Závist počítačového hráče. Ghost of Tsushima konečně vyšel na PC a připomněl sílu konzolové exkluzivity
Majitelé PlayStationů, ti se mají. Mohli si tuhle skvělou samurajskou akci zahrát už dávno. Dobrá zpráva pro PC hráče ale je, že je stále super.
Ta hra je čtyři roky stará. Vyšla ještě pro PlayStation 4, ačkoliv už nějakou dobu je standard pětka. Teď jsme se jí konečně dočkali i v konverzi pro počítače. A i na PC je Ghost of Tsushima – tedy ještě vylepšená verze Director’s Cut – vynikající zážitek. Který je ale tak trochu hořkosladký v tom, že je na jednu stranu jako hra opravdu zábavný, na druhou připomíná, že některé top tituly se PC dlouho a předlouho vyhýbají.
Mohlo to samozřejmě pro počítačové hráče dopadnout hůř. Ghost of Tsushima na PC vůbec zamířit nemusel. A i když tam zamířil, tak čtyři roky jsou ve videoherní branži dost dlouhá doba na to, aby hra zestárla, překonaly ji jiné tituly, grafika už nebyla tak úchvatná… To se nestalo. Pokud stále zůstáváte věrni počítačům a chcete se na dlouhé chvíle stát samurajem či šinobim, Ghost of Tsushima: Director’s Cut si dejte. Žádné vytáčky, je to jedna z nejpovedenějších her poslední doby.
Kombinace akce a plížení z feudálního Japonska strká do rukávu svého kimona (ta totiž kapsy neměla) většinu konkurence, kterou představuje především série Assassin’s Creed. I roky po premiéře a i s tím častokrát opakovaným a v základu neměnným receptem otevřeného světa – kdy je hlavní dějová linka zalitá nepřeberným množstvím vedlejších úkolů, sběratelských výzev nebo prozkoumáváním rozsáhlé mapy – cušimský duch ve svém žánru míří na ty nejvyšší příčky. Činí tak zdánlivými detaily, jež ale tvoří mnohdy až perfektní zážitek.
Třeba když vás k cíli navádí poryvy větru a jím unášené listy. Anebo letící pták. Takže vám obrazovku neplevelí rušivé a blbuvzdorné šipky nebo značky okatě ukazující cestu vpřed jako u jiných titulů. Soubojový systém sice neoslní už dříve vídaným základem, ale potěší svižností, tak akorát velkou dávkou náročnosti a mnohdy až filmovým zážitkem, kdy si často připadáte jako ztělesněný bůh pomsty s katanou ze samurajských příběhů. Ve chvílích klidu zase titulní ostrov nabízí nespočet míst k objevení a prakticky pokaždé je váš průzkum korunován nádherným výhledem. I nějakým drobným vylepšením hlavního hrdiny.
Hratelnost Ghost of Tsushima doplňuje příběhem, který dává vzpomenout samurajské eposy režiséra Akiry Kurosawy. V roli mladého pána Džina Sakaje čelíte na titulním ostrově smrtící cunami v podobě mongolské invaze… a prozradit cokoliv dalšího by se neslušelo, stojí za to si to prožít. Včetně spousty vedlejších dějových linek, jež vás ponoří hluboko do stylizovaných dějin a legend Japonska třináctého století, ale i do těch nejobyčejnějších osudů válkou sužované země. Což rezonuje dvojnásob poté, co jsme zhlédli vynikajícího Šóguna na Disney+. Z Ghost of Tsushima by taky klidně mohl být skvělý seriál.
Cyničtější hráči by také mohli poznamenat třeba to, že ani nedávno vydaný potenciální konkurent Rise of the Ronin (mimochodem stále exkluzivní pro PlayStation 5) se zážitku z Ghost of Tsushima nerovná. V jednotlivinách, třeba soubojích, ho může předčít, ale v uceleném zážitku, který hráče nezahltí a který si udržuje správné tempo, se mu nerovná. A že by chystaný Assassin’s Creed Shadows, který se má taktéž odehrávat v Japonsku, byl lepší? To nečeká snad nikdo. Původní vývojáři ze Sucker Punch Productions i za konverzi zodpovědní Nixxes Software prostě z Ghost of Tsushima udělali povedené dílo.