vzájemná symbióza mezi klientem a architekty dopadnout, dobře demonstruje například podoba kanceláří společnosti PKV. Na ní se podílela právě Andrea Pastrnek, díky níž dostal prostor dynamický a přitom velmi příjemný vzhled. „Tato realizace získala několik nominací. Byla zařazena na list 200 TOP projektů na portálu Archello, zároveň postoupila do užšího kola soutěže kanceláře roku,“ představuje Kameník úspěchy této zakázky, na kterou je patřičně hrdý.
Udělat? Není problém!
Zatímco spolupráce s architekty většinou končí u návrhu, na bedra Premier Interiors může klient naložit i samotnou realizaci. Neznamená to však, že by sám šéf studia či některý z jeho projektových manažerů, kalkulantů či obchodníků bral mimo jiné do rukou pokosovou pilu či vrtačku. To mají za úkol subdodavatelé v podobě zámečníků, čalouníků, truhlářů, malířů a dalších odborníků.
S těmito experty má studio vyjednané podmínky, ze kterých těží i samotní klienti. „Naše know-how spočívá v podstatě v tom, abychom měli dobré kontakty, odzkoušené dodavatele, silné organizační schopnosti a schopnost vše skládat dohromady, aby to fungovalo jako švýcarské hodinky,“ přibližuje Martin Kameník.
Mezi partnery patří i dodavatelé produktů, nejčastěji mobiliáře, což znamená, že interiér od architektů rozhodně není jen o zakázkové výrobě. Ta podle Kameníka tvoří přibližně polovinu obratu společnosti, přičemž se nejčastěji vztahuje na truhlářské práce spojené s realizací recepcí, pracovních stolů na míru, kuchyňských linek, obkladů, lamel a dalších prvků.
Čím větší ale je množství prvků tvořených přímo na míru, tím delší je doba vytváření samotného návrhu a také realizace. Vytvoření takového návrhu může zabrat od tří do šesti měsíců, vždy záleží především na velikosti projektu. Čas strávený nad prací ovšem ovlivňuje daleko více faktorů. Jedním z nich je i zvyšující se míra důrazu na ekologický provoz interiéru, který musí být důkladně promyšlený.
Efektivní hospodaření s energiemi, vodou a další snahy o udržitelnost jsou podle architektky Andrey Pastrnek jedním z největších trendů současných kancelářských prostor. Je to také důvod, proč si klienti ve stále větší míře žádají recyklované či recyklovatelné materiály a látky, které interiéru umožní dlouhotrvající životnost. Spolu s tím jde ruku v ruce také stále větší snaha o zajištění co možná největšího pohodlí pro zaměstnance.
V republice je práce dost
Byť na tým Martina Kameníka letos čeká celá řada realizací, on sám si klade za největší prioritu dokončení stavby samotného Premier Interiors, stabilizaci a integraci značky na tuzemském trhu. I když se to může zdát jako překvapivá informace, jen v České republice se dle jeho slov točí v tomto oboru jednotky miliard korun.
„Pokud vezmu v potaz, že momentálně dokážeme odbavit řádově 60 až 80 milionů v týmu, který máme, tak v České republice máme práce dost,“ vysvětluje Kameník důvody, proč na případnou expanzi do zahraničí se svým studiem prozatím nepomýšlí. Naopak se jeho zrak poslední dobou upírá ještě trochu jiným směrem.
„Mým snem bylo dělat spíše stavařinu jako takovou, rekonstrukci a výstavbu. Premier Interiors je spíše životní náhoda, která dopadla na úrodnou půdu a díky které si vlastně mohu začít plnit svůj sen,“ přibližuje své touhy Kameník, jenž je chce zhmotnit v rámci projektu BYLT, v němž se bude soustředit na výkup starších nemovitostí a jejich komplexní rekonstrukce. A Premier Interiors bude samozřejmě u toho.