Výrobce pneumatik Goodyear porušil patent českého vynálezce. Musí mu zaplatit přes 1,5 miliardy
Z Františka Hrabala by se tak mohl stát ze dne na den miliardář. Soudní spor o patenty samonafukovacích pneumatik však pokračuje i nadále.
Psal se rok 2009, když se František Hrabal setkal se zástupci pneumatikářského gigantu Goodyear, aby projednali možnou spolupráci při vývoji technologie samonafukovacích pneumatik. K uzavření partnerství nikdy nedošlo, přesto měl Goodyear využít Hrabalovo know-how při dalším vývoji technologie usnadňující život řidičům. Hrabal proto podal na společnost žalobu a po sedmi letech soudních sporů nyní padl první verdikt. Ten Goodyear shledal vinným, za což má společnost českému vynálezci zaplatit přes 62 milionu dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun.
Nápad vytvořit samonafukovací pneumatiku dostal František Hrabal v roce 2001, když stál na semaforech a všiml si vybouleniny na pneumatice vozu před sebou. Napadlo jej, jak zajistit, aby se pneumatika sama dofukovala, přičemž měl tento nápad následujících sedm let rozvíjet pod společností Coda Development, přičemž v roce 2009 si technologii také patentoval.
V lednu a později také červnu stejného roku se měl Hrabal setkat se zástupci společnosti Goodyear, se kterými jednal o možném partnerství a uvedení svého know-how do výroby. Vše se mělo stát po podepsání dohody o mlčenlivosti, jíž se zástupci Goodyearu měli zavázat, že představené know-how se dostane do výroby pouze tehdy, pokud bude partnerství uzavřeno. Jenže podle Cody tuto dohodu Goodyear porušil. Za pravdu jí dal také soud v Ohiu, kde Goodyear sídlí, jak informoval web Law360.
Podle žaloby měla společnost od roku 2011 využívat Hrabalovo duševní vlastnictví, respektive pět obchodních tajemství, v rámci vývoje vlastních samonafukovacích pneumatik. Ty měly mít funkci automatického huštění díky malé pumpě instalované přímo uvnitř gumy, která udržovala v kole konstantní tlak.
Na tento vývoj získal Goodyear i grant od amerického ministerstva energetiky a také souhlas ministerstva dopravy, který umožňoval testování nové technologie na návěsech nákladních vozů. Technologie Air Maintenance byla Goodyearem představena v roce 2012, přičemž její testování začalo o dva roky později a mělo probíhat až do roku 2018. Tedy i tři roky poté, co Goodyearu přistála na stůl Hrabalova žaloba.
Obhajoba pneumatikářského gigantu oponuje tím, že využité tajemství mělo být odtajněno v Hrabalových patentových přihláškách. Dříve dokonce Hrabalovu žalobu právníci Goodyearu označili za drzý pokus dostat zaplaceno za nápady, které byly veřejně patentovány jinými již o desetiletí dříve. Naráželi především na využití technologie vzduchové pumpy zakomponované přímo do pneumatiky. Navíc podle právníků technologie ve finále ani nefungovala tak, jak Hrabal popisoval.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs