10 věcí, které byste měli vědět o Temu. Co to je, čím dělá vrásky e-shopům i proč tam raději nenakupovat
Prodejce levného zboží z Číny na sebe váže kontroverze o možném zneužívání osobních dat zákazníků i prodeji produktů vyráběných nucenou prací.
Českou e-commerce vzalo čínské tržiště Temu doslova útokem. Velkými investicemi do reklamy v posledních měsících obsadilo značný prostor na sociálních sítích i ve vyhledávačích a mnoho menších e-shopů tím vytlačilo na druhou kolej. Jak ale vůbec funguje, kdo za ním stojí, jaká byla odezva na trhu a jaké kontroverze jsou s ním spojené? Odpovídáme na deset základních otázek.
1. Co je to Temu?
Temu je marketplace, tedy online tržiště fungující podobně jako například Amazon či Allegro. Spojuje zákazníky na jedné straně s obchodníky na té druhé. V drtivé většině přitom jde o čínské výrobce, kteří tak obcházejí prostředníky či distributory a mohou zákazníkům dodávat zboží přímo. To pomáhá snižovat koncovou cenu produktů. V nabídce má obrazně řečeno všechno, na co si vzpomenete.
2. Jak funguje?
Wikipedie ukazuje, že Temu od prodejců přímo vyžaduje, aby své produkty prodávali za nižší cenu než například na konkurenčním AliExpressu. V případě, že stejný produkt prodává několik obchodníků, Temu povolí prodej jen tomu s nejnižší cenou. Z nabídky pak platforma vyřazuje zboží, které nedodrží požadavky na prodeje, tedy prodat minimálně třicet kusů zboží a za alespoň devadesát dolarů během čtrnácti dnů.
3. Proč je populární?
Za jeho popularitou stojí zejména extrémně nízké ceny, což se však často odráží na kvalitě zboží, i nabídka dopravy zdarma. Temu je viditelné díky masivním investicím do marketingu na sociálních sítích, zejména na Instagramu, ale také v rámci vyhledávačů jako Google. Kolik zákazníků na něm nakupuje nebo kolik objednávek do Česka posílá, není jasné. Jak ale upozornil deník e15, Temu je již „top“ a klíčovým klientem logistické Zásilkovny. Podle informací CzechCrunche patří i mezi největší odběratele služeb DPD.