Yvon Chouinard se vzdal oděvní značky Patagonia. Jejím novým akcionářem se stává planeta Země

Celá rodina předala akcie značky do rukou neziskové organizace, která bude vydělané dolary investovat do environmentálních projektů.

yvon-chouinard-1

Foto: Patagonia

Yvon Chouinard, zakladatel značky Patagonia

0Zobrazit komentáře

Miliardář proti své vůli, člověk, který nevlastní počítač ani mobilní telefon, ale především obrovský milovník přírody, který celý svůj život zasvětil snaze ochránit přírodní bohatství. To je Yvon Chouinard. Nástrojem k naplnění jeho environmentálních cílů se mu stala oděvní značka Patagonia, která ročně vygeneruje zisky ve výši 100 milionů dolarů. Po půl století se však Chouinard svého životního díla vzdává. Ve prospěch nikoho jiného než planety.

Příběh značky Patagonia se začal psát v roce 1973 ve skalách, když Chouinard začal prodávat vlastnoručně vyráběné horolezecké vybavení. Po téměř 50 letech platí Patagonia za legendu. A logo nesoucí reliéf stejnojmenné hornaté oblasti v Jižní Americe symbolem, kterým lidé dávají najevo, že jim osud planety není cizí.

Funkční a udržitelné oblečení se stalo záležitostí trendu a dnes jej nosí i lidé žijící ve městech, což je také důvod, proč někteří značku překřtili na Patagucci. Díky vysoké popularitě se nyní průměrné zisky společnosti pohybují okolo 100 milionů dolarů ročně, tedy bezmála 2,5 miliardy korun. Z Chouinarda se tak stal během let nechtěný miliardář, jak sám sebe s oblibou nazývá, který se vždy snažil získané peníze využít ve prospěch planety.

Jeden z kamenných obchodů značky v kanadské Albertě

Patagonia proto investuje finance do celé řady projektů, které napomáhají ochraně přírody a razí osvětu o důležitosti šetrného přístupu k životnímu prostředí. Po 50 letech se však Chouinard své Patagonie vzdává a svěřuje ji do rukou planety Země, která se stává jejím hlavním a jediným akcionářem.

„Je to již půl století, co jsme začali experimentovat s odpovědným podnikáním. Pokud máme naději, že za 50 let bude naše planeta prosperovat, je třeba, abychom všichni dělali vše, co je v našich silách. A to s využitím zdrojů, které máme k dispozici,“ řekl Chouinard v tiskovém prohlášení. „Jako podnikatelský lídr, kterým jsem nikdy nechtěl být, se o to snažím. Namísto toho, abychom z přírody vytěžovali hodnoty a přeměňovali je v bohatství, využíváme bohatství, které Patagonia vytváří, k ochraně zdroje. Děláme ze Země našeho jediného akcionáře. Záchranu planety myslím smrtelně vážně.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu se svou rodinou převedl dnes třiaosmdesátiletý Chouinard celkové vlastnictví podniku, jehož hodnota je vyčíslena na tři miliardy dolarů, tedy přibližně 73,5 miliardy korun, na dva subjekty. Tím prvním je společnost Patagonia Purpose Trust, která získala veškeré akcie s hlasovacím právem, tedy přibližně dvě procenta celkových akcií. Zbylých 98 % akcií bylo převedeno na neziskovou organizaci s názvem Holdfast Collective.

Tyto společnosti budou mít na starost příští směřování značky, ale především je jejich úkolem každičký vydělaný dolar, který nebude reinvestován zpět do Patagonie, poslat na ochranu planety, respektive podpořit nejrůznější projekty s tím spojené.

Chouinard také v tiskové zprávě popisuje další možnosti, jak mohl se svou společností naložit. Jednou z cest bylo například celou Patagonii prodat a veškeré peníze věnovat na účely ochrany přírody. Tento krok ovšem neučinil z toho důvodu, že by nový vlastník nemusel dodržovat hodnoty společnosti.

yvon-chouinard-2

Foto: Patagonia

Rozhodnutí vzdát se značky je zčásti motivováno i Chouinardovým věkem

V úvahu nepřipadalo ani vytvořit z Patagonie veřejně obchodovatelnou společnost. „To by byla katastrofa. I veřejné společnosti s dobrými úmysly jsou pod příliš velkým tlakem, aby vytvářely krátkodobý zisk na úkor dlouhodobé životaschopnosti a odpovědnosti,“ napsal Chouinard.

Učiněný krok je tak dle něj nejlepším způsobem, jak maximalizovat množství financí, kterými může Patagonia pomoci planetě. Zároveň navíc nadále zůstává symbolem boje za ochranu přírody. Dle Chouinarda by jeho krok mohl ovlivnit zcela novou formu kapitalismu, pro který bude ochrana planety na prvním místě.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Campiri expanduje na jih Evropy. Usazuje se ve Španělsku i Řecku a karavany nabízí i formou zájezdu

Díky spolupráci s cestovní kanceláří Invia nemusejí zákazníci Campiri řešit nákup letenek ani vymýšlet, která místa s obytným vozem navštívit.

campiri-1

Foto: Campiri

Cestování karavanem Campiri si díky expanzi bude možné užívat také ve Španělsku

0Zobrazit komentáře

Ranní mlhy a stále sychravější počasí prozrazují, že podzim pomalu, ale jistě klepe na dveře. Někdo se však s létem ještě nehodlá loučit a proto prchá za sluníčkem směrem na jih, kam se přesunuje také sharingový startup Campiri. Jeho karavany si lze nyní nově zapůjčit i v Athénách či španělské Malaze, kam díky spolupráci s Invií mohou zákazníci Campiri vycestovat i v rámci zájezdu.

Dovolená u moře je především o odpočinku, ovšem povalovat se na pláži celých sedm či dokonce čtrnáct dní vydrží jen málokdo. Proto řada turistů prokládá plážové radovánky výlety po okolí. Ať už na kole či v autě. Toto objevování má však své limity v tom, že je nutné vracet se každý večer vždy na jedno a to samé místo. Vůbec nejefektivnějším způsobem, jak poznávat nové dálavy, je proto vozit si ubytování s sebou v podobě obytného vozu. A mít tak absolutní svobodu.

Na to sází také sharingový startup Campiri založený Lukášem Janouškem a Paulem Tesarem. Ti vytvořili platformu, přes kterou mohou majitelé karavanů půjčovat své domy na čtyřech kolech jiným uživatelům v momentě, kdy v nich sami necestují. Campiri se koncem minulého roku začalo se svými službami soustředit také na polské majitele karavanů a na jaře letošního roku oslavilo investici ve výši 115 milionů korun, kterou získalo od Rockaway Ventures Fund a fondu Miton.

Tyto peníze by měly startupu posloužit k udržení svižného tempa růstu, díky kterému se chce platforma stát lídrem na poli pronájmu obytných vozů napříč Evropou. První kroky k naplnění tohoto cíle vedou právě přes Řecko a především Španělsko, kde Campiri v tamní Athénách a Malaze otevírá vlastní základny.

campiri-1-1

Foto: Campiri

Lukáš Janoušek, zakladatel startupu Campiri

V nich má připraveno několik desítek karavanů, které si zájemci z České republiky mohou vyzvednout, aby je využili k poznávání místních krás. „Vstupem Campiri na španělský trh se Čechům otevírá možnost zažít v roce více slunných dnů a strávit je v atraktivní destinaci. Obě podmínky Španělsko rozhodně splňuje. Našim zákazníkům navíc nabídneme až několik desítek vozů v maximální výbavě, což v této lokalitě nebývá standardem,” komentuje expanzi Lukáš Janoušek, CEO Campiri.

Španělská základna Campiri, která je v Malaze strategicky umístěna v těsné blízkosti letiště, aktuálně nabízí tři desítky karavanů od stylových campervanů, až po nejpohodlnější rodinné karavany. Ty si mohou zákazníci pronajmout v rámci zájezdů, které Campiri dalo dohromady ve spolupráci s cestovní agenturou Invia.

„Rádi našim zákazníkům zprostředkováváme netradiční zážitky a samozřejmě sledujeme i aktuální trendy, mezi které jednoznačně patří „slow travel” a cesty na odlehlá místa, kde nepotkáte davy turistů. Proto jsme se spojili s Campiri a od září nabízíme možnost zapůjčení obytných vozů, které umožní cestovatelům podniknout dobrodružnou výpravu po dechberoucích španělských lokalitách,” vysvětluje mluvčí cestovní agentury Invia Jiřina Ekrt Jirušková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Díky balíčkům se tak zákazník nemusí starat o letenky do Malagy a zpět do Prahy či Vídně. V Malaze na něj již bude čekat připravený obytný vůz a také mu bude k dispozici podrobný plán dovolené šitý přesně na míru.

Zatímco milovníky historie provede po významných památkách, které zde zanechali Maurové, Angličané či španělští králové, milovníky přírody pošle na utajené pláže a vyložené dobrodruhy třeba i dál na jih Portugalska.

„Chceme, aby balíček ,na míru‘ poskytl zákazníkovi na dovolené all-inclusive zážitek. Ve Španělsku jsem na kolech karavanu delší dobu společně s rodinou žil, a proto jsem navrhl trasy, které by dle mého úsudku měl zkusit každý, kdo chce cestování na palubě obytky po jižním Španělsku zažít na vlastní kůži. Ze zkušenosti mohu zaručit, že se po jejich absolvování budete chtít vracet znovu a znovu,” říká Jan Rychtařík, autor doporučených tras, který se bude o zákazníky v Malaze starat.

campiri2

Foto: Campiri

V nabídce budou malé i velké obytné vozy

Od příštího týdne však budou vozy dostupné také skrze platformu Campiri pro ty, kteří si chtějí dovolenou naplánovat přesně podle svých představ. Podle Lukáše Janouška je obytný vůz totiž ideálním řešením, jak si vyzkoušet například i tzv. workation, tedy trend, při kterém je kombinována práce a dovolená. Díky obytnému vozu lze počítač otevřít každé ráno na trochu jiném místě, třeba přímo u pláže, což je daleko lákavější představa než sedět kdesi v apartmánu, zatímco zbytek rodiny či přátelé vyrazili k moři.

„V další fázi naší expanze do Španělska se budeme zaměřovat i na polské zákazníky, kterým chceme nabídnout stejnou službu cestovních balíčků s odletem přímo z polských letišť,“ dodává Janoušek, jehož Campiri se nyní více zaměřuje také na Řecko.

V Řecku má společnost u svého partnera od konce roku 2021 dva karavany. Nyní je v plánu počet vozů rozšířit o dalších osm vozidel, vytvořit pro zákazníky trasy na míru a taktéž vymyslet komplexní balíčky, díky kterým budou mít zákazníci s dopravou na místo a půjčením karavanu jen minimum starostí.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.