„Není to úplně CSR aktivita, ale jedná se hlavně o podporu aktuálního divadelního umění v situaci, která nyní probíhá. Nejedná se vyloženě o ‚covidovou věc‘ je to projekt, který bude fungovat dlouhodobě. Nyní byl současnou situací urychlen a bude posílat divadlům značnou část zisku zpět. Jednoduše, čím více se bude dařit nám, tím více se bude dařit divadlům,“ vysvětluje Zavadil, který dříve působil například v Creative Docku.
Podobné platformy existují například ve Velké Británii či Spojených státech, ovšem na české divadlo se prozatím nikdo v tak velkém měřítku nespecializoval. Služba Dramox, kterou coby většinový podílník Martin Hájek nakopl nejen z hlediska prvotní myšlenky, ale i co se financí týče, by se měla stát vůbec největší českou knihovnou divadelních záznamů.
Co možná nejkvalitnější obsah
V současné době má platforma nasmlouvaný obsah od přibližně 30 českých divadel. Jedná se jak o velké známé scény typu Dejvického divadla, tak i o menší, alternativnější či regionální scény. Mottem Dramoxu je dostat divadlo blíže k lidem, čehož chce dosáhnout hlavně kvalitou nabízeného obsahu. Zatímco uživatelské prostředí bude fungovat na podobných principech jako Netflix, obsah bude spíše střídmější, avšak v co možná nejvyšší kvalitě, čímž se více podobá třeba HBO.
Pro začátek budou nejvíce obsahu představovat starší záznamy, které Dramox získal například od České televize. Postupem času ale bude přibývat množství inscenací, jež si bude streamovací služba produkovat sama. První takové již byly natočeny, jenže současná situace jejich tvorbu pozastavila.
Foto: Dramox
Martin Zavadil, specialista na budování digitálních firem a spoluzakladatel Dramoxu
Časem by měl být spuštěn i živý online streaming, díky kterému bude celý zážitek ze sledované inscenace ještě silnější. Nemáme ale čekat obyčejnou kameru staticky umístěnou v hledišti. Dramox chce nabídnout zážitek v co nejvyšší kvalitě, plný střihů a detailů. Navíc plánuje užší spolupráci s režiséry a inscenace natáčet trochu jiným, ještě přitažlivějším způsobem.
„Dramox tak může fungovat jako taková ochutnávka a na další představení se už vydáte přímo do hlediště, až to bude možné.“
Předtím je ovšem nutné vyřešit otázku autorských práv, což se ukázalo být jedním z nejnáročnějších úkolů. „Poslední čtyři měsíce jsme museli jednat se stovkami a stovkami umělců, abychom od nich získali autorská práva. Teď v pátek jsme například dostali finální schválení přímo od Milana Kundery,“ přibližuje pro CzechCrunch složitost takového podniku Martin Zavadil.
55 % vám, 45 % nám
Dramox však nemyslí jen na diváky, ale jde mu také o podporu divadel. Některá z nich již během jarní pauzy začala hrát před prázdným jevištěm a vše za určitý poplatek živě streamovala. Problém spočíval v tom, že byl tento systém pro diváka poměrně nepřehledný a sám si musel pečlivě hledat, kdy a co bude jaké divadlo zrovna vysílat.
Na Dramoxu bude mít předplatitel vše pod jednou střechou, přičemž bude mít jistotu, že více než polovina financí investovaných do předplatného poputuje přímo divadlům a interpretům, které sleduje. Měsíční předplatné činí 299 korun, roční předplatné pak 2 990 korun.
Foto: Dramox
Radim Horák, třetí ze zakladatelů Dramoxu
Divák ovšem může divadla podpořit nad rámec předplatného, a to zasláním libovolné částky, která bude předána vybranému podniku. Dramox přitom jako jeden z prvních projektů využívá platební bránu Stripe, která dorazila do Česka poměrně nedávno. Přerozdělování odměn pak závisí na tom, jaký obsah platformy každý předplatitel sleduje.
„Uživatel zaplatí předplatné, ze kterého jde 45 % Dramoxu a zbylých 55 % divadlu podle toho, na co konkrétně se daný předplatitel dívá. Zmíněných 55 % z jeho předplatného tak jde těm divadlům, na které se zrovna díval. Pokud to bude jedno představení, tak celých 55 % získá jedno představení,“ vysvětluje Zavadil model přerozdělování.
„Pokud se divák podívá na 100 záznamů, tak se částka dělí stem. Jedná se o nejférovější způsob, který odpovídá tomu, jak divadla fungují i v reálu,“ doplňuje jeden ze spoluzakladatelů projektu. Z oněch 45 % by měl být financován chod celé platformy včetně pokrytí nákladu na vytváření nového obsahu. Ten bude zprvu dostupný v prohlížečích, ale v brzké době by měl být nabídnut i prostřednictvím aplikace na chytrých televizorech.
Dramox se ovšem neobává, že by nová služba mohla brát divadlům zákazníky. Ba naopak. „Tvůrcům se rozšíří publikum, které jejich tvorbu zažije. Dramox tak může fungovat jako taková ochutnávka a na další představení se už vydáte přímo do hlediště, až to bude možné,“ uzavírá Radim Horák.