Credo Ventures vzniklo jako venture kapitálová firma v Praze v roce 2010. Ve stejném roce Credo otevřelo i první větší fond, který vyrostl na 18 milionů eur a investoval do 16 nadějných nápadů se 4 exity včetně Cognitive Security. Dnes byl oznámen fond Credo Stage 2, do kterého v prvním kole soukromí investoři nalili více než 34 milionů eur! Cílem je překonat hranici 40 milionů eur.
Podle slov partnera firmy Ondřeje Bartoše budou investice do nových projektů začínat na 50 000 eur, maximální velikost investic pak bude 6 milionů euro. Credo se soustředí především na early-stage investice, díky kterým získá lepší rozhled nad talenty a ujasní si, zda se do nich dále vyplatí investovat více prostředků.
Většina kapitálu, která do nového fondu putovala je navíc především z rukou prvotních investorů z fondu prvního, tedy z RSJ, ve kterém figurují např. Václav Dejčmar nebo Karel Janeček. Credo se tedy dokázalo opět vyhnout kapitálu ze strany veřejných institucí a vlády. To znamená, že má větší volnost v růstu i v dalších potencionálních investicích a je v tom ohledu světlou výjimkou v evropském kontextu.
Prapůvodní myšlenka Uberu spočívala v jednoduchosti. Snažila se co nejefektivnějším způsobem konkurovat zavedeným taxislužbám a nabídnout přidanou hodnotu. To se Uberu bezpochyby povedlo hned ze začátku a tak z centra San Francisca vyrazil na dlouhou štaci do světa. Někde byl zakázán, někde glorifikován, někde omezen.
Nejsložitější trh po tom americkém, je bezesporu Asie v čele s Indií a Singapurem. Na druhou stranu je ale taková alternativa v těchto místech natolik populární, že se Uber rozhodl tamní konkurenci rozdrtit zajímavým vylepšením.
Indický trh je velmi specifický. V Indii žije přes 1,2 miliardy lidí, ale jen zhruba 1% vlastní svoje vozidlo. Na zbytek připadá veřejná doprava, rikši, sdílení jízdy nebo alternativní prostředky. Stejně tak vláda značně omezuje platby prostřednictvím kreditních karet. Toho si je Uber bezpochyby vědom a tak na začátku dubna oznámil novou službu UberAUTO, která jednoduše přivolá vozítko s rikšou, jako na obrázku výše, a následně umožní po dokončení jízdy zaplatit hotovostí!
Stejně tak je v Indii k dispozici služba UberGO, která funguje už od konce minulého roku. Jde o možnost objednání menšího vozu (hatchbacku) za zhruba o 30% nižší cenu, než je klasický UberX. Ideální pro ty, kteří jezdí sami nebo ve dvou.
V Indii konkuruje Uberu především služba Ola, která využívá pro objednávání podobných vozidel obrovské call centrum, ale oproti Uberu si z objednané služby navíc bere 20% poplatek.
Bogotá
Modrý Anděl, českou službu, která odveze vás i vaše auto v případě, že jste pili, určitě všichni znáte. Přesně na stejném principu funguje UberAngel v kolumbijské Bogotě. Co je na tom nejlepší? Služba je zcela zdarma a jako placená by bezpochyby fungovala na takřka všech trzích.
K dispozici je ale pouze v Bogotě. Uber se tak rozhodl proto, že je v Kolumbii vzrůstajícím problémem řízení pod vlivem alkoholu a hrozí za něj pokuta do výše 15 000 dolarů a zákazu řízení na 25 let. Samozřejmě to Uber nenapadlo jen tak náhodou. Podobnou službu totiž chvilku předtím začal nabízet tamní startup Tappsi.
Hlavní rozdíl mezi Tappsi a Uberem je v tom, že konkurence Uberu si nechává od řidičů platit měsíční paušál a za jednotlivé jízdy už nechce ani korunu – vzhledem k tomu, že se platí převážně hotově. Navíc si lze objednat taxi přes jednoduchou sms zprávu a není nutné využívat internet – ideální pro spoustu turistů.
Mimochodem, v jednom jediném kolumbijském městě, jakým je Bogotá, se denně uskuteční přes 800 000 jízd! A problémem Uberu pro ukrojení větší části trhu je fakt, že je zhruba o 30% dražší. Proto začal nabízet dva druhy přepravy dočasně zcela zdarma.
Singapur
Poslední třešničkou na dortu je mimo jiné asijský Singapur. Na tamním trhu není nutné chodit s cenou výrazně dolů, ale naopak nabídnout něco extra. Něco co donutí bohatší vrstvu vyzkoušet služby Uberu a nechat je patřičně zaplatit. Většina lidí stejně v tomto malém městském státě využívá pokročilé městské infrastruktury.
V Singapuru je celkově kolem půl milionu privátních vozidel, připadajících na 5 milionů obyvatel. Na rozloze 716 km2 se prohání na 30 tisíc taxíků, které zápasí s více než 130 stanicemi metra! Tak proč nezkusit novou službu Uberu s názvem UberSUPERCAR?
Zavolat si můžete jednoduše Maserati GranTurismo nebo Lamborghini Gallardo. Při spuštění byla 15 minutová jízda zdarma, teď si za ní v případě Lamborghini zaplatíte $165 a $5 za každou další minutu. U Maserati je cenovka stanovena na $125 a $5 za minutu.
Uber se pro tuto novou službu spřáhl s autopůjčovnou luxusních vozidel Dream Drive, k dispozici pak bude až do konce dubna s nejistým prodloužením. Zajímavé je, že Uberu tento test dobře vyšel a celkově se stal SUPERCAR profitabilní službou. Pokud by ho ale chtěl replikovat na další asijské trhy, nikdy samozřejmě neuspěje.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.