Není pochyb o tom, že jedním z nejpalčivějších problémů dnešní informačně otevřené doby, jsou smyšlené informace, tzv. fake news. Tomuto trendu velmi nahrávají především sociální sítě a komunikační platformy, které umožňují v podstatě komukoliv ve zlomku vteřiny odeslat smyšlenou zprávu a vedomě tak ovlivnit velký okruh lidí. Twitter, Facebook, YouTube a desítky dalších služeb s tímto nelichotivým trendem bojují už léta a stávají se v podstatě nechtěně nástrojem politických a propagandistických bojů.
Oblíbená chatovací aplikace WhatsApp vlastněná právě Facebookem, nicméně nyní v rámci anti fake news kampaně připravuje novou funkci, která by ověření autentičnosti zpráv měla o něco zjednodušit. Dle uniklých screenshotů z betaverze aplikace pro telefony s operačním systémem Android, které zveřejnil server WeBetaInfo, bude totiž součástí nového WhatsAppu funkce, umožňující zpětné ověření původu obrázku, který uživateli dorazí ve zprávě.
WhatsApp pro toto ověření využije služby konkurenčního Googlu a po kliknutí na tlačítko „Search image“ obrázek porovná právě s podobnými výsledky z databáze největšího světového vyhledávače. Už dle popisu je tedy jasné, že novinka cílí především na nepříliš pokročilé internetové uživatele. Právě ti jsou ale často z pohledu fake news nejsnadněji ovlivnitelnou skupinou.
Uživatel tak bude moct jednoduchým způsobem zjistit skutečný původ obrázku a ověřit, zda se nejedná například o smyšlenou fotomontáž. Právě fotomontáže, které zasazují reálné fotky do úplně odlišného kontextu, jsou oblíbenou zbraní tvůrců propagandistických zpráv a tyto případy se samozřejmě dějí i v Česku.
Oblíbeným terčem je v poslední době například migrační krize, kdy se fotky skupiny lidí pořízené na druhém konci svět použijí v jiném kontextu, jak například ve svém rozboru ukazuje portál Manipulátoři.cz. Právě nová funkce WhatsAppu odhalení těchto případů udělá zase o něco jednodušší.
Několik let čekání, konceptů a nejrůznějších spekulací kolem Modelu Y od kalifornské automobilky Tesla je u konce. Během včerejšího večera v americkém Los Angeles Tesla konečně představila finální podobu chystaného modelu, který má být jakýmsi hybridem mezi dosud největším SUV s označením Model X a naopak nejmenším a nejlevnějším elektromobilem značky – Modelem 3, jež začíná na částce 35 tisíc dolarů.
Na představení novinky již od od minulého týdne lákal web s novou vizualizací a směřovaly k němu i střípky informací z úst šéfa Tesly Elona Muska. Model Y nese spoustu podobností s Modelem 3, ale je prostornější a na první pohled téměř stejně vysoký jako Model X. Místo dvou řad sedadel nabídne rovnou tři s tím, že se do něj vejde až 7 osob.
S Modelem X má sdílet podobný podvozek s nízkým těžištěm, který má Modelu Y dodávat větší stabilitu i při ostřejším řízení. Základní verze novinky bude disponovat dojezdem 370 kilometrů na jedno nabití s předním náhonem a zrychlením z nuly na 100 kilometrů za hodinu za 5,9 vteřiny. Jeho cena začne na 39 tisících dolarů, v přepočtu tedy zhruba 885 tisících korun. Zmíněná základní verze nicméně bude dostupná až na jaře 2021. Už příští rok na podzim přijdou ještě tři další a zároveň dražší varianty.
Foto: Tesla
Tesla Model Y
Konkrétně půjde o verze Long Range s dojezdem 480 kilometrů, zrychlením z 0 na 100 km/h za 5 vteřin a cenou 47 tisíc dolarů (1 milion korun) a Dual Motor AWD s pohonem všech kol, dojezdem 450 kilometrů, zrychlením za 4,8 vteřiny a cenou 51 tisíc dolarů (1,1 milionu korun). Vůbec nejdražší verzí má být třetí – Performance, která bude mít shodně dojezd 450 kilometrů na nabití, ale z nuly na 100 km/h zrychlí již za 3,5 vteřiny s maximální rychlostí lehce přes 240 kilometrů za hodinu. Cena Performance verze začne na 60 tisících dolarů, tedy 1,3 milionu korun.
Produkce tří dražších modelů začne v druhé polovině příštího roku s tím, že již nyní jsou na webu dostupné předobjednávky se zálohou ve výši 2 500 dolarů. Mezi příplatkovou výbavou jdou zvolit stříbrná 19″ kola či jiná barevná varianta, za 3 tisíce dolarů pak třetí řada sedaček, za tisíc dolarů světlý interiér a pochopitelně i funkce Autopilota za 3 tisíce dolarů či příprava na plně samořiditelný mód za dalších pět tisíc. Automobily Tesly by měly být schopny samy jezdit již ke konci letošního roku.
O mnoho více jsme se ve spojitosti s Modelem Y na včerejší akci neozvěděli. Informace pravděpodobně budou přicházet postupně v průběhu letošního roku. Nicméně i tak bylo zhruba hodinové představení, ve kterém celou dobu povídal šéf firmy Elon Musk, zajímavé. Zahájil ho slovy o tom, jak Tesla začala. Zmínil, že ještě relativně nedávno byla elektrická auta brána jako hloupý nápad, který odsuzovalo snad každé médium i odborníci, o dekádu později je to ale spíše naopak a přiklání se k nim i tradiční automobilky.
První auto, které Tesla vyrobila, byla první generace Tesla Roadsteru před 11 lety. Po prvním kusu trvalo vyrobit další kus zhruba 3 měsíce, a dnes má Tesla za sebou již 550 tisíc vyrobených aut, ze kterých se podařilo více než 250 tisíc vyrobit pouze za loňský rok. Musk se zmínil, že očekává, že zhruba ve stejnou dobu příští rok už bude automobilka hravě nad jedním milionem vyrobených kusů.
Tesla Model Y
Hned na to se vedle sebe začaly vyrovnávat všechny předchozí modely, které doplnilo množství zajímavostí z historie a také znovuodhalení nákladního automobilu Semi a nové verze Roadsteru. Například akvizice prostorů pro továrnu v kalifornském Fremontu v roce 2010, která se postupně proměnila v jednu z největších automobilových továren na světě a pomalu dosahuje své kapacity. Musk zároveň řekl, že právě tvorba všech potřebných procesů uvnitř firmy ve spojitosti s výrobou byla mnohem složitější, než samotný design nebo výroba automobilů.
K tomu dodal, že je pyšný na fakt, že zatímco ještě v roce 2010 neměla Tesla ani jeden Supercharger, tedy rychlou dobíjecí stanici, dnes disponuje již více než 12 tisíci Superchargery na 1 400 stanicích v celkem 36 zemích světa, a to včetně České republiky. Ostatně právě v Česku se má již brzy otevřít také první oficiální zastoupení, které vyroste v pražských Vysočanech, stejně jako další lokace pro Superchargery. Ty prošly nedávno zásadní změnou, která jim dodává výkon 250 kW, což například pro Model 3 znamená rychlost nabíjení až 1 600 km za hodinu.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.