Zasloužila si Barbie více nominací na Oscara? Mnozí říkají, že ano, přehlížejí ale podstatná fakta

Řada lidí Akademii kritizuje za to, že přehlédla režisérku Gretu Gerwig a herečku Margot Robbie. Barbie si ale možná nejvyšší uznání nezaslouží.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

barbie-boxed

Foto: Vertical Ent.

Margot Robbie v roli Barbie ve stejnojmenném snímku

0Zobrazit komentáře

Po úterním vyhlášení nominací na Oscary za minulý rok se nejdiskutovanějším faktem nestalo to, že Oppenheimer s přehledem dominoval, zatímco vychvalované romantické drama Minulé životy téměr ostrouhalo, ba ani to, že Lily Gladstone se díky výkonu v Zabijácích rozkvetlého měsíce stala vůbec první původní Američankou s šancí na cenu Akademie. Místo toho se internet zaplavil rozhořčením z absence nominací pro Gretu Gerwig a Margot Robbie za režii a herectví v Barbie. Zaslouží si ale jeden z nejdiskutovanějších loňských filmů takové uznání?

Barbie má daleko k tomu, aby na Oscarech ostrouhala. Snímek o panence Barbie, která se kvůli osobní existenční krizi vydává do skutečného světa a řeší postavení žen a mužů ve společnosti, získal celkem osm nominací v kategoriích jako Nejlepší film, Nejlepší adaptovaný scénář, Nejlepší výprava a kostýmy, původní píseň nebo vedlejší herečka a herec. Mnozí se nicméně na Akademii obořili kvůli tomu, že se prý její členové rozhodli přehlédnout ty hlavní ženy, díky nimž se snímek stal tím, čím je.

Na kritice přitom ještě přidal fakt, že v kategorii Nejlepší herec ve vedlejší roli byl nominován Ryan Gosling, představitel Kena. „To, že nominaci dostal Ken, ale ne Barbie, vlastně přesně odpovídá tomu, jak muž objevuje moc patriarchátu ve skutečném světě,“ zaznělo online a řada lidí se vyjádřila podobně, včetně samotného Goslinga.

Herec vydal prohlášení, v němž vyjádřil nadšení ze své nominace a poděkoval za velkou poctu. „Ken ale není nic bez Barbie a film Barbie by zase nevzniknul bez Grety Gerwig a Margot Robbie, dvou lidí s hlavním podílem na vzniku tohoto přelomového, globálně opěvovaného snímku,“ pokračoval Gosling. „Říct, že jsem zklamaný, že nebyly nominovány ve svých kategoriích, by bylo slabé slovo,“ dodal.

Situace ovšem není zdaleka tak přímočará, jak by se ze zmíněných reakcí zdálo. Mnozí například poukázali na to, že za vedlejší ženskou postavu v Barbie se nominace na Oscara dostalo herečce Americe Ferrera. Goslingovi se navíc nedostalo uznání na úkor Robbie, ale jen v kategorii určené výhradně mužským hercům. V kategorii Nejlepší herečky v hlavní roli se o cenu Akademie bude ucházet pět žen z jiných filmů, které podle hlasujících jednoduše podaly v nějakém ohledu významnější herecký výkon.

Navíc, jak Greta Gerwig, tak Margot Robbie svoje vlastní Oscary za Barbie získat mohou – první za adaptovaný scénář, který byl pro snímek naprosto stěžejní, druhá v kategorii Nejlepší film coby producentka. Ačkoliv jde o de facto hlavní cenu, práce producentů a producentek bývá často přehlížena. 

Před časem se k tomu ostatně vyjádřila i samotná Robbie, která už před deseti lety spolu se svým manželem a dvěma dalšími ženami založila produkční společnost LuckyChap Entertainment, podílející se na vzniku Barbie. Označení „producent“ sice v Hollywoodu často znamená spíše ornamentální titul bez skutečného přínosu, Robbie ale skutečně chodí na meetingy s agenty a studii, řeší financování, každodenní problémy na place a podobně. Často se ale její práce přehlíží. „Musím se za to pokaždé bít. Až po pár měsících si lidé uvědomí ,Aha, ona skutečně je producent’,“ řekla v rozhovoru pro Vanity Fair.

Stále je zde ale fakt, že ona i Gerwig měly šanci na nominace v dalších kategoriích a nedostaly je. Proč? Možná Barbie jednoduše – byť měla nesporný kulturní vliv a pomohla zachránit kina – není umělecky natolik významná vedle ostatních filmů, kterým se této pocty dostalo.

poor-things-emma-stone

Reprofoto: Searchlight Pictures/YouTube

Emma Stone ve filmu Chudáčci

V kategorii Nejlepší režie byli nominováni Christopher Nolan za Oppenheimera, Martin Scorsese za Zabijáky rozkvetlého měsíce, Yorgos Lanthimos za Chudáčky, Jonathan Glazer za Zónu zájmu a Justine Triet za Anatomii pádu. V několika případech se jedná o režiséry, kteří jsou dlouhodobě uznávaní coby velikáni a přišli s jedním ze svých nejlepších počinů. V jiných jde o snímky s unikátním, silně autorským uměleckým pojetím, jaké přinesli Chudáčci, zásadním tématem jako holokaust u Zóny zájmu nebo složité vyobrazení toxického vztahu a jeho veřejné rozpitvávání u Anatomie pádu, mimochodem vítěze Zlaté palmy v Cannes.

Situace v kategorii Nejlepší herečka v hlavní roli je ještě složitější, protože proti Robbie stály výhradně jiné ženy. Annette Bening ve filmu Nyad ztvárnila šedesátiletou plavkyni usilující o ohromující fyzický výkon, Sandra Hüller je v Anatomii pádu ženou bojující za svou nevinu v případu podezření z vraždy manžela, Emma Stone v Chudáčcích fyzicky, emočně i intelektuálně úctyhodně hraje dospělou ženu s myslí dítěte objevující nesmyslnost patriarchátu, Carey Mulligan zase v Maestrovi ztvárnila skutečnou postavu herečky Felicie Montealegre.

Nejvíce alarmující je fakt, že rozhořčení z absence nominace pro Margot Robbie překrývá přítomnost Lily Gladstone mezi nejlepšími herečkami. Gladstone ve filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce hraje původní Američanku, jejíž muž potajmu organizuje vyvražďování její rodiny kvůli chamtivosti. Je to poprvé v historii, co se nominace za herectví dostalo původní Američance.

Barbie je kvalitní film, který dokázal zábavnou formou do mainstreamu vnést základní témata současného feminismu. Nakonec jde ale stále o komerční produkt, jehož účelem je pomoci značce Mattel zlepšit svoji reputaci a prodávat hračky, případně odstartovat vlastní mediální univerzum. Ačkoliv snímek Grety Gerwig pomohl zviditelnit ženy či témata genderových nerovností, nečiní tak provokativním či jakkoliv radikálním způsobem. Právě Chudáčci nebo Anatomie pádu se zabývají podobnou tematikou, ale mnohem důsledněji. Snad proto je dobře, že na Oscarech budou vidět.