Peugeot představil koncept samořiditelného vozu, který nebude mít ani volant

Filip HouskaFilip Houska

instinct_4
0Zobrazit komentáře

Nelze pochybovat o tom, že trh samoříditelných vozidel nabírá na síle. Do segmentu automobilových společností prosazujících svou vizi autonomních vozů, kam spadá například Tesla, Ford nebo Faraday Future, se začíná probíjet i francouzský Peugeot se svým novým konceptem.

Peugeot v rámci probíhající barcelonské konference Mobile World Congress ukázal svůj futuristický koncept samořiditelného auta. Jmenuje se Instinct a má být zcela autonomní. Tomu mimo jiné nasvědčuje i fakt, že nemá mít jak pedály, tak ani volant.

tomascupr

Přečtěte si takéOnline supermarket Rohlik.cz loni utržil téměř miliardu KčOnline supermarket Rohlik.cz loni utržil téměř miliardu Kč

Peugeot Instinct má „řidičům“ nabízet řadu zajímavých funkcí, které jsou spíše vizí budoucnosti než prvkem, jenž by bylo možné ihned implementovat. Za zmínku stojí například funkcionalita v podobě rozeznávání momentálně potřebného stylu jízdy. Systémy, respektive samotný vůz, by totiž měly být schopné určit, zdali dotyčný potřebuje odvézt do cílové destinace co nejrychleji nebo naopak co nejpohodlnějším tempem.

instinct_6

K tomu by měla sloužit data z aplikací, které má uživatel na svém smartphonu. Ty lze totiž spárovat s palubním systémem, jenž bude vybaven 9,7úhlopříčkovou dotykovou obrazovkou (koncepce i-Cockpit), a vozidlo ihned rozpozná, jestli má dotyčný důležitou schůzku (rychlejší tempo po ideální komunikaci), nebo byl sportovat a chce mít v autě klidnější atmosféru. Tomu se budou dát přizpůsobit i polohy sedadel nebo osvětlení.

instinct_5

Tato futuristická iniciativa z dílen Peugeotu, která se na cestách v nejbližší době asi jen tak neobjeví, má disponovat i speciálními řídícími systémy. Vedle režimů Autonomous Soft a Autonomous Sharp, tedy zcela samořiditelných, bude možné navolit i módy Drive Boost a Drive Relax, které slouží pro manuální řízení, což je poněkud zvláštní, jelikož vůz podle fotek nedisponuje základními prvky v podobě pedálů či volantu.

instinct_2

Koncept se zatím zaměřuje na vzhled a možné funkční vybavení vozidla, nikoliv na technologie, pomocí kterých by byl autonomního řízení schopen. Tato klíčová kapitola je zatím nezodpovězena a je ve hvězdách, zdali francouzská automobilka potřebné systémy od někoho koupí, nebo je sama vyvine. A jestli vůbec…

instinct_3

https://www.youtube.com/watch?v=5f9X8vZRPI8

Foto: Press room Peugeot

17letý programátor vytvořil v JavaScriptu projekt, který umí postupně učit samořiditelná auta

jan
0Zobrazit komentáře

Technologie samoříditelných aut není vůbec jednoduchá, o čemž by své mohly říct společnosti jako Uber, Tesla, Apple nebo Google, kterým se dohromady podařilo získat data z milionů ujetých mil a podle toho upravit systémy tak, aby co nejlépe zabraňovaly možné kolizi a dalším problémům. Žádný systém ale není neomylný a i takové množství dat může někdy vyhodnotit chybu.

To zaujalo Jana Hünermanna, 17letého studenta z Německa, který si jako vedlejší projekt vytvořil online nástroj napsaný v JavaScriptu, který má za cíl za pomoci neuronové sítě naučit postupně ze získaných dat, řídit samostatně dvě auta ve 2D prostoru. Vozidla jezdí stále dokola mezi předpřipravenými překážkami, s tím, že uživatelé mohou online kreslit i překážky vlastní. Běžně opakovaná trasa se tak vychýlí a auta musí reagovat na nové situace.

Miton – partneři

Přečtěte si takéMiton investoval do českého startupu Rossum, který vyvíjí umělou inteligenci pro čtení dokumentůMiton investoval do českého startupu Rossum, který vyvíjí umělou inteligenci pro čtení dokumentů

Momentálně je celý systém stále na začátku, takže se v něm dá objevit spousta logických chyb, nicméně za několik týdnů nebo měsíců, po pravidelném používání, se mohou auta naučit například neprojíždět překážky, které brání v průjezdu celou šíří cesty nebo lépe zareagovat na objekty, které se objeví náhle. Ostatně to je problém i aut reálných.

selfdrive

dorsey-mvp-x

Přečtěte si takéChybí vám vitamín D? Toto je aplikace, která vám ho bude měřitChybí vám vitamín D? Tvůrce Twitteru přes víkend vymyslel, jak ho měřit přes iPhone

Na podobném principu funguje také virtualizované testování systémů u výše zmíněných společností, které se pak převádí do praxe a dále vyhodnocuje. Auta jsou poté na dálku aktualizována pomocí tak, aby obsahovala aktuální data. Pokud si budete chtít pohrát s kódem i jinak, je k dispozici k volnému užití na Janově GitHubu.

Samotný projekt si můžete v prohlížeči vyzkoušet zde.