Čeští SynergyKit a Etnetera Group na návštěvě v Silicon Valley – 1. část
V září tohoto roku se do USA vypravili nejprve kluci ze startupu SynergyKit a poté i zástupci skupiny firem Etnetera Group. V následujících dvou reportech se díky nim dozvíte postřehy z vyhlášené konference TechCrunch Disrupt 2015, doporučení na místní coworking centra nebo to, jaká je průměrná mzda zdejších vývojářů. Závěrem nahlédnete i do Googleplexu.
Cesta
Let Praha-Frankfurt-San Francisco byl sice dlouhý (14 hod), ale relativně příjemný. Když si tedy odmyslíme, že jsme letěli v otlučeném letadle United Airlines. Jetlag (rozhozené interní hodiny) ze začátku v pohodě, ale druhý den nás pěkně dohnal. Únava, oči jako lentilky, náhlé záchvaty smíchu střídaly záchvaty zamlklosti. Naštěstí pomocí nápoje pivního jsme časová pásma rychle dorovnali.
První dojmy
Od začátku šlo vidět, že jsme v jiném světě. Všude víc prostoru, všechno větší, všichni se usmívají. Cesta z letiště na místo ubytování nevedla přes centrum, takže jsme hned zažili vesnickou atmosféru San Francisca – žádné činžáky, žádné rušné ulice, ale “papundeklové”, maximálně dvoupatrové baráčky naskládané do řad a bloků jako podle pravítka. Překvapivě to má své kouzlo. Samotné SF má kolem sebe auru obrovského města, ale na počet obyvatel je menší než Praha (800 tis.) a i rozlohou je několikrát menší. Nicméně jakmile člověk dorazí do centra, už je to ta pravá Amerika, jak jí známe z televizí. Mrakodrapy jeden vedle druhého.
Konference TechCrunch Disrupt 2015
Akce, která se řadí k nejvýznamnějším světovým událostem startupové scény, trvala tři dny. Odehrávala se ve staré – opravdu staré – otlučené přístavní překladové hale. Uvnitř byly natahané koberce a rozmístěné velké látkové clony, které dělily prostor ve dvě hlavní části – konferenční sál a veletržní prostory. Druhá zmiňovaná část byla vyhrazená pro stoly a barové stolečky, kde se postupně den co den prezentovaly stovky startupů.
Hodně tady byl vidět přístup „good-enough“, kdy zázemí (prostory, židle, wc, občerstvení…) bylo ve stylu MVP (minimal viable product). Atmosféře to ale nijak neškodilo, šlo hlavně o to se potkat s co největším počtem lidí, kteří vašemu startupu mohou nějak pomoct.
A teď samotná konference. Už po chvíli dostane člověk plnou dávku. Hala plná podnikavých lidí, kteří věří svojí myšlence. Věří svému produktu, se kterým se chystají změnit svět. Vše dohromady vytváří nepopsatelnou atmosféru a uvolňuje energii. Všichni jsou otevření a networking je velmi přirozený. Po prvotním otrkání, druhý a třetí den už člověk střílí všemi směry na neznámé lidi „so, what are YOU doing?“. Vzniká spousta a spousta rychlých rozhovorů – pitchování (viz slovníček) startupů a myšlenek.
Start-upový slovníček
pitchovat [pičovat] – rychlá sekvence příběh-problém-řešení, kdy se člověk snaží stručně ale zajímavě vysvětlit, co vlastně jeho produkt nebo startup dělá. Konkrétnější případ je tzv.
elevator pitch – rychlé představení podnikatelského záměru cílený na investory, který byste měli stihnout během jízdy ve výtahu
mít traction – mít už reálné klienty nebo uživatele nabízeného produktu či služby, což není u startupů vždy samozřejmé. Ideálně klasická “hokejka” exponenciálního typu nebo aspoň náběh na ní.
deck – krátká prezentace záměru pro investory
vyraisovat – získat investici
zafundovaný, získat funding – startup, co získal nějaké investorské peníze
Veletržní část
Kromě množství rychlých setkání jsme obcházeli ve veletržní části i jednotlivé stánky a hledali konkurenci, potenciální partnery nebo inspirativní nápady. Prezentovaly se tu další dvě firmy, které se zaměřují téměř na to samé jako SynergyKit – Syncano a Magnet. Slovy Václava: „To je dobře, aspoň víme, že nejsme úplní mimoni.“
Kdo byl někdy na veletrhu a stál na prezentačním stánku si dokáže představit, jak to asi vypadá. Každý jsme za ty tři dny rozdali 50-100 vizitek a odcházeli večer domu se ztuhlou čelistí. Kluci ze SynergyKitu tu před konferencí udělali kus práce a napojili se na hromadu lokálních kontaktů, což se teď vyplatilo.
Jak nás bylo na konferenci šest a chodili jsme každý sám, dorazil několikrát ke stánku konkurence už x-tý člověk s visačkou SynergyKit, aby si vyslechl reakci typu „go away“, „I know who you are“ nebo byl svědkem zatloukání „I don’t know what are our future plans“. Když jsme poslední den vystavovali my, třikrát dorazil ten samý člověk ze Syncana a s překrytou visačkou se snažil vyzvídat. S jeho korpulentní nepřehlédnutelnou postavou to bylo víc než okaté. Jeho zájem a nervozita nás velmi potěšily. :)
Každopádně můžeme prohlásit, že SynergyKit si s konkurenčními produkty nezadá, což nám dodává další vítr do plachet. Holt zdravá konkurence není na obtíž, naopak.
Konferenční část
V konferenční části bylo každý den na programu několik rozhovorů s osobnostmi nejen startupové scény. Své pohledy říkali lidé z nejznámějšího inkubátoru YCombinator, 500startups nebo třeba i rapová hvězda Snoop Dog, který všem připomněl, že by měli víc hulit. Na to pak pěkně v prezentacích navázaly startupy, které podnikají na rapidně rostoucím trhu s marihuanou, legalizovanou už v několika státech USA.
Zajímavý byl klasický příběh amerického snu těžkotonážního investora Vintona Koshla, který do Ameriky přišel s 200 dolary v kapse a začínal v Burger Kingu. Aktuálně vede svůj fond a vlastní podíly v obrovských společnostech jako je například Alibaba. Podle jeho slov si nemůžou dovolit investovat male částky, protože jich je na správu fondu jenom 15, nezvládnou tedy řešit více než 20 firem najednou a tak se pohybují s investicemi kolem 1 miliardy dolarů. Pro normálního českého podnikatele trochu nepředstavitelná částka, že?
Součástí konference byl tzv. Startup Battlefield, kterého se účastnilo bezmála 25 firem z celého světa, vybraných do soutěže. Ty měly vždy 6 minut času na svůj pitch a 6 na otázky poroty. Nakonec soutěž vyhrál startup Agrilyst. Jejich inteligentní automatický skleník s využitím IoT a napojením na mobilní aplikaci šetři čas, optimalizuje energie, využívá okolního počasí a snaží se tak co nejefektivněji vypěstovat umístěnou plodinu.
Jak jsme už zmínili, došlo k legalizaci marihuany alespoň pro lékařské účely v mnoha státech US. Takže na konferenci byl nejeden startup zaměřující se na tuto cílovku. Například principiálně Agrilystu hodně podobný Leaf s produktem Plug‘n’Plant zaměřený na malopěstitele, který se postará od A do Z o vypěstování rostlinky. Skleníkový box velikosti lednice má navíc předdefinované programy dle odrůdy a kamerku s přenosem aktuální podoby přímo do mobilní aplikace a na webovou stránku vaší rostliny.
Závěrem
Pocit, se kterým jsme z konferenční části nakonec všichni odcházeli, je, že tu v oblasti softwaru bylo hodně zajímavých nápadů. Velký rozdíl je však uvést produkt na trh v Česku nebo v Silicon Valley, které je bránou do celého světa. Lidé, co to tu už zkusili mluví o stejné námaze, ale astronomicky jiném výsledku.
Nestačí mít unikátní nápad, ani dobrou realizaci. Rozhodující je, kam a jak se s tím jde na trh. Důležité je najít řešení pro problém co nejvíce lidí/firem, a umět to velmi dobře a ostře prodat.
Zdraví americká šestka: Václav Bittner & Martin Holečko & Dalibor Pulkert & Marek Ostrý & Tomáš Mistrik & Tomáš Herma
PS: Těšte se na další díl, kde povyprávíme o setkání českých startupistů ve Valley, návštěvě Googlu a tak.