Roman Sysel z Taxify: Chceme porážet veškerou konkurenci a být v globální top trojce
Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko
Estonská aplikace Taxify, fungující i v Česku, může na první pohled vypadat jako poměrně běžná přepravní taxi platforma, avšak jako jedna z mála kombinuje do jedné služby jak licencované taxikáře, tak privátní řidiče. Co za výhody či nevýhody to firmě přináší, jak se jí celkově daří a hlavně jak dokáže konkurovat Uberu nebo českému Liftagu?
Nemá také stejně jako Uber problémy s českými úřady? Na to vše odpovídal v rozhovoru Roman Sysel, country manager Taxify pro Českou republiku, který pracuje přímo pod nejužším vedením firmy.
Co je vlastně cílem Taxify?
Roman Sysel: Není asi překvapením, že cíl je pomoci všem lidem dostat se z bodu A do bodu B – co nejrychleji a co nejlevněji. Dneska je to tedy služba lidem, později to může být doprava jako celek. Samozřejmě i náš cíl je tedy stejný jako těch konkurenčních aplikací – aby bylo méně aut, aby byly více vytížené a tím pádem aby se méně likvidovalo životní prostředí.
Dobrá, to jsou ale poměrně běžné cíle. Proč by si tedy měl zákazník vybrat zrovna vás a ne konkurenci?
Roman Sysel: To je dobrá otázka. Když to řeknu jen z pohledu cestujícího, tak ten největší důvod je cena. Když se budeme bavit jen o pražském Taxify, tak jsme nejlevnější služba na trhu. Kdyby v tom ale zákazník chtěl hledat něco hlubšího, než jen lacinost, tak co je sympatické například mě, je ten příběh Taxify.
A ten je jaký?
Roman Sysel: Tu společnost založil devatenáctiletý kluk, co neměl žádné peníze a dneska z toho vybudoval firmu, co je konkurenceschopnější než desítky lokálních aplikací, do kterých bohatí podnikatelé dali miliony. To je vzor pro mladé, že když mají nadšení a něco chtějí, tak mohou být úspěšnější než lidé s velkými penězi a velkými kontakty.
Když jste nejlevnější služba v Praze, na čem vlastně šetříte? Proč je konkurence dražší?
Roman Sysel: Taxify je samozřejmě služba, která spojuje dva typy zákazníků – řidiče a cestující. My tu appku děláme tak aby byla co nejpříjemnější především pro cestující, aby s ní co nejvíce jezdili, díky čemuž si i řidiči vydělají více. To je tedy jedna věc, silná koncentrace na cestujícího. Další věc je celková stavba té naší aplikace. Dříve jsme měli možnost výběru řidiče, pak jsme ale zjistili, že je to značně neefektivní a v ohledu naší vize je tam velká brzda.
Stávalo se totiž, že si někdo jen proto, že chtěl jet červeným autem vybral řidiče, který je od něj vzdálený osm kilometrů, i když bylo v rozmezí 1-5 kilometrů okolo něj dalších deset aut. Vybraného řidiče tak hnal zákazník přes celé město, místo toho aby si vzal toho nejbližšího. Když jsme tuhle neefektivitu odstranili, zjistili jsme že jde celkově jezdit levněji.
Do třetice pak nižší cenu dělají naše provize. Naším největším konkurentem je Uber, který si účtuje 25 % + DPH. My jsme na polovině této částky.
Jak prostředí zlepšujete řidičům, kromě financí? Hlavně privátní řidiči se totiž vystavují riziku pokuty, Uber za to v Česku čelí kritice.
Roman Sysel: V hodně městech se setkáváme s tím, že nás řidiči mají rádi, píší spontánně na sociální sítě a tak dále. Tohle je samozřejmě subjektivní, ale chválí si na nás osobní přístup a říkají, že v Uberu se nikdy nebyli schopni s kýmkoliv na čemkoliv domluvit, že nikoho nezajímají. My se všechno snažíme řešit osobně. A pak je to to co jsem říkal – dvakrát menší provize, na nich my nemáme založenou naši valuaci.
A z čeho tedy valuace Taxify plyne, když ne z vysokých provizí?
Roman Sysel: No z těch provizí, co máme, ale my jsme je nikdy nestanovovali nějak extrémně velké. Když se podíváte na to, kolik do nás bylo investováno (poznámka redakce: dle portálu Crunchbase šlo o 1,93 milionu dolarů) a jaké máme celosvětové revenue, je to nejlepší poměr mezi řekněme dvaceti největšími přepravními aplikacemi.
Zpět k privátním řidičům – proč riskujete legislativní problémy? Uber má kvůli stejné věci potíže s magistrátem v Brně, měl je i v Praze.
Roman Sysel: Vy říkáte riskujete, já nevím jestli je to úplně správné slovo. My na to máme dvojí pohled. Zaprvé v Praze se pouze jedna taková záležitost dostala k soudu a soudce rozhodl, že je ze strany magistrátu nelegální pokutovat privátního řidiče. Tohle rozhodnutí na rozdíl od Magistrátu respektujeme a řídíme se tím. To byla první věc co nás přiměla k zavedení privátních řidičů, původně jsme je neměli.
Když se tak stalo a my to testovali, na základě několika tisíc jízd jsme zjistili, že privátní řidiči mají v průměru o dvě desetiny vyšší hodnocení než licencovaní taxikáři. To se může zdát jako zanedbatelné, ale jelikož u nás mohou jezdit jen řidiči, co mají trvale 4,5 – 5 hvězdiček, dvě desetiny jsou už poměrně hodně. Vzali jsme tedy tyto dva argumenty v potaz a chceme poslouchat zákazníka, který privátního řidiče chce, na druhou stranu i stát by měl poslouchat svého občana.
Dobrá, ten prejudikát tady sice je, ale Magistrát pokutuje dál. Dostávají pokutu i vaši řidiči a jak to případně řešíte?
Roman Sysel: Žádný řidič Taxify zatím pokutu nedostal, ale kontroly proběhly. Někde bez problémů, někde se to řeší. Odpověď ze strany Magistrátu však není nejrychlejší, takže my rozhodnutí neznáme a nevíme jak to dopadne. Máme takové jednotky případů.
Dále tvrdíte, že jste dokázali uspět více, než například české Liftago, i když jste měli řádově menší finanční zdroje. Čím ten úspěch definujete?
Roman Sysel: Je to poměrně komplikované, ale pokusím se to shrnout. Myslím si, že moc peněz startupu škodí a Liftago těch peněz od začátku mělo hodně. Když máte hodně financí, jakýkoliv nápad zkoušíte realizovat. Spotřebujete spoustu peněz, hodně energie a většinou na slepé cestě. Když je ale kapitálu málo, rozmýšlíte se a děláte věci co mají největší smysl a většinou jsou to ty správné. Já to vždycky přirovnávám k používání zubní pasty.
Když načnete novou, tak z ní poprvé vymáčknete tolik, že se ani všechna nevejde na kartáček. Já ale potom například zjišťuji, že posledních 10 % pasty vyzbyde na stejnou dobu jako předchozích 90 %. Stejně se podle mě chovají firmy. Liftago začalo s plnou pastou a mačkalo a mačká možná dodnes. Přesto ale funguje pořádně jen v Praze, možná trochu v Bratislavě…
Funguje například ještě v Brně nebo Ostravě
Roman Sysel: Dobře, ale tam počty jízd budou pravděpodobně zanedbatelné.
Vycházíte pravděpodobně z veřejných informací, co když je to tedy jen vaše domněnka?
Roman Sysel: Samozřejmě, je to moje domněnka, která ale vychází z toho co je veřejně dostupné ve vyjádřeních zástupců Liftaga. Z rozhovoru, který jsem četl, vychází že pro ně tahle města nejsou moc významná a že gró je Praha. Zároveň vycházím z vašeho nedávného rozhovoru s Ondřejem Krátkým, kde říká, že by se na konci tohoto roku mohli dostat do profitability.
Po pěti letech, nebo jak dlouho jsou na trhu? My jsme na globálním trhu o rok méně a naše první město, estonský Tallin, je extrémně ziskové už přibližně tři roky.
Aktuálně tedy definujete úspěch tím, za jak dlouho se startup dostane do profitability?
Roman Sysel: Ano, pro nás je to jedno z měřítek. Druhým měřítkem pro nás je kolik startup vytěží z investovaných peněz. Do Liftaga a do Taxify byly doposud investované přibližně stejné peníze, přesto je ale co do počtu jízd Taxify globálně 15x – 20x větší, funguje v patnácti zemích a každých pár měsíců otevírá další trhy.
(poznámka redakce: dle portálu Crunchbase, bylo do Taxify investováno 1,93 milionů dolarů, do Liftaga 2,75 milionů dolarů)
Jde určitě také o vytěžování řidičů. Jaká je u vás tato míra?
Roman Sysel: Myslím si, že globálně máme asi dvakrát větší vytíženost než Liftago, ale to je vaše definice úspěchu. Každý investor má podle mě kritéria, které jsem říkal. To znamená něco, čemu se říká hodnota jízd, počet jízd, tempo růstu, a obsazené trhy. A ve finále tedy úspěch znamená, kolikrát se mi vrátí moje investice. Vytíženost řidiče je jen jedna z věcí co k tomu vede. Dá se to ale těžko srovnávat, protože byste každé město musel brát zvlášť.
Jaký potenciál má tedy Taxify na poměrně malém českém trhu?
Roman Sysel: Když bychom se tedy bavili jen o českém trhu, který je pro nás z globálního pohledu poměrně zanedbatelný, tak jak už jsem vám řekl k vašemu srovnávacímu článku o přepravních aplikacích v Praze, povyrostli jsme za poslední rok přibližně o 400 %. Tenhle rok se soustředíme na to být co nejlevnější pro zákazníka a očekáváme, že v Česku vyrosteme v březnu oproti únoru o dalších 30 %. V dubnu očekáváme růst o dalších 50 % a chtěli bychom v tomto tempu růst ještě pár měsíců. Přišli jsme sem tři roky po Liftagu, rok a něco po Uberu, takže oni mají náskok, my ho pomalu stahujeme. Ale pořád jsme menší než oni.
Jestliže z celého Taxify tvoří Praha poměrně zanedbatelnou část, co jste schopni v celé firmě změnit, prosadit?
Roman Sysel: Vím poměrně dobře jak to funguje u konkurence, takže můžu říct, že Uber už je dneska z mého pohledu korporátní struktura. Z mé židle tady mám pocit, že Praha pro ně nehraje čtvrté housle, ani druhé ani třetí a kdokoliv cokoliv v Praze chce, tak má poměrně nulovou šanci to prosadit. Je tam velká hierarchie, ve které je někdo pro Česko, ten spadá pod někoho regionálního, ten pod někoho evropského, ten pod světového a až ten se s někým pak baví.
U nás je to tak, že zase narozdíl od Liftaga, které má asi osmičlenné představenstvo, fungujeme dodnes poměrně jednoduše. To znamená, že máme foundera, Markuse Villiga, pod ním není nic a pak jsou country manažeři, jako já. V některých městech je ještě expansion manager. Já tedy mluvím často přímo s ním, takže když něco chci, tak se to může prosadit, s tím, že samozřejmě finální stanovisko má Markus. Ten prostor tedy ovlivnit celou firmu tu z mé pozice je. I proto vzešla nedávno z Čech investice od O2, která Taxify pomohla k rapidnímu růstu.
A chystáte tedy aktuálně v Praze něco, co byste posléze rádi prosadili na globální trh?
Roman Sysel: Když se něco v Taxify chystá, tak jsou poptáváni country manažeři a sbírají se od nich na to názory. Těch přání je samozřejmě spoustu a čas development týmu je omezený. Dále pak máte ve městě prostor na testování nějakých věcí, které jinde nejsou. Pokud je tenhle postup úspěšný, lze tu věc pak aplikovat i globálně. Některé takové věci děláme nebo se chystáme dělat i v Praze.
Co je pro vás aktuální prioritou v Praze? Aktivních řidičů máte 600, chcete zvýšit primárně tohle číslo?
Roman Sysel: Náš byznys je hodně definovaný nabídkou. To znamená, že když zvýšíme nabídku, zvýší se i počet jízd. S tím se zvýší tržby a i hodnota celého trhu. Počty řidičů tedy samozřejmě navyšujeme, ale prioritou je také se dostat jako Praha do break-even pointu. Tam budeme tenhle, nejpozději příští měsíc.
Jak u vás vypadá přijímací proces řidičů?
Roman Sysel: Je to v zásadě jednoduché. Řidič se u nás zaregistruje, vyplní formulář a pokud splňuje naše minimální požadavky, jako jsou beztrestnost, věk a kvalita auta, tak ho pozveme na školení. To trvá 20-45 minut, vysvětlíme jak se zachází s aplikací a řekneme standardní věci o tom jak se chovat k zákazníkovi nebo co dělat v nějaké zvláštní situaci.
Důležitá je taky udržitelnost řidičů. Jak dlouho u vás v průměru zůstávají? Jsou i tací co Taxify nainstalují a po dvou týdnech skončí?
Roman Sysel: Je potřeba říct že my řidičům nezakazujeme používání jakýchkoliv dalších aplikací, nemáme konkurenční doložky, nikoho nesankcionujeme. Je to tedy jen na libovůli řidiče. Chce tu být a bude tu, nebo tu nechce být a nebude tu. Stává se i, že si roli řidiče chtějí vyzkoušet třeba pravidelní cestující. Jezdí jeden víkend, pak přestanou.
Tohle chování vám nedělá problém?
Roman Sysel: Ne, když to chce vyzkoušet, tak to vyzkouší. Nám to nedělá problém. Jsou i případy, kdy přijde řidič s autem, které je trochu na hraně, dostane kvůli němu od zákazníků špatné hodnocení, a tak dochází k blokaci. Stejně tak se může stát, že přijde někdo, kdo to chce mít jako přivýdělek a pak nám napíše, že si našel jinou práci a že končí. Nám to nevadí, nikoho za to nepranýřujeme.
A ani byznysově není problém, když řidiči sami od sebe odcházejí?
Roman Sysel: Na tomhle trhu to tak prostě je. Pokud byste se bavil s kýmkoliv z této branže a on by mluvil upřímně, řekne, že řidiči od něj odchází a že musí někde nabírat nové. To se děje i na klasickém taxi dispečinku, je to přirozená věc. Byznys model máme prostě postavený tak, že s tím dokáže fungovat.
Napadá mě, máte v Taxify, stejně jako konkurence, plány se nějakým způsobem angažovat v autonomní dopravě a jak je to případně daleko?
Roman Sysel: Počítáme samozřejmě s tím, že náš trh k tomu směřuje a tak to vidí asi všichni – od přepravních služeb, přes technologické firmy, až po velké automobilky. Náš aktuální cíl je primárně rozšířit se po světě, konkrétně po Evropě a Africe. Tam chceme buďto sami vyrůst do globální top trojky, nebo se spojit s někým, kdo tuhle top trojku představuje. Chceme tedy v první řadě vytvořit globálně konkurenceschopnou značku, protože jakmile nastoupí autonomní auta, nikdo lokální podle mě nebude schopný přežít.
Proč si to myslíte?
Roman Sysel: Protože když si pak globální přepravní aplikace objedná deset milionů autonomních aut, a největší hráč v Praze deset tisíc aut, tak je jasné, že dostane úplně jiné ceny a nemůže globálnímu hráči konkurovat. My věříme, že takováto globální platforma bude hybnou silou v tomto segmentu a jsme silně přesvědčeni, že to jediné má smysl.
(Na vaší stěně visí seškrabávací mapa s vyznačenými zeměmi, kde Taxify působí) Když teď koukám na tu mapu – je nějaký plán k expanzi do USA?
Roman Sysel: V tuhle chvíli ne, tam je ten trh poměrně konkurenční a nemáme v dohledné době chuť se na něm angažovat. Jsme nicméně dynamická firma, startup v pravém slova smyslu, takže máme plánovací období týden. Kdybychom se tedy sešli za měsíc, už to může být úplně jinak.
A západní Evropa?
Roman Sysel: To ano, přijde na řadu už brzy.
Tam to prostředí není tak konkurenční?
Roman Sysel: Není. Jak už jsem řekl, náš největší konkurent je Uber a my jdeme cíleně do měst kde je a vítáme ho tam.
Máte ambice tedy na nějakých trzích Uber porazit?
Roman Sysel: My už ho dokonce na některých trzích porážíme a máme ambice ho porážet i na dalších.
Romane, díky za rozhovor.
Roman Sysel: Taky děkuji.