Od natáčení videoklipů pro áčkové rappery z Česka a Slovenska se dostal k podnikání, ve kterém je nezastavitelný. Nejprve dal druhý dech lifestylovému online magazínu The Mag, pak založil portál pro lidi s nápady Tugedr a před nedávnem spustil mediální projekt především pro dámské publikum The Muse. A protože se Jan Strach pohybuje mezi mladými, má i přístup ke svěží módě. On si ale jede to své.
„Moc se v tom nevyžívám, beru to spíš jako povinnost než vášeň,“ říká Jan Strach v Q&A pro CzechCrunch, kde popisuje svůj nákupní proces, odhaluje nejdražší kousek ve svém šatníků, vybírá své top značky a také vysvětluje, proč jdou módní trendy tak trochu mimo něj.
Kolik kusů oblečení máte? Tak 100 kousků různého oblečení, od každodenních triček a kalhot až po obleky, košile a bundy. Sneakers a další boty do toho ale nepočítám.
Vzhledem k tomu, že jsem před pár lety zakládal Second Market, naučil jsem se redukovat oblečení, které tolik nenosím, takže ho prodávám nebo daruji dál, než aby mi hnilo v šatníku.
Kde ho nejvíce nakupujete? U značky COS.
COS je módní brand, který patří pod švédskou H&M Group. Vznikl v roce 2007 a zaměřuje se na minimalistický design oblečení, který je definován jednoduchými a nadčasovými střihy. Sídlí v Londýně.
A jak váš nákupní proces probíhá? Vždy velmi podobně – a vždy vtipně. Většinou pět minut procházím obchod a naberu si hromadu „hadrů“. Ty pak deset minut zkouším. Čtvrtinu z těch věcí vezmu a mám na pár měsíců vystaráno.
Moc se v tom nevyžívám, nebaví mě nakupovat pro sebe – mnohem raději dělám radost někomu jinému.
Nakupujete módu i online? Nepamatuji si, kdy bych něco objednával přes internet.
Foto: Archiv JS / CzechCrunch
Jan Strach
Jaké další značky vedle COS nosíte? Dior, Louis Vuitton, Nike a Life Is Porno.
A co sneakers? Poslední dobou nejčastěji nosím první a druhé vydání tenisek od české značky Life Is Porno.
Máte mezi značkami nějakou nejoblíbenější? Já si poslední dobou na značky příliš nepotrpím, vyloženě značkové oblečení si koupím pro speciální události. V ten moment bych zmínil právě Diora nebo Louise Vuittona, potažmo Pradu. Neoblíbenější ale asi nemám.
Foto: Life Is Porno / CzechCrunch
Tenisky od Life Is Porno
Kolik jste za oblečení za poslední rok utratil? Nevnímám potřebu do oblečení tolik investovat. Rád si připlatím za kvalitu věcí, které vydrží a můžu z nich mít dlouhodobě radost – typicky boty, hodinky, pásky, šperky a další doplňky. Například ale značkové tričko nebo mikina jsou pro mě naprosto vyhozené peníze, protože se hned zničí.
A částka? Nevím přesně, ale předpokládám, že to nebude víc než 250 tisíc korun. Vážně moc nenakupuji a radost si udělám jednou za čas.
Za jakou položku jste dal nejvíc peněz? Když nepočítám obleky nebo šperky, tak asi boty od Diora, které stály zhruba 40 tisíc. Jsou to společenské boty s přezkou, které nosím primárně na důležité firemní akce.
Způsob, jakým se oblékám já, je zejména minimalistický a flexibilní.
Máte i nějaký kus, se kterým se rád pochlubíte u piva? Zmínil bych nějaký kousek z vintage obchodů v New Yorku, ale také jsem se jich později zbavil, takže si nevzpomínám na konkrétní. Aktuálně mě baví hnědá kožená bunda ze spolupráce BOSS a Porsche, kterou jsem koupil v Praze.
Sekáče navštěvujete? Jednu dobu jsem vybíral ty „lepší kousky“ v Second Marketu, teď ale na sekáče nemám tolik času, takže bohužel ne.
Kdo vás v módě inspiruje? Nikoho na inspiraci přímo nemám, spíš kupuji to, co mě zaujme. Módní trendy ale i skrze online magazíny The Mag a The Muse zaregistruji.
Foto: BOSS / CzechCrunch
Kožená bunda ve spolupráci BOSS a Porsche
A je někdo, koho vnímáte jako módní ikonu? Pro mě je to určitě bratranec Jakub Strach alias NobodyListen. Baví mě, jak dokáže kombinovat eleganci se streetwearem.
Jakou roli hraje oblečení ve vašem životě? Oblečení je pro mě způsob komunikace. Nastavení dobrého i špatného prvního dojmu. Oblečení dokáže také mnohé o člověku prozradit. Způsob, jakým se oblékám já, je zejména minimalistický a flexibilní. Snažím se neutvářet první wow efekt oblečením, ale samozřejmě musím reprezentovat, takže hledám nějaký balanc.
Celé to ale provází má nechuť nakupovat, takže to spíše plním jako takovou povinnost než nutně vášeň.
Na závěr mi popište váš go-to outfit. Černé tričko bez potisku, tmavé širší kalhoty, výraznější bunda a tenisky.
V České republice existují dívky, které ve dnech, kdy menstruují, nechodí do školy. Důvodem je nedostatek hygienických potřeb, které jsou kvůli vysoké ceně pro některé rodiny, obzvlášť pokud v nich je více žen, nedostatkovým zbožím. Aktuálně to ale začíná vypadat, že rok 2024 byl alespoň na některých místech v zemi přelomový. V boji s menstruační chudobou na základních školách začaly plošněji pomáhat město Ostrava a organizace Člověk v tísni. Od září menstruační pomůcky poskytuje školám i město Plzeň. Ostrava teď svoje know-how šíří dál po republice, v prosinci se menstruační pomůcky žákyním ve školách rozhodlo po jejím vzoru poskytovat i město Liberec.
S tím, aby měly školačky k dispozici na školách menstruační vložky, souhlasí podle aktuálního průzkumu NMS Market Research dvě třetiny Čechů a Češek. „Vidíme, že největší podporu mají menstruační potřeby zdarma u generace Z, kde je pro 93 procent dotázaných. S vyšším věkem podpora klesá, ale u žádné generace není nižší než 61 procent,“ říká Kristýna Karešová, analytička NMS.
Menstruační chudoba v Česku ohrožuje 38 tisíc dívek od dvanácti do osmnácti let. Humanitární organizace Člověk v tísni původně záležitosti týkající menstruačních pomůcek řešila případ od případu v rámci svého projektu zaměřeného na reprodukční zdraví žen a dívek s klientkami v sociální nouzi. Později se ale ukázalo, že problémy s menstruací u dívek s povinnou školní docházkou mají vážnější důsledky, než „jen“ špinavé oblečení.
„Stává se, že dívky v době, kdy mají menstruaci, do školy nechodí. Nemusí to být nutně z důvodu, že by neměly žádné vložky, ale třeba jich v tu chvíli nemají doma dostatečné množství na to, aby jim menstruace nezašpinila kalhoty,“ popisuje Kristýna Bojič z Člověka v tísni. Organizace se tedy letos v červnu rozhodla spustit pilotní projekt menstruačních potřeb na školách a hygienické pomůcky rozvezla do tří vybraných základních škol v severočeské Bílině, Ústí nad Labem a do středočeského Kladna.
Přes původní spíše skeptická očekávání se projekt nakonec osvědčil. Teorie, že by si vložky nabíral někdo domů a ty tak ve velkém mizely, se podle Bojič nepotvrdily. Stejně tak jako obavy, že by s pomůckami na toaletách někdo cíleně dělal nepořádek. „Holky, které nemají finanční problémy, používají svoje vlastní hygienické potřeby. Samozřejmě ale pokud někoho menstruace nečekaně překvapí, vložku na toaletě si vezme, to je ale za mne naprosto v pořádku,“ popisuje Bojič i sekundární efekt projektu.
„Ve škole v Mojžíři (městská část Ústí nad Labem pozn. red.) mi jedna paní učitelka říkala, že dřív, když dostaly dívky nečekaně menstruaci, odešly domů. Ony totiž z té školy si ani nemůžou o přestávce odskočit ven ty vložky koupit. Teď už domů nechodí, protože na toaletě ty hygienické prostředky jsou. Je to pro ně i takový pocit bezpečí,“ říká.
Letos v červnu se podařilo organizaci uzavřít spolupráci s drogerií DM, která na projekt věnovala menstruační potřeby v hodnotě 651 000 korun a Člověk v tísni ho tak od září rozšířil na větší množství škol. Podle velikosti školy organizaci stojí menstruační pomůcky šest až osm tisíc na celý školní rok pro jednu školu. Tedy šest až osm set korun za měsíc.
Už jsme si zvykli na to, že na záchodě je toaletní papír a nenosíme si ho v kabelce. Proč by tam tedy nemohly být i vložky?
Bojič dodává, že školy sice mají své rozpočty napnuté, hradit by to ale mohl například jejich zřizovatel, pokud by se města rozhodla udělat z menstruačních pomůcek na školních toaletách standard. „Myslím si, že v rozpočtu města by to nebyla tak velká částka a navíc vždy můžete u velkých objemů vysoutěžit u dodavatele výhodnou cenu,“ říká.
Zavedení menstruačních pomůcek na školách pak má ještě další vedlejší efekty. „Jsou to takové drobnosti, ale například se začaly v záchodových kabinkách objevovat odpadkové koše. Holky tak nemusí jít s vložku schovanou v rukávu až do umývárky,“ vysvětluje Bojič.
Zároveň se, jak se téma otevřelo na školách i v médiích, do diskuse zapojili i kluci. „Ozvali se mi asi ze tří školních parlamentů studenti – kluci, že by měli o hygienické pomůcky pro své spolužačky zájem. I oni totiž vidí, že jde ve výsledku o nějaký well being holek ve škole,“ popisuje Bojič a dodává: „Už jsme si zvykli na to, že na záchodě je toaletní papír a nenosíme si ho v kabelce. Proč by tam tedy nemohly být i vložky?“
Case study z Ostravy
Zbyněk Pražák loni na podzim konečně splnil slib svému bratrovi a přišel se podívat na jeho koncert. „Je to ale tvrdý rock spojený s devastující náloží decibelů, a tak jsem po patnácti minutách rád unikl do lokálu v zázemí hudebního klubu,“ popisuje náměstek primátora Ostravy, který má dlouhodobě na radnici na starosti vedle sociální oblasti a prevence kriminality i prorodinnou politiku, jak přišel na nápad dodávat menstruační pomůcky do škol. „Vedle na lavičce seděly nějaké ženy a hlasitě řešily, že poskytují vložky žákyním ve škole ze svého,“ popisuje pro CzechCrunch. Pražák se vložil do debaty, zjistil, že jde o učitelky ze základní školy a že to, co popisují, je zcela běžná praxe.
„Ještě ten den jsem si vygooglil veškeré informace o menstruační chudobě a o tom, že jsou země jako Skotsko, Irsko, Nový Zéland a další, kde jsou ve školách vložky na dívčích toaletách volně k dispozici. V duchu jsem si řekl, že v tomhle klubu by to Ostravě určitě slušelo a rozhodl se, že jdu do toho,“ líčí Pražák. Zjistil, že u nás existují organizace, které s menstruační chudobou na různých místech pomáhají, ale chybělo mu systémové řešení.
A tak ostravský šéf konzervativní KDU-ČSL, otec čtyř studujících dětí a téměř sedmdesátník předložil radě města projekt menstruačních pomůcek do základních škol. Ten se už v březnu roku 2024 rozjel na 37 školách ve zkušebním režimu, kdy vložky ve škole na požádání poskytovaly pověřené pracovnice.
Radnice si projekt na konci června vyhodnotila a došla k závěru, že byl úspěšný a že v něm chce určitě pokračovat. Podle Pražáka se v reportech škol, které si od nich vyžádal, opakují stále stejné argumenty o jeho přínosu. „Prokazatelně se zmenšila absence žákyň ve školách, dívky neodcházejí během vyučování domů, cítí se bezpečně, komfortně. A co je také velice důležité, o menstruaci se obecně ve školách více mluví a už to mezi žáky není takové tabu,“ popisuje Pražák stejné zkušenosti, jako Kristýna Bojič z Člověka v tísni.
I školy samotné mají o projekt zájem. „Z 54 našich základních škol se jich do projektu pro rok 2025 přihlásilo zatím 52. V rozpočtu jsme schválili jeden milion korun na nákup menstruačních vložek, což na jednu školu představuje ročně v průměru okolo 20 tisíc korun,“ líčí.
Aktuálně teď Pražák prostřednictvím sociálního družstva v Bystřici pod Hostýnem zajistil výrobu zásobníků na vložky. „Jsou dřevěné, bíle nalakované s QR kódem a modrým logem Ostravy. Jsou velice praktické a vložky se z nich snadno po jedné vytahují. Do konce prosince budou ve školách instalovány na všech dívčích toaletách, kde budou vložky, stejně jako toaletní papír a mýdlo, volně k dispozici,“ říká.
Jsem přesvědčen, že holky to mají na rozdíl od nás chlapů v životě o dost těžší, tak jim to alespoň trochu ulehčeme.
Po úspěchu v Ostravě se teď ocitnul také v roli ambasadora a poradce pro problematiku menstruačních pomůcek ve školách i v jiných městech. V listopadu byl například pozván k diskuzi na radnici Prahy 5, kde o stejném opatření už také uvažují. Zároveň doufá, že se projekt podaří rozšířit nejen na všechny základní školy v naší zemi, ale po vzoru zahraničí i na další typy škol. „Jsem přesvědčen, že holky to mají na rozdíl od nás chlapů v životě o dost těžší, tak jim to alespoň trochu ulehčeme. Odměnou nám bude, že se budou cítit zase o něco jistěji, bezpečněji a komfortněji,“ uzavírá Pražák.
Ostrava v boji proti menstruační chudobě inspirovala i město Liberec. Podle serveru iRozhlas nabídku vložek do škol zatím využilo celkem patnáct z jednadvaceti libereckých základních škol. Menstruační potřeby budou ve školách k dispozici u učitelů a v nezamykatelných skříňkách. Pomoc cílí hlavně na dívky ze sociálně slabších rodin, dostupná ale bude pro všechny. „Je to problém, který může mít kterákoliv dívka, v nějaký daný čas, třeba jenom když zapomene,“ řekl pro iRozhlas náměstek primátora Ivan Langr (Starostové pro Liberecký kraj).
Koncem letošního listopadu se objevily menstruační potřeby zdarma i na prvních školách v Plzni. Město zatím pro projekt vyčlenilo dvacet tisíc korun ročně, v případě potřeby je připraveno částku navýšit. „Jde o to zajistit, aby dívky mohly bez obav zůstávat aktivní ve škole i během menstruace a měly vždy přístup k hygienickým potřebám,“řekla pro Novinky.cz náměstkyně primátora Lucie Kantorová (ANO).
K nabídce hygienických potřeb pro ženy a dívky zdarma se přiklání i řada států ve světě. Průkopníkem je v tom Skotsko. Poslední dva roky tam platí zákon, podle kterého musí být ve veřejných institucích a školách dostupné menstruační pomůcky zdarma. Nejbližší místo, kde je lze sehnat, pak mohou Skotky hledat přes aplikaci PickupMyPeriod. V Anglii pak platí nařízení, podle kterého mají být dostupné hygienické pomůcky na státních školách.
Ve veřejných budovách lze od letošního května získat zdarma menstruační pomůcky také v Severním Irsku. Stejně tak hygienické pomůcky poskytují školy na Novém Zélandu. V zařízeních, které spravuje město, jako jsou muzea nebo knihovna, nabízí menstruační pomůcky i hlavní město Jižní Koreje Soul. Francie pak bude nově od příštího roku proplácet zakoupení znovupoužitelných menstruačních potřeb, jako jsou například kalíšky nebo látkové vložky, ženám pod 25 let. Menstruační potřeby k opakovanému použití od letoška rozdávají zdarma i lékárny ve španělském Katalánsku. Už dva roky poskytuje menstruační pomůcky zdarma na sousedním Slovensku také Banskobystrický kraj.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.