Tenhle nenápadný český projekt dokázal za první měsíc vygenerovat 1,5 milionu korun
3D, to je obor, o kterém se prakticky nepíše, o to méně v souvislosti se startupovou scénou. Prorazit se na něm snaží tým českých grafiků, jehož součástí je Adam Hotový. Jejich společný projekt se jmenuje Corona Renderer. Plugin, který dokáže z běžných 3D modelů udělat díky hře světel a stínů zázraky a který běhen několika prvních týdnů po vypuštění vydělal slušný balík!
Parta kluků měla ze začátku výrazný handicap – začínala z Brna. Přesto jejich produkt používají zákazníci ze 143 zemí světa, konverzi z neplacené na placenou verzi mají nastavenou na 8% a pořádný boom je teprve čeká v následujících týdnech.
Ačkoliv je Adam pro většinu běžných pozorovatelů trochu nenápadným člověkem, o to známějším je ve své komunitě, která mu pomohla bez výrazných nákladů rozšířit ponětí o pluginu, který může udělat opravdovou díru do světa.
Jak by jsi popsal sebe a svojí cestu až ke Corona Renderer? Co tě k tomu vedlo?
Osobně se zabývám 3D grafikou již přes 10 let. Posledních 5 let jsem dělal převážně architektonické vizualizace pro přední světové architekty. Někdy v druhé půlce roku 2013 jsem naskočil do už rozjetého projektu Corony. Corona Renderer psal jako svoje hobby můj kamarád a nyní již společník Ondřej Karlík. Jelikož jsem měl možnost pozorovat vývoj Corony již od začátku, bylo mi jasné, že Corona bude v mém odvětví něco velkého.
A tak jsme se jednoho dne domluvili, že je čas to posunout dál a pro mě osobně to byl další krok v 3D grafice. Ondřej jako takový byl navíc původně taktéž 3D grafik, takže jsme měli to správné “podhoubí” (znalosti) pro tvorbu rendereru, jelikož jsme znali veškeré nedostatky čehokoliv ostatního, co bylo na trhu.
Jak dlouho trval vývoj celého softwaru, který momentálně nabízíte? Vyskytly se v průběhu nějaké výraznější komplikace nebo konkurence, která vytvořila něco podobného?
Ondřej začal s vývojem SW ještě během studií na VŠ – začátkem roku 2009. V té době ještě bez jakýchkoliv ambicí tento SW někdy komerčně vypustit. Šlo vyloženě o zábavu a s přestávkami trval vývoj základu zhruba dalších 5 let. Full-time pracujeme od ledna minulého roku. Konkurence na trhu je, 3D rendering není jako takový nové odvětví.
Celý 3D rendering představuje v podstatě otevřený a nedořešený problém, který i přes všechna nedávná vylepšení, nemá jednoznačné řešení. Jedna se o vysoce kompetitivní obor, kde se spojuje výzkum, software development a uživatelská přístupnost. Největším konkurentem jsou již zavedené renderery, které mají náskok přes 10 let. Na výraznější komplikace jsme zatím nenarazili, investovali jsme vlastní peníze a vytvářeli tak tlak sami na sebe a ve stejný čas jsme si mohli určit směr produktu sami.
Takže sice existuje konkurence, ale přesto jste schopní nabídnout zákazníkům nějakou přidanou hodnotu. Je to v určitých funkcích, možnostech nebo, podle webu, originálním naceněním, které je dostupné takřka pro každého?
Zřejmě v tom hraje roli každý z faktorů. Původně jsme chtěli vytvořit kvalitní produkt a až poté jsme se začali zabývat jeho naceněním a marketingem. Než vyšla komerční verze Corony, tak se vydalo sedm takzvaných “alpha” verzí, které byly poskytovány zdarma. Díky tomu a našemu “no bullshit policy” přístupu jsme získali první uživatele a na základě jejich podnětů jsme vylepšovali produkt. Chtěli jsme vytvořit produkt, který má nejen skvělou kvalitu, která je konzistentní ve všech situacích, ale taky se jednoduše ovládá, což je právě v našem oboru oříšek.
Většina konkurence přistupuje ke svým uživatelům buď jako k vědcům-amatérům, co ví jak funguje fyzika, nebo k programátorům. Toto jsme se snažili eliminovat a nabízet přístup, který uvítá hlavní cílovka – grafici.
Co se týče ceny, čelili jsme velkému problému. Z volně dostupných verzí jsme přecházeli na komerční a bylo nám jasné, že můžeme ztratit spoustu uživatelů z východní Evropy a Asie. Rozhodnuli jsme se proto krom tradiční “krabicové verze” našeho SW nabídnout i verzi, která bude dovolitelná právě pro ty trhy, které konkurence opomíjí. Nabízíme tedy subscription model, který má velký ohlas hlavně ve střední a východní Evropě.
Většina SW developerů má za to, že je východní Evropa pirátským rájem. Bohudík to tak nefunguje, pokud se nabídne dovolitelná cena, trh je obrovský.
Takže myslíš, že model levnější, ale třeba předplacené verze softwaru je dnes lepší volba, než přímé prodávaní za mnohem vyšší, ale jednorázovou částku?
To jednoznačně. Pokud se neudělá past na uživatele, tzn. dá se možnost volby a přidá se nějaká přidaná hodnota (v našem případě slevy na SW třetích stran, flexibilita výpovědi nebo větší počet sekundárních PC), tak tento model vítězí. Nabízíme vlastně tři základní licenční verze – verze s měsíční platbou, krabicová verze s roční maintenance (1 rok s upgrady zdarma) a krabicová, klasická verze (placené upgrady).
Ta poslední verze čítá jen 1,12% všech našich prodejů, takže čísla hovoří zcela jasně.
Jak vlastně bojujete s pirátstvím? Je to v případě Corona Rendereru problém nebo jste se s tím zatím nesetkali?
Zatím mohu zaklepat na dřevo, že se neobjevila cracknutá verze našeho SW, byť je to druhý nejnavštěvovanější nový thread na největším warez fóru o 3D grafice za poslední měsíc. Každopádně to jednou přijde, my s tím počítáme a víme, že žádný SW není neprolomitelný. Spíš se snažíme vydávat nové verze velmi rychle, cca. každých 45 dní, takže cracker bude vždy pozadu.
Zároveň nabízíme naši rok starou alfaverzi zcela zdarma a to všem. Čili tu komunitu, která není ochotná platit, nějakým způsobem udržujeme.
Kolik licencí se v celkovém objemu podařilo prodat, za jaké zhruba období a jak jste na tom s marží?
Naše aplikace je v současné době pluginem do druhé nejúspěšnější aplikace společnosti Autodesk –3ds Max, jež má v oběhu zhruba 1 milion licencí. Všechny naše volně dostupné alphy nasbíraly cca. 80 000 aktivací a to BEZ jakékoliv propagace. Nyní máme za sebou přesně jeden měsíc prodejů komerční verze. Přesná čísla bych zde říkat nechtěl, každopádně plníme zadané cíle. Konverzi z dema na placenou verzi máme kolem 8%.
Jen bych zdůraznil, že naše demo funguje bez jakýchkoliv omezení 45 dní od instalace. Lidé tedy až do 11.4 nemají žádný důvod kupovat, jelikož naše demoverze je stejná, jako ta finální. Z čísel bych jen řekl, že za první měsíc máme tržby přes 1 500 000 korun. Pořádný skok ale čekáme až po vypršení dema.
Naše náklady jsou pokryty již nyní jen na měsíčních předplatných (nepočítáme maintenance a roční). Každopádně jsme docela finančně nenároční. Po dobu vývoje jsme si vše investovali ze svého a naučili se docela šetřit. Byli jsme (a pořád ještě jsme) garážisti.
Můžete se už teď pochlubit nějakými významnými klienty, kteří s vámi spolupracují?
Tak například náš SW byl používán ve vizuálech pro Lufthansu, animace při odhalování nového Fordu GT 2016, Mercedes Benz USA jsou asi těmi nejznámějšími. Víme, že náš render byl použit i při tvorbě AAA filmových titulů, bohužel zatím nemáme povolení bližší informace publikovat.
V rámci spolupráce při vývoji jsou to technologické a SW firmy jako Autodesk, Intel, AMD.
Jak vlastně vidíš aktuálně trh? Kam až je možné s takovým softwarem vyrůst a jaké mety byste v počtu uživatelů rádi dosáhli?
Jak jsem zmínil, tak aktuálně je náš SW jen pluginem do jedné, byť velmi populární aplikace. Tento rok máme v plánu náš SW uvést do dalších dvou až třech a tímto tempem bychom rádi pokračovali i v roce příštím a případně nakročili o jeden level výše – vývojem dalšího produktu. Co se týče směru trhu, je zde vidět, že většina konkurence odchází od low level segmentu (architektonické a produktové vizualizace), do segmentu, kde je větší technologická poptávka (film a VFX) a tím pádem i více peněz.
Nicméně svou snahou se dostat výše a zaměřením na ten top level, nám dělají dostatečný prostor na tom trhu, kam nyní převážně cílíme my. Každopádně dlouhodobý plán je se posunovat nahoru.
Plánujete výhledově do týmu přibrat i někoho dalšího nebo nějaké výraznější změny na webu?
Jsme tři společníci z nichž dva jedou na full-time. Máme pár externistů po světě, co nám po celou dobu “alpha” verzí zdarma či výměnou za bezplatné licence pomáhali. Každopádně už jsme začali pomalu hledat a nabírat talenty. Co se týče nějakých strategických partnerů, tak ty hledáme a vítáme, ale jen pokud jejich vstupem bude výrazný benefit pro koncového zákazníka.
Zatím necítíme žádnou reálnou potřebu podstatně měnit web. Pár změn zřejmě bude, nicméně náš web primárně neslouží k lovení zákazníků (náš předešlý byl po dobu několik let jen jedna HTML stránka s odkazem pro vstup do fóra). Snažili jsme se spíše vytvořit komunitu a web jsme účelově odkládali. Našim velkým prodejním kanálem je právě naše forum a blog, kde naše uživatele informujeme bez bullshitu o tom, co se děje a co plánujeme.
U uživatelů tak vznikla určitá “citová vazba” k našemu SW a vývoji a stali se z nich věrní uživatelé a zákazníci. Tito lidí pak sami šíří Coronu dál, pod nálepkou – oni jsou “jiní” než ostatní. Docela to funguje.
Takže třeba propagaci prostřednictvím sociálu nebo retargetingu jste prozatím do detailu nezkoušeli?
Stačilo znát některé důležité uživatele, kteří Coronu otestovali, zrecenzovali a dali k sobě na blog.
Funguje to tedy hlavně na bázi VOM a marketingových kanálů z vlastní strany bez nutnosti investovat?
Během vypuštění jsme reálně na sociálních sítích utratili 5 000 Kč, aneb zbytečně vyhozené peníze. Možná to jen neumíme, ale opravdu nám to přijde jako docela zbytečné v našem oboru. Ano, já sám jsem byl v oboru vizualizací hodně známý. Byl jsem řečníkem na různých konferencích a workshopech, seznámil jsem se s “influencery” v oboru. Pak stačilo napsat pár e-mailů, aby se podívali na to, co teď dělám.
Produkt je zaujal a začali ho sami šířit. Minulý rok jsme byli na třech konferencích a sám jsem navštívil asi 6 londýnských studií, kde mám přátele z dob, kdy jsem žil v UK. Většina z nich nyní již Coronu používá a šíří dál.
Foto: Lukasz Sztukowski, reference Corona Renderer