Lukáš Kořínek z digitální agentury Bubble: Minulý rok jsme skončili v obratu na 30 milionech korun
Moc často se nestává, že by jednu z nejrespektovanějších digitálních agentur zaměřenou na tvorbu webů, aplikací a sociální média ze 100% vlastnil jediný původní zakladatel. Lukáš Kořínek je pravým opakem – je mu totiž pouze 27 let, v businessu se pohybuje zhruba od svých 18 a třetím rokem vede agenturu Bubble, která spolupracuje s klienty jako Sazka, Preciosa nebo Jameson.
Sám tvrdí, že i kdyby přišla sebelepší nabídka, firmu by neprodal. Je to jeho dítě, celoživotní projekt, který každým rokem roste kupředu a pomalu nestíhá hledat nové talenty. V čem je ale Bubble jiný a proč by měl vůbec potencionální zákazník zvážit tuhle agenturu a ne některou z několika dalších, které mají podobnou přední roli? Na to se vám pokusí odpovědět Lukáš sám ..
Jak tě napadlo založit agenturu Bubble, co bylo inspirací a kdo stál u jejího zrodu?
Lukáš Kořínek: Bylo to spíše o přirozeném vývoji a vlastně stále je. Začínali jsme v roce 2007 a věnovali se jen mobilnímu marketingu jako PHOMEDIA. Na “Bubble” jsme se začali měnit postupně. Hlavní důvod byl v tom, že nám to bylo blíž a mohli jsme skoro vše řešit in-house. Na začátku 2011 jsme začali dělat pro první klienty a v polovině 2012 spustili Bubble jako takové. Začali jsme čistě na obsahu a sociálních médiích. O rok později přidali klasický digital.
Vedeš firmu od začátku sám nebo jsi měl k ruce ještě někoho? Případně zvažuješ, že by jsi do vedení zapojil dalšího člověka?
Lukáš Kořínek: Bubble vlastním ze 100 %. Na začátku jsem si skoro všechno chtěl dělat sám, ale postupem času, jak “stárnu”, se snažím delegovat. Posouvám se spíš přirozeně do stavu, kdy řeším kombinaci aktivit zaměřených na rozvoj firmy, obchod a digitální strategie klientů. Každá z hlavních sekcí Bubble, například obsah, vývoj a jiné projekty, už má dnes své leadery a jsem za ně moc rád.
Myslím, že to tak to pro nás funguje super, protože každý leader se stará o 5 až 10 lidí, všechno se dá řešit hodně flexibilně a rychle. Nemusí to stát na mně.
Jaké projekty, kromě Bubble, se ti podařilo vybudovat?
Lukáš Kořínek: Myslím, že z dnešního pohledu stojí za zmínku primárně Bubble. Po téhle cestě jdu 8 let, od nějakých 17 nebo 18 let, takže předtím to byly spíš menší věci, na kterých jsem se učil. Na Bubble je super, že se každý rok přirozeně posouvá dál a pro mě je to hodně nového přemýšlení, které mne motivuje.
Mezi klienty máte přední značky jako Sazka, Škoda nebo Jameson. Oslovili vás sami? Jak přesněji funguje akvizice nových klientů?
Lukáš Kořínek: Všechno je spíš o doporučení a šíření zmínek mezi lidmi. Vlastně skoro všichni klienti nám na prvních intro schůzkách říkají, že na nás dostali několik doporučení a proto se nás rozhodli kontaktovat. Ten zájem je poslední dva roky dost masivní, takže se snažíme jít jen do projektů, kde vidíme největší potenciál, že můžeme být fakt užiteční.
Jaké problémy jste museli v poslední době řešit? Stalo se, že byl v průběhu fungování Bubble na rozcestí a váhalo se, jestli firma zanikne nebo bude pokračovat dál?
Lukáš Kořínek: Nikdy jsme nic podobného neřešili. Jediný zásadní zlom byl u PHOMEDIA, která se věnovala mobilnímu marketingu, a tehdy ten trh nebyl takový, jak jsme si představovali. Tak jsme se přirozeně transformovali na digital a social media, tedy Bubble. Od té doby máme vždy meziročně dvojnásobné obraty. Spíš jsme vždycky řešili, jak to posouvat dál, jak nejvíc využít naše schopnosti, mít za sebou reálné a co nejlepší výsledky. Takový přirozený drive být pořád lepší, učit se a neusnout.
Pokud by za tebou přišla nabídka na odprodej firmy. Dokázal bys odhadnout finanční rámec, který by tě k prodeji motivoval? Nebo jednoduše nehodláš firmu do budoucna prodávat?
Lukáš Kořínek: Ono to je hodně o tom, že teď beru Bubble jako celoživotní projekt. Tím, jak se každý rok mění k lepšímu, tak mne Bubble neustále challenguje a posouvá dál i jako člověka. To brání stereotypu a únavě z podnikání, takže jsem dost spokojený.
Nabídky na prodej, které jsme dostávali, byly o prodeji za násobky ročního zisku a success fee. Celkově to jsou hezké peníze. Když, ale rosteme meziročně na dvojnásobek a můžeme si společně s lidmi v Bubble dělat, co chceme, tak mi nepřijde úplně motivační o prodeji přemýšlet. Z mého pohledu stačí potom počkat třeba 5 až 10 let a budeme na tom ještě lépe než kdybychom firmu teď prodali. A vlastně každý rok se mi to i potvrdilo, že ve finále by to s tímhle růstem nebylo ani výhodný.
Druhá věc je, že mám lidi v Bubble hodně rád a jsem do toho celýho dost zamilovanej, takže si představit, že dělám něco jinýho u mě úplně nefunguje. Co si vymyslíme a budeme chtít udělat si můžeme zainvestovat sami a vytvořit kompletně v rámci týmu.
Kolik lidí je momentálně součástí týmu? Využíváte jen in-house síly nebo i externí spolupracovníky?
Lukáš Kořínek: Základní tým má 26 lidí. Stále se snažíme držet okolo této velikosti týmu. Paradoxně bychom mohli růst daleko rychleji, ale teď nám to vyhovuje takto. Musíme hodně přemýšlet, čemu budeme věnovat čas a paradoxně nás to nutí pracovat na nových obchodních modelech, abychom pořád rostli v jiných ohledech.
Tým externistů máme docela široký po celém světě. Jednou děláme s 3Dčkařem z Bulharska, potom s ilustrátorem ze San Francisca a podobně. Ta unikátnost v rámci projektu je pro nás hodně důležitá a lidi často hledáme přes Behance a další různý portfolio servery.
Je součástí Bubble i nějaký in-house projekt, který vydělává peníze a nebo jde jen o práci pro klienty?
Lukáš Kořínek: Dost o tom s lidmi přemýšlíme. Náš “klientský” business se hodně posunul za poslední rok do partnerské roviny. Děláme hodně digitální strategie a následně kompletní exekuci za social, content, web, média atd. Snažíme se dodat vše na klíč, tak aby to fungovalo jako celek a neslo jasný měřitelný výsledky. Což je super, protože společně s klientem můžeme navrhnout řešení pro koncového zákazníka, který má přímý vliv na prodeje produktů nebo služeb.
Snažíme se i nastavovat provizní modely, kdy vyděláváme zpětně na provizích z toho, co vyděláme klientovi online. Klidně si snížíme naši fixní odměnu, když potom můžeme jít dlouhodobě do téhle investice, která je dobrá pro klienta, firmu i jednotlivé lidi v našem týmu.
Vlastní projekty vidíme jako jednu z dalších cest. Teď jsme spíše ve fázi, že jsme si budovali silný vývojový tým, který má s produkty hodně zkušeností za víc disciplín. Posbírali zkušenosti, hodně prodávali online produkty po klienty. Jako krok číslo dva teď chceme využít naše zkušenosti specializace a rozjet příjmové modely z vlastních produktů – přirozeně a postupně.
V jakých řádech se pohybuje momentální obrat?
Lukáš Kořínek: Minulý rok jsme skončili v obratu na 30 000 000 Kč, tento rok logicky znovu slušně rosteme. Takže to bude dost zajímavý. Díky tomu můžeme investovat hodně do prostředí a dalšího rozvoje.
Plánujete nějakou expanzi i za hranice, co se týče poboček nebo týmu?
Lukáš Kořínek: Spíš plánujeme dělat z Prahy pro klienty různě po světě. Nechceme být továrna. Rozhodujeme se podle možností projektu a partnerství. Odkud je klient samotný, je nám docela jedno. Vidíme se spíš jako exkluzivní boutique s provizemi z toho, co klientům vyděláme online.
Jaké plány máte pro tento rok? Je nastavena meta, které byste chtěli dosáhnout?
Lukáš Kořínek: V principu první cíl byl využít rok 2015 na dobudování zázemí Bubble. Ať už se jedná o vývojové prostředí, foto/video ateliér, aplikování nového přístupu k digitálnímu obsahu, který jsme si vymysleli nebo doplnění týmu talentovanými lidmi v různých oblastech. Zaměřujeme se také hodně na detaily a nové business modely.
Další dva cíle jsme měli nastavené tak, abychom získali nové partnerské spolupráce, kde můžeme řešit vše na max a získat třeba i dlouhodobě provize z digitálního úspěchu, který do společností přineseme. Poslední hlavní cíl pak byl připravit tým na to, abychom mohli realizovat různé služby/produkty, které vzejdou zevnitř firmy od našich lidí a nasadit na ně jednotlivé týmy.
Teď je srpen a myslím, že se nám skoro vše již podařilo a vypadá to, že to bude úžasný rok.